گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ برنامه هفت دیشب از مدل جدیدش در حوزه معرفی فیلم های در حال اکران سینماها رونمایی کرد؛ به این ترتیب که ابتدا فیلم ها با حضور عواملشان معرفی شوند و بعدها مورد نقد «نرم» قرار بگیرند!
اما آخرین برنامه سینمایی هفت در سال 91 که شب گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد، به اکران نوروزی فیلم ها در سینماهای کشور اختصاص داشت و عوامل فیلم های نوروزی درباره فیلمشان صحبت کردند.
در ابتدای برنامه «محمود گبرلو»، مجری و سردبیر هفت با اشاره به اتفاقاتی که در سال 91 برای سینمای ایران رخ داده بود، گفت: سال 91 برای سینمای ایران سال بسیار پرتنش، پرشور، پرهیجان و پر از اختلاف سلیقه بود؛ لازم است یک بار سینمای ایران را مرور کنیم و اتفاقات را مورد بررسی قرار دهیم؛ چرا که اختلاف نظرها باعث شده از پیشبرد سینمای ایران در سال91 دور شویم.
وی ادامه داد: نیاز است سال 91 را مورد بررسی قرار دهیم و ضرورت دارد همه اهالی سینما و تولیدکنندگان در کنار هم باشند و اختلافات را با گفت و گو حل کنند؛ سینما بستر اندیشه است و برای رسیدن به سینمای آرمانی و مطلوب راه درازی در پیش داریم، بنابراین لازم است کاری کنیم که سینمای ایران سرشار از امید و هیجان باشد تا تماشاگر ایرانی را هم با خود همراه داشته باشیم.
مجری «هفت» درباره برنامه هفت گفت: هفت همراه تماشاگر و سینماگران ایرانی است که به ارتقای سینما کمک می کند؛ هفت همیشه زنده هست و خواهد بود؛ چون سینمای ایران پابرجا خواهد بود، اگرچه ممکن است آدم ها در این برنامه بیایند و بروند.
نظرسنجی برنامه به طرح این سوال اختصاص داشت که کدام فیلم در اکران نوروز 92 موفق تر خواهد بود؛ در پایان برنامه از میان فیلم های تهران 1500، حوض نقاشی، رژیم طلایی، رسوایی و قاعده تصادف، فیلم رسوایی بیشترین رای را از آن خود کرد.
جدول گیشه سال 91 سینمای ایران و اعلام فیلم های یک میلیاردی، فیلم های با فروش بالاتر از 500 میلیون تومان، فیلم های 300 و 200 میلیونی و فیلم های زیر 200 میلیون بخش بعدی برنامه شب گذشته بود.
رباتو رباتیانی میهمان ویژه برنامه هفت شد
در ابتدای این قسمت بهرام عظیمی، کارگردان فیلم «تهران 1500» و محمد ژرضا شریفی نیا میهمان برنامه بودند؛ البته عروسک مقوایی یکی از بازیگران فیلم که نقش ربات را در کار بازی می کند نیز در کنار عظیمی حضور داشت.
عظیمی در ابتدای صحبت هایش با شوخی گفت: روباتو روباتیانی، یکی از اصلی ترین بازیگران فیلم است که از پدر و مادری ایرانی- ایتالیایی به دنیا آمده که متاسفانه مترجمش را به برنامه دعوت نکردید و ما خودمان جای او صحبت می کنیم.
وی درباره این فیلم افزود: پیش از این در زمینه انیمیشن در تلویزیون اتفاقاتی افتاده بود، اما جای انیمیشن در سینمای ما خیلی خالی بود؛ ما از روز اول و انتهای سال 86 روال ساخت یک فیلم سینمایی را برای این انیمیشن طی کردیم؛ می خواستیم مردم برای اوین بار مثل بقیه فیلم های سینمایی دیگر و با همان تعداد سینما به دیدن این فیلم بیایند؛ هیچ فیلم آینده نگری در سینمای ایران ساخته نشده است، اما این اثر مردم را به 108 سال دیگر می برد.
کارگردان «تهران 1500» افزود: در این اثر می خواستم بگویم ما ایرانی ها زیاد هم تغییر نمی کنیم و رنگ و بوی ایرانی بودن خود را پس از گذشت 108 سال نیز حفظ می کنیم؛ پس این انیمیشن را برای ایران ساختیم و نگاه به بازارهای جهانی، در این فیلم زیاد وجود نداشت.
وی درباره حمایت از آثار انیمیشن در ایران گفت: تهیه کننده خصوصی این کار آمده و چهار سال برای این پروژه که انتهایش هم در آن زمان مشخص نبود، هزینه کرده است، پس اعتماد هنرمندان بسیار اهمیت دارد؛ همچنین باید به این مسئله توجه کرد که ایران توانست به فناوری تولید انیمیشن دست یابد.
تهران 1500 قابل مقایسه با آثار والت دیسنی است
در ادامه محمدرضا شریفی نیا درباره حضورش در این فیلم گفت: «تهران 1500» اولین فیلم انیمیشن ایرانی است؛ ابتدا که به دفتر بهرام عظیمی رفتم از طراحی های وی حیرت کردم و گفتم ندید قبول می کنم در این اثر بازی کنم، تفاوت این فیلم با دیگر انیمیشن ها، تبدیل بازیگر به یک چهره انیمیشن کاریکاتوری متحرک است که بر اساس لب زدن خود بازیگران کلام در دهان کاراکترهای انیمیشن می نشیند، این کار با آثار والت دیسنی قابل مقایسه است و کار حیرت آوری در سینمای انیمیشن ما محسوب می شود؛ البته این شروع کار است.
وی در پاسخ به حضور بیش از حدش در تلویزیون و سینما گفت: من 30 سال است در این سینما کار می کنم و 14 سریال که از بهترین های تلویزیون بوده است - البته به نیت 14 تن - کار کردم؛ کسانی که از این همه حضور من ناراحت هستند باید بدانند که قرار است به نیت 124 هزار پیغمبر در 124 هزار کار دیگر حضور پیدا کنم، پس تازه این اول راه من است.
گزارشی درباره هنرمندان درگذشته همچون حمید سمندریان، مسعود بهنام، علی کسمائی، پرویندخت یزدانیان، فهیمه راستگار، نادیا دلدارگلچین، فاطمه طاهری، ایرج قادری و شاپور قریب که سال گذشته از میان ما رفتند، بخش دیگری از برنامه شب گذشته بود.
در ادامه مازیار میری، کارگردان فیلم «حوض نقاشی» میهمان برنامه شد؛ میری درباره شرایط تولید این فیلم گفت: من از طرف منوچهر محمدی دعوت به کار شدم که با هم یک عاشقانه بسازیم.
«حوض نقاشی» یادآور طعم شیرین کودکی است
وی افزود: «حوض نقاشی» لازمه این روزهای ایران است؛ چون در شرایطی که هستیم، داریم از دوست داشتن ها و عاشقانه زیستن ها دور می شویم؛ معتقدم هر کس که می خواهد تشکیل زندگی بدهد و زندگی عاشقانه ای را دنبال کند، باید حوض نقاشی را ببیند؛ این فیلم قرار است طعم شیرین کودکی را به ما برگرداند؛ در واقع طعم گذشته نه چندان دور ما در این کار مطرح می شود که عادت کرده ایم به آن رجوع نکنیم، بنابراین لازم دیدم که این فیلم ساخته شود.
میری افزود: به این دلیل که به دنبال سخت ترین نوع عاشقانه هم بودیم، افراد کم توان ذهنی را برای روایت قصه برگزیدیم؛ بازیگران نیز از همان ابتدای مطرح شدن ایده، انتخاب، و با ما همراه شدند؛ حوض نقاشی مزه اولین عشق زندگی را به آدم می دهد.
وی درباره مسائل پزشکی که درباره این فیلم از زمان جشنواره مطرح شده است، گفت: می خواهم اطمینان بدهم که همه گروه از لحظه نگارش با مشاوران و پزشکان همکاری کردند و حتی آتوسا قلمفرسایی برای طراحی صحنه فیلم به خانه این افراد سر زد، بنابراین این مسئله درست نبود که در داوری نصف فیلم را به دلیل مسائل پزشکی کنار بگذارند، اما چون داوری امری سلیقه ای است نه من و نه تهیه کننده هیچ اعتراضی به داوری ها نداریم.
در ادامه برنامه گزارشی از ریزش مخاطب در سینمای ایران در سال 91 با حال و هوایی طنز پخش شد؛ همچنین گبرلو اعلام کرد که کمیته ساماندهی صنوف سینمایی از طرف نهاد ریاست جمهوری کارت هدیه به مبلغ 600 هزار تومان برای اصناف مختلف در نظر گرفته است.
بخش بعدی برنامه به حضور محمدحسین فرح بخش، تهیه کننده و امین حیایی، بازیگر فیلم سینمایی «رژیم طلایی» اختصاص داشت.
فرح بخش در ابتدای صحبت هایش با بیان اینکه کارت هدیه در نظر گرفته شده به همت جامعه صنفی تهیه کنندگان انجام گرفته نه کمیته ساماندهی، درباره فیلمش گفت: «رژِیم طلایی» تنها فیلم کمدی اکران امروز سینماها و در واقع تنها فیلم کمدی امسال است؛ من می توانم مدعی شوم که تنها تهیه کننده سینمای ایران هستم که با یک کارگردان هشت فیلم کار کرده ام؛ امین حیایی که سوپراستار سینمای ایران است، 12 فیلم با من کار کرده، من جایگاه حرفه ای خود را بلدم، بنابراین این مسئله که من به جای کارگردان ها فیلم می سازم، صحت ندارد؛ چون اگر این طور بود، بعد از یکی دو فیلم، دیگر کسی حاضر نبود با من همکاری کند.
وی ادامه داد: تولید این فیلم چراغ خاموش پیش رفت و ما در طول یک ماه، فیلمبرداری کار را به پایان رساندیم و بقیه مراحل طبق روال طی شد؛ انتخاب فیلم برای اکران نوروز نیز بیشتر به سینمادارها ارتباط دارد.
در ادامه امین حیایی درباره حضورش در این فیلم گفت: فرح بخش مدیریت بسیار خوبی دارد و ما حتی پیش از این، 20 روزه هم توانسته ایم فیلمی را فیلمبرداری کنیم؛ بچه های گروه هم بسیار با او همکاری می کنند.
سینمای ایران از خلاقیت و انرژِی تهی شده است
حیایی درباره کم کاری اش در سینمای ایران گفت: احساس کردم که سینما کم کم از خلاقیت و انرژی تهی شده و بیشتر به سمت مسائل مالی سوق پیدا کرده است؛ خود من هم احساس کردم که دیگر انرژی برای کار در سینما ندارم، بنابراین تصمیم گرفتم بر روی کار تئاتر متمرکز شوم.
وی ادامه داد: احساس می کنم جاهایی پارتی بازی می شود و تهیه کنندگان نیز برای کمتر هزینه کردن از بستگان و آشنایانشان استفاده می کنند که همین کار نیز به فیلم ها لطمه می زند، در صورتی که همه عوامل فیلم باید حرفه ای باشند.
حیایی درباره شایعه کم کاری اش به خاطر حضور در فیلم «قلاده های طلا» گفت: من همیشه تلاش کرده ام کارهای متفاوتی انجام دهم و بازی در فیلم قلاده های طلا نیز در همین راستا بود؛ این فیلم پشت پرده اغتشاشات سال 88 را نشان می داد؛ فیلمنامه را که خواندم دیدم که بیشتر یک فیلم جاسوسی و اکشن است که من کمتر بازی کرده ام، بنابراین حضور در آن را پذیرفتم؛ من متعلق به مردم هستم و حتی از همان ابتدا هم عنوان کردم اگر فیلم قرار است جهت خاصی را دنبال کند، من در آن بازی نمی کنم، اما فیلم بدون جهت گیری واقعیت ها را بیان کرد.
گزارش تولید فیلم های سینمای ایران که به معرفی آثاری چون «عشق فقط یک کلام»، «پنگوئن»، «بر بال های خیال»، «زندگی جای دیگری است»، «زندگی دوگانه سیروس» و «شهر موش های 2» اختصاص داشت، از دیگر آیتم های برنامه شب گذشته بود.
مسعود ده نمکی، کارگردان یکی دیگر از فیلم های اکران نوروز سینماها مهمان بعدی برنامه بود که درباره فیلم «رسوایی» صحبت کرد.
وی در ابتدا در پاسخ به اینکه چرا فیلم های ده نمکی همیشه نوروز اکران می شود، گفت: این که چه فیلمی برای نوروز انتخاب شود بیشتر به سینماداران مربوط است؛ ما اگر لابی بلد بودیم در انتخاب های جشنواره لابی می کردیم که سر فیلم را نبرند؛ مهم مردم هستند که قدرت تشخیص دارند و تا امروز هم ارتباط خوبی با این اثر برقرار کرده اند.
90 درصد منتقدین عقده وارد شدن به سینما را دارند
در ادامه اکبر عبدی، بازیگر فیلم سینمایی رسوایی نیز مهمان تلفنی برنامه شد و درباره همکاری اش با ده نمکی گفت: من پنج سال است که با ده نمکی همکاری دارم؛ البته سابقه آشنایی ما به 20 سال قبل باز می گردد؛ تماشاگر 34 سال است که از من فیلم کمدی دیده، اما حالا بعد از این همه سال نقش یک روحانی را با لهجه آذری بازی کرده ام و تلاش بسیاری نیز در این زمینه انجام دادم.
وی افزود: متاسفانه برخی حرف ها که می گویند رسوایی فیلمفارسی است، آدم را اذیت می کند. مگر ما باید فیلم انگلیسی بسازیم؟ 90 درصد منتقدین عقده این را دارند که وارد سینما شوند و چون راهشان نمی دهند، پس پنبه فیلم ها را می زنند؛ خیلی از این منتقدین با یک چلوکباب در دفتر تهیه کننده فیلم ندیده شان را نقد، و از کار تعریف می کنند.
عبدی گفت: اگر می توانید بیایید فیلمی بسازید که روی دست ده نمکی بلند شود؛ وقتی می گویند فیلم ها فردینی و آبگوشتی است بی احترامی به این افراد و سینماست. مگر می شود فردین و ایرج قادری را نقد کرد؛ آنها تاریخ سینمای ما هستند. من حتی می گویم که در جشنوراه هم در آرای مردمی دست کاری کردند؛ چون هیچ فیلمی غیر از «رسوایی» تا نصف شب سانس ویژه نداشت.
رسوایی مرز دینداری کاسبکارانه را از دینداری واقعی به نمایش می گذارد
ده نمکی در ادامه برنامه گفت: در نقد فیلم ها باید آداب نقد را رعایت کنیم و از کلی گویی پرهیز؛ گفتن کلمه در آمدن یا نیامدن، نقد یک فیلم نیست؛ البته من رویکرد جدید هفت را بیشتر می پسندم، من مخالف نقد نیستم، اما نقد باید هم جنبه های مثبت و هم جنبه های منفی اثر را در نظر داشته باشد.
وی افزود: هدف اخراجی ها و رسوایی، جدا کردن مرز دینداری کاسب کارانه از دینداری واقعی است؛ استقبال از فیلم هم نشان می دهد مردم با دینداری مشکل ندارند، بلکه با ریاکاری مشکل دارند؛ البته برخی از مخالفان فیلم هم جزو همین ریاکاران هستند.
ده نمکی در ادامه عنوان کرد: هنرمند باید فرهنگ ساز باشد نه فرهنگ پذیر. هنرمند نباید به سمت ساخت آثاری برود که مخاطب می پسندد، بلکه باید آثاری بسازد که فرهنگ ساز هستند؛ سینما باید رسانه مردم نسبت به مسئولان باشد.
در پایان ده نمکی از طرف خودش و اکبر عبدی به خاطر به کار بردن لفظ عقده ای نسبت به منتقدان عذرخواهی کرد.
نقل قول های هفته بخش بعدی برنامه شب گذشته بود؛ بهنام بهزادی، کارگردان و اشکان خطیبی، بازیگر فیلم «قاعده تصادف» آخرین مهمانان شب گذشته بودند.
«قاعده تصادف» به بازنمایی رابطه فرزندان با والدینشان اشاره دارد
بهزادی در ابتدای صحبت هایش گفت: قاعده تصادف به بازنمایی ارتباط فرزندان و والدینشان می پردازد؛ بدون اینکه درباره هر کدام قضاوت کند؛ در این فیلم هر دو نسل تحلیل می شوند، مسئله فیلم، مسئله دو نسل و والدین جوانان است.
وی ادامه داد: متاسفانه فیلم هنوز نتوانسته اکران شود و دیر آماده شدن کپی های فیلم و اینکه ما دو هفته دیرتر نسبت به بقیه فیلم ها توانستیم قرارداد اکران ببندیم، باعث شده فیلم دیرتر اکران شود؛ این فیلم یک اثر مستقل است و وابسته به هیچ نهادی نیست؛ همین مسئله و مورد توجه قرار گرفتن فیلم در جشنواره باعث شد به بازگشت سرمایه فکر کنیم و علاقه مند به اکران اثر در نوروز امسال باشیم.
اشکان خطیبی نیز درباره این اثر گفت: این فیلم برای قشر جوان ساخته شده و برعکس برخی فیلم ها که تصویر درستی از جوانان این دهه ارائه نمی دهد، بعد از مدت ها یکسری واقعیت ها را به تصویر می کشد؛ طبیعتاً اگر تبلیغات مناسبی برای فیلم نشود و تیزرهای کافی در اختیار آن قرار ندهند، فیلم دیده نخواهد شد.
قاعده رسوايي در رژيم طلايي گبرلو!
دستت درست!
جالب بود!