به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در دومین روز از هفته دولت، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، میهمان گفت و گوی ویژه خبری بود؛ وی در مورد مسکن مهر، با تاکید بر اینکه باید راجع به این موضوع بحث و گفت و گو شود، اظهار داشت: مسکن مهر به صورت یک سیب زیبا به مردم نشان داده شده که باید کالبد شکافی شود.
آخوندی در همین خصوص به طرح مباحثی چون توجه به مکان قرار گرفتن مسکن ها، طراحی و معماری آنها، و میزان حق انتخاب شهروندان در انتخاب مکان، معماری، رنگ، کمدها، کابینت ها و ... پرداخت و افزود: این پروژه ابعاد کار نشده زیادی دارد که باید بحث شود.
وی ادامه یا توقف پروژه مسکن مهر را به ارزبابی مشکلات و فواید این طرح وابسته دانست.
آخوندی با اشاره به اینکه این پروژه عمدتاً با تزریق منابع بانک مرکزی صورت گرفته است، گفت: 38 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای طرح مسکن مهر تزریق شده است که 12 هزار میلیارد دیگر نیز باید تزریق شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این تزریق پول، تاثیر مستقیم بر تورم دارد، به آمار ارئه شده توسط محمود بهمنی، رئیس پیشین بانک مرکزی اشاره کرد که با توجه به آن، بیش از 40 درصد افزایش پایه پولی کشور، به خاطر اجرای مسکن مهر بوده است.
وی با بیان اینکه باید از مردم سوال شود که افزایش تورم را می خواهند یا اجرای مسکن مهر را؟ افزود: دولت نیز با این پرسش رو به روست که آیا چنین طرح هایی را علی رغم افزایش تورم ادامه دهد یا اینکه کنترل قیمت را مهم تر بداند و سرعت اجرای این طرح ها را کاهش دهد.
آخوندی با اشاره به عدم موفقیت مسکن مهر درکاهش قیمت زمین و مسکن، و رشد 800 درصدی قیمت زمین و 500 درصدی قیمت مسکن در تهران، تاکید کرد باید دید اگر این طرح که نوعی مداخله بی سابقه دولت در مسکن است، ادامه یابد، به کدام هدف رسیده است و آیا توانسته است رضایتمندی شهروندان را جلب کند یا خیر.
وزیر راه و شهرسازی هم چنین آماری از مسکن مهر در اطراف تهران ارائه داد که طبق آن از 240 هزار واحد مسکونی شروع شده در اطراف تهران، تنها 38 هزار واحد تحویل داده شده است که فقط 20 هزار تای آن، ساکن دارد.
وی ضمن تاکید بر به پایان رساندن پروژه های شروع شده، به خریداران مسکن مهر و نیز پیمانکاران و مشاوران، نوید داد دولت به قرارداد ها پایبند است.
وزیر دولت تدبیر امید در پایان این بحث ابراز امیدواری کرد با کمک مردم بتوان تسهیلات لازم نظیر آب، برق، گاز، خدمات شهری، بیمارستان، مدرسه، کلانتری و ... را فراهم کرد و گفت: باید درس بگیریم که چنین مداخله های عظیم و گسترده ای در حوزه مسکن، کارایی حداقلی هم نمی تواند داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی، در بخش دیگری از سخنان خود، به ارائه راهکارهایی برای کنترل بازار قیمت مسکن پرداخت. وی با بیان اینکه "اگر بخواهیم با مردم صادق باشیم، بدون پس انداز امکان خانه دار شدن نیست"، گفت اگر بگوییم با یک میلیون خانه دارتان می کنیم این یک شعار سیاسی است نه عملی و اقتصادی.
آخوندی، با اشاره به صندوق های پس اندازی که در برخی کشورها برای حل این مشکل به کار گرفته می شود، به تاثیر آن ها بر اقتصاد خانواده ها اشاره کرد، به گونه ای که مثلا با پس انداز 10 میلیون تومان، بتوان خریدی 50 میلیون تومانی انجام داد.
وی با نادرست دانستن سهم کم بانک ها در تامین مالی قیمت مسکن، اشاره کرد در سایر کشورها بانک بین 70 تا 90 درصد هزینه ها را تامین می کند که این سهم در ایران 20 درصد است.
آخوندی، راه حل جدی برای مسکن را افزایش سهم بانک ها در تامین هزینه مسکن، نه از طریق تزریق پول از بانک مرکزی که منجر به تورم می شود، بلکه از طریق تسلل خود عنوان کرد.
در حوزه معاملات، وزیر راه و شهرسازی، اصلاح قانون مالیات ها را راه کاهش قیمت ها دانست به این گونه که افرادی که کارشان تجارت مسکن و زمین است، باید همانند سایر تاجران و کاسبان و صنعتگران، مالیات جدی بپردازند و کسانی که خانه را نه برای تجارت بلکه برای خود دارند، باید مالیاتشان خیلی کم و در حد معافیت باشد.
در خصوص اجاره بها، آخوندی تاکید داشت باید یک نوع مالیات به گونه ای طراحی شود که به نفع اجاره طولانی مدت باشد، تا به این صورت هم موجر و هم مستاجر، ازین موضوع سود ببرند. هر چند این طرح در ایران برخلاف بسیاری از کشورها تاکنون اجرا نشده است.
وزیر راه در بخشی دیگر، به موقعیت ممتاز ایران از لحاظ کریدورهای ارتباطی، خصوصا کریدور های شمال- جنوب و شرق-غرب اشاره کرد و تاکید داشت باید از ظرقیت کریدور ها استفاده کرد.
وی تشکیل بنگاه های بزرگ مقیاس را به عنوان راهی برای رونق کسب و کار حمل و نقل مطرح کرد، بنگاه هایی که بتوانند با استفاده ازین راه های ارتباطی، بار را جا به جا کنند و ظرفیت حمل و نقل ترکیبی داشته باشند.
آخوندی تاکید داشت این بنگاه ها باید به بورس هم راه یابند. وزیر راه، در باره طرح های بزرگ عمرانی نیمه تمام، هم چون آزاد راه تهران- شمال، با اشاره به 3 هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به پیمانکاران، اظهار داشت حجم تعهدات انجام شده فعلا با درآمد دولت سازگاری ندارد.
وی ابراز امیدواری کرد با وارد کردن این طرح ها به بازار و با کمک شرکت های سهامی عام، بورس و شرکت های خصوصی، بتوان تامین مالی کرد. در خصوص بزرگراه تهران –شمال، وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان اینکه این پروژه از همان روز اول "کج" متولد شده است، خبرداد روز جمعه بازدیدی از این طرح خواهد داشت و باید ساختار حقوقی آن بازبینی شود، هرچند ساختار فنی آن مشکل چندانی ندارد.
هم چنین آخوندی با اشاره به برنامه پنجم توسعه و لزوم پیشرفت حمل و نقل ریلی و هوایی، اظهار کرد در هر دو مورد عقب رفت داشته ایم نه پیشرفت.
وی در مورد خطوط هوایی، عنوان کرد که این بنگاه های همه از لحاظ مالی مشکل دارند و توسعه نمی دهند.
وزیر راه و شهرسازی افزود : البته خوشبختانه حمل و نقل هوایی اثر مستقیم روزی زندگی مردم ندارد و 3 درصد مسافران را شامل می شود که از این تعداد هم 40 درصد کارمندان دولت هستند.
وی گفت: براساس قانون برنامه امسال باید صنعت هوایی ایران آزاد و رقابتی و بر اساس انتخاب مشتری باشد اما این اتفاق نیفتاده است.
وزیر راه و شهرسازی درباره حمل و نقل ریلی هم گفت: قرار بود 30 میلیون تن بار از طریق ریلی حمل و نقل شود اما هم اکنون کمتر از 10 میلیون تن است و هم چنین قرار بود سهم حمل و نقل مسافران از طریق ریلی 18 درصد باشد در حالی که هم اکنون 5 درصد است.
آخوندی هم چنین معتقد بود همه این مشکلات به تحریم ها باز نمی گردد و بخش عمده ای از آن به سیاست گذاری برمی گردد.
وی گفت باید در این باره نیز با مردم گفت و گو کرد که آیا ایمنی و توسعه می خواهند یا می خواهند حتما نرخ ها تثبیت شود.آخوندی در خصوص توسعه صنعت ریلی و هوایی، تصریح کرد: همه این ها نیاز به سرمایه گذاری گسترده دارد اگر بخواهیم خیلی وارد سیستم های قیمت گذاری سفت و سخت بشویم نتیجه این میشود که از توسعه باید بگذریم و این چیزی است که به تفسیر باید با مردم گفت و گو شود.
دولت آقاي احمدي هر چيزي که نداشت حداقل دو نقطه ي مثبت داشت که در دولت هاشمي و خاتمي و روحاني ديده نمي شود
1-شجاعت
2-حمايت از مستضعفين
حالا شما مي خاوهيد تمام اقداماتي را که در خصوص مستضعفين قرار گرفته است به کلي از بين ببريد