گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار بیست و یکم آذر تا نهم دی ماه 91 در تهران و بیش از 100 شهر و روستای کشور برگزار شد.
جشنواره عمار بعد از فتنه سال 88 شکل گرفت و 9 دی 1389 موعد رویش جشنواره ای بود که حرف مردم 9 دی را بزند، کسانی که در جریانات رسانه حتی در جمهوری اسلامی حرفشان گم می شود و رای شان اعتباری ندارد چون دیده نمی شوند. هدف راه اندازی این جشنواره ایجاد تحول در عرصه سینما و رسانه بود.
این جشنواره به همت وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شکل گرفت و در اولین دوره در سال 1389 با حدود 30 اثر برگزار شد. در دوره دوم جشنواره که در سال1390 برگزار شد تعداد آثار رسیده به دبیرخانه به 300 اثر رسید و در سومین دوره جشنواره که در سال 1391 برگزار شد تعداد آثار به 900 اثر رسید.
محور های تعیین شده جهت ارسال آثار عبارت بودند از: تاریخ انقلاب اسلامی، فتنه سال88، نقد درون گفتمانی، بیداری اسلامی، جنگ نرم و تمامی قالب های مستند،داستانی،انیمیشن، فیلمنامه و ... پذیرش می شوند.
عمار با تمام جشنواره ها، در هرجای دنیا که فکر بکنید فرق دارد.
فیلم های جشنواره عمار ممکن است در خانه پدر شهیدی اکران شوند یا در سالن یک فرهنگسرا یا در مسجد یک روستا بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، در دانشگاه، حوزه علمیه یا مدرسه، حتی ممکن است پای اکران فیلم های جشنواره عمار به زندان هم باز شود و عمار برای این قشر مخاطب هم حرفهایی داشته باشد.
عمار جشنواره ای است که سینما را به روستاها هم می برد. ثواب اکران فیلم ها ممکن است به روح یک شاعر انقلابی هدیه شود یا به یک شهید و اصلا مگر در گفتمان رایج رسانه ها، اکران فیلم ثواب هم دارد؟
وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مسئول شورای سیاستگذاری سومین جشنواره مردمی فیلم عمار در خصوص سومین دوره جشنواره عمار در مصاحبه ای بیان کرده بود که: «تعداد اکرانهایمان به 950 نقطه رسیده است - مشاهده کردیم که چقدر سینمای مستند مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت مثال روستای معزآباد فارس را عرض میکنم فیلم در مسجدی در حال اکران بود که دستگاه ایراد پیدا کرد. مردم آنقدر شوق داشتند که ادامه مستند را ببینند. وقتی اکرانکننده گفت دستگاهمان اشکال دارد، 2 میلیون تومان پول جمع کردند تا بروند تجهیزاتشان را نوسازی کنند و فیلم را نمایش دهند.»
در جشنواره عمار ممکن است فیلمی درباره یک روحانی که برای تبلیغ زبان چینی آموخته ببینید(آخوند چینی دات کام) یا مستندی درباره یک زن و شوهر مسلمان بوسنیایی، یک روحانی که 40 سال است امام جماعت مسجدی است و به قدری محبوب مردم محل است که کوچه مسجد را به نام او نامگذاری کرده اند یا انیمیشنی کمدی درباره پهباد. در جشنواره عمار سوژه ها بومی است، ایرانی و اسلامی و انقلابی.
دبیر سومین دوره جشنواره، نادر طالب زاه بود و داوری آثار بر عهده ابراهیم فیاض، نادر طالب زاده، ابوالقاسم طالبی، مهدی نصیری، مسعود رضایی، محمد حسین نیرومند، شهریار بحرانی و احسان محمد حسنی، محمد گلریز، جهانگیر خسرو شاهی و تقی یازرلو بود.
کیفیت آثاری که در جشنواره عمار شرکت می کنند تا بدان جاست که «مشتی اسماعیل» کاری از مهدی زمانپور کیاسری که در دومین دوره جشنواره عمار حضور داشت، در بخش سینما حقیقت سی و یکمین جشنواره بین المللی جایزه بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد.
در اول اسفندماه جمعی از مسئولان،هنرمندان و دست اندکاران جشنواره عمار با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیداری داشتند.
ایشان با توجه به موضوع دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزشهای انقلاب در این جشنواره را اقدامی مبارک خواندند و تأکید کردند: «نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلند مدت و همراه با برنامه ریزی دقیق و امید به آینده و بهره گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد.
ایشان، با اشاره به خاستگاه غربی هنر سینما بر ضرورت برنامه ریزی و تشکیل اتاق فکر برای حرکت جوانان و استعدادهای جدید در عرصه هنر اسلامی و سینمای دینی و همچنین ورود افراد متدین و انقلابی و صاحب تخصص و تجربه به این عرصه تاکید کردند.»
جشنواره عمار فقط یک جشنواره فیلم مستند، مانند صدها جشنواره ای که در طول سال در ایران و در سایر کشورها برگزار می شود نیست، بلکه محفلی برای ورود جوانتر ها به عرصه سینماست.
میعادگاه کسانی است که سینما را به ذات فاسد نمی دانند و سعی در مسخر کردن این ابزار در راه اهداف والای اسلام و انقلاب دارند. جشنواره عمار فرصتی است برای تنفس در اتمسفری که آن را هنر دینی می نامند.
جشنواره عمار شروع است؛ شروع برای جوانانی که ایده نو دارند و تا به حال جایی برای ورود به این عرصه نداشتند.