به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، سید طاهر شبیری، دبیر سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوای ایران در نشست لزوم حمایت از تولید کاغذ در کشور و تجهیز و راه اندازی کارخانههای داخلی که ظهر امروز در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: بحث کاغذ بحث بسیار مهمی است؛ رهبری در هیچ مکانی 3 ساعت زمان نمی گذارند ولی همیشه در نمایشگاه کتاب این اتفاق می افتد و این نشان دهنده اهمیت مقوله کاغذ در کشور است.
وی با بیان اینکه مقوله کاغذ بحث مهمی است، ادامه داد: این حوزه باید به 3 بخش فرهنگی، صنعتی و بهداشتی تقسیم شود. ما توانایی تولید و توسعه صنعت کاغذ را داریم و می توانیم به قطبی در دنیا تبدیل شویم ولی متاسفانه ما در زمینه مدیریت برنامه ریزی شده ضعف داریم؛ مدیریت یکی از وظایف حاکمیت است. در کشور ما هر دولتی مدیریت استراتژیک خودش را دارد در حالیکه نباید اینگونه باشد.
دبیر سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوای ایران اظهار داشت: وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران نباید وارد مقوله کاغذ شوند زیرا آنها وظیفه تولید محتوا را دارند؛ وزارت صنعت، معدن و صنایع است که باید مشکلات کاغذ را برطرف کند و مشکل اصلی کشورمان این است که افراد و موسسات در جای اصلی خود قرار ندارند.
شبیری اضافه کرد: وزارت ارشاد در کل این سال ها مخالف تعرفه کاغذ بود به گونه ای که آقای قبادی به من گفته بود که اگر قیمت یک کتاب مذهبی 400 تومان افزایش پیدا کند دیگر کسی آن را نمی خرد؛ اگر وزارت ارشاد با افزایش 400 تومانی دچار مشکل خواهد شد دیگر چه ارزشی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه با رئیس جمهور منتخب مکاتبه داشتیم، افزود: بحث سرمایه گذاری خارجی بستگی به روابط خارجی کشورمان با دیگر کشورها دارد و باید منتظربمانیم تا روابط خارجی کشورمان بهبود یابد.
دبیر سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان اینکه زمانی که ارز در کشور گران شد تاجر حرفه ای ما چطور می توانست سرمایه خود را افزایش دهد، اظهار داشت: اگر قیمت کاغذ گران شد به دلیل عدم حمایت دولت این بخش بود؛ اگر اعتقاد داریم که کاغذ یک کالای استراتژیک است باید برنامه ریزی راهبردی در این زمینه داشته باشیم و همه مولفه های مورد نیاز آن را فراهم کنیم تا این حوزه شرایط خوبی داشته باشد.
شبیری در پایان خاطر نشان کرد: زمانی که ناشر نیاز به کاغذ پیدا می کند باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت این نیاز را مطالبه کند نه وزارت ارشاد؛ چون این وزارتخانه وظیفه تولید محتوا را بر عهده دارد.