گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ علی بخشیزاده، مدیر شبکه دو سیما از تولید دفتر مشق هایی با طرح جلد عروسکی محبوب به نام «سنجد» خبر داده است.
وی همچنین با اشاره به اقداماتی که در شبکه دو صورت گرفته، گفته است: خوشحالم که به عنوان نخستین گام، شخصیت محبوب سنجد تا پایان شهریور ماه به بازار لوازم التحریر میآید.
بخشی زاده در نهایت تصریح کرد: شبکه دو به عنوان یک رسانه با تولید برنامههای محتوایی تلاش خواهد کرد تا به ترویج فرهنگ استفاده از لوازم التحریر مطابق با فرهنگ عمومی جامعه و تبلیغ و ترویج نقوش ایرانی و اسلامی کمک کند.
اما نکته حائز اهمیت این است که ورود دفاتر مشق تا پایان شهریور چه وجهی دارد؛ در این روزها که دفاتر ایام تولید شده، خود مسئولان تولیدکننده این دفاتر می دانند و اعتراف کرده اند که بسیار دیر به عرصه توزیع لوازم التحریر وارد شده اند. اکثر والدین از نیمه مرداد ماه کار خرید لوازم التحریر کودکان خود را آغاز می کنند و اگر هم چیزی تهیه نکرده باشند، قطعاً تا پایان شهریور خرید خود را به پایان می رسانند.
از طرف دیگر به نظر می رسد مدیران این شبکه به دلیل آن که در یک ماه اخیر تب لوازم التحریر ایرانی اسلامی داغ شده، احساس تکلیف کردهاند که وارد این عرصه شوند و سهمی در فرهنگ سازی برای کودکان و نوجوانان داشته باشند. البته دلایل دیگری برای ورود آنان به این حوزه گفته می شود که فعلاً از آنها چشم پوشی می کنیم.
اما این احساس دغدغه که در طول کمتر از یک ماه ایجاد شده نگرانی هایی را به وجود آورده است. دیگر گروه هایی که به حوزه لوازم التحریر ورود پیدا کرده اند، از ماه ها قبل برنامه ریزی های خود را انجام داده و مدت ها وقت صرف نموده اند تا طرح روی جلد را طراحی کنند.
تبدیل شخصیت کارتونی به کاراکتری جذاب بر روی لوازم التحریر کار ساده ای نیست؛ زیرا شخصیت های عروسکی درون کارتون ها و برنامه های تلویزیونی به سبب وجود حرکت و عوامل دیگر دارای جذابیت های مخصوص به خود هستند، بنابراین برای آن که این شخصیت ها بتوانند با همان جذابیت بر روی دفاتر قرار گیرند، باید تفاوت معناداری با کاراکتر اصلی داشته باشند.
میرزاحسینی، مدیر آفرینش هنری حوزه هنری استان تهران در گفتوگو با «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص دفاتر شکرستان و فرایند تبدیل شخصیت های کارتونی به شخصیت های طرح روی جلد توضیحات دامنه داری مطرح کرد و گفت: بارها اتود زده و در شخصیت ها دست برده اند تا به طرحی مناسب برای روی دفاتر مشق برسند.
حال این سوال مطرح است که شبکه دوم سیما در مدت کمتر از یک ماه چگونه برنامه ریزی های کافی در این زمینه را انجام داده و طراحی شخصیت سنجد را به اتمام رسانده است؟
از دیگر سو به نظر می رسد این دوستان برای انتخاب شخصیتی محبوب نیز عجله کرده اند؛ زیرا سنجد از شخصیت های بسیار محبوب دهه هفتاد بود و کودکان آن دوره اکنون بیش از 20 سال سن دارند و طبیعتاً بعید به نظر می رسد از دفاتری با طرح سنجد استقبال کنند. البته در چند سال اخیر تلاش شده است با برنامه «سنجد خبرنگار» این شخصیت دوباره برای کودکان زنده شود، اما در نهایت موفق نبوده اند که محبوبیت آن سال ها را برای کودکان بازیابی کنند.
در نهایت باید بگوییم اگر قرار است دفاتری بی کیفیت وارد بازار شوند، بهتر است اصلاً وارد نشوند. البته ما قصد نداریم برای این امر حکم صادر کنیم، اما تنها نگرانیم که نکند عجله در ورود به فرهنگ سازی موجب کاهش کیفیت محصولات فرهنگی شود و به جز هدررفت بیت المال، بی اعتمادی مردم به محصولات فرهنگی را در پی داشته باشد.
به نظر می رسد اگر مدیران شبکه دوم سیما به دیگر ارگان هایی که این دفاتر را با ماه ها تلاش و برنامه ریزی مستمر تولید کرده اند کمک مالی می کردند تا تعداد بیشتری دفتر تولید کنند یا با قیمت پایین تر دفاتر خود را عرضه نمایند، فرهنگ ایرانی-اسلامی ورود موفق تری در عرصه جنگ نرم در زمینه لوازم التحریر داشت.