علی آقاغفار در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، درباره وضعیت کنونی ادبیات حوزه کودک و نوجوان گفت: وضعیت ادبیات کودک را باید از دو منظر محتوا و تولید نگاه کنیم؛ البته وضعیت تولید اصلا مناسب نیست. ناشران به دلیل شرایط اقتصادی و همچنین تغییرات قریب الوقوع وزارت ارشاد برای چاپ کتاب ها محتاط شده اند؛ طبیعتا بعد از روی کار آمدن وزیر ارشاد موج جدیدی در حوزه ادبیات شکل خواهد گرفت.
وی با اشاره به وضعیت محتوای ادبیات کودک و نوجوان افزود: از نظر محتوا کتاب ها تغییرات زیادی کرده است؛ امروزه سلیقه کودک و نوجوان عوض شده و نویسندگان این حوزه نیز علی رغم میل باطنی شان مجبور به تغییر محتوای کتاب ها شده اند؛ چون نویسندگان اعتقاد راسخی به این تغییرات ندارند بنابراین کتاب های تولید شده در این حوزه نمی توانند بر روی مخاطب کودک و نوجوان تاثیرگذار باشند.
نویسنده «عروس خاموش شهر» با بیان اینکه نگاهی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد، نگاه خنثی است، اظهار داشت: بحث اعتقادی و اندیشه ای کمتر در ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد؛ در واقع کتاب های این حوزه بیشتر جنبه سرگرمی دارند تا جنبه آموزشی و تربیتی.
آقاغفار درباره پراکندگی حوزه ادبیات کودک و نوجوان یادآور شد: برای ساماندهی به این حوزه نیاز به یک گروه کارشناسی داریم؛ البته این گروه باید بدون در نظر گرفتن لابی، نوع تفکر سیاسی و نزدیکی آنها با مسئولان فرهنگی تعیین شوند تا از این طریق خانواده بتوانند به کتاب هایی که توسط این گروه کارشناسی به تایید می رسند، اعتماد کنند.
وی با اشاره به نشانه های کتاب خوب در حوزه کودک و نوجوان اضافه کرد: در حال حاضر ناشر و نویسنده به عنوان نشانه های یک کتاب خوب مطرح هستند؛ در حالی که همیشه کتابی که توسط فلان ناشر یا فلان نویسنده به چاپ می رسند کتاب خوبی در حوزه کودک و نوجوان نیستند.
نویسنده «عروس خاموش شهر» درباره راهکارهای ترغیب کودکان به خواندن کتاب گفت: در این باره حرف های کلیشه ای بسیاری مطرح می شود؛ به عنوان مثال عده ای می گویند کودکان در خانواده های کتابخوان علاقه زیادی به کتاب خواندن دارند؛ در حالی که این مسئله درست نیست و ما باید راهکارهایی برای این مسئله پیدا کنیم.
وی در همین زمینه ادامه داد: امروزه کودکان و نوجوانان علاقه زیادی به اینترنت و موبایل دارند و ما نباید کتاب خواندن را تنها از این منظر بنگریم که کودکان یک اثر کاغذی را مطالعه کنند؛ بلکه باید انگیزه مطالعه کردن را در کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم. این مسئله هم تنها با انجام یک یا دو برنامه عملی نخواهد شد. در واقع ایجاد اشتیاق در کودکان یک برنامه بلندمدت است و اگر بتوانیم از دوران مدرسه این شوق را در کودکان ایجاد کنیم قطعا در آنها در آینده به کتاب و کتابخوانی علاقه مند خواهند شد.
آقاغفار در پایان خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای ترغیب کودکان به کتاب خواندن این است که وقتی می خواهیم کودکی را تنبیه کنیم به آن بگوییم که مثلا فلان کتاب را بخوان و خلاصه اش را بنویس؛ باید بدانیم که کم مطالعه کردن به معنای کم دانستن نیست؛ چون بسیاری از کودکان طریق رسانه ها به مسائل مختلف از آگاهی دارند.