لوازمالتحریر ایرانی با طرحهای مختلف بخصوص با طرح شکرستان توانسته مورد توجه خانوادهها و دانش آموزان قرار گیرد؛ اما این طرح هم در غبار غفلت مسئولان در حال از بین رفتن است.
گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ با آغاز اولین ماه پاییز، بوی ماه مدرسه هم به مشام میرسد و حال و هوای درس و مدرسه کوچهها را پر میکند. در هیاهوی آغاز مهر و سال تحصیلی جدید، بخش جذابی برای دانش آموزان، بخصوص دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی وجود دارد و آن هم خرید خرید کیف و کفش و لباس و لوازم التحریر است.
دانش آموزان با ذوق و شوق در برابر خیاط می ایستند تا اندازه های لباس مدرسه شان گرفته شود و با هیجان نوشت افزار می خرند.
اما در این میان چیزی که بیش از همه، خودنمایی می کند، نوشت افزارهای موجود در فروشگاه ها و لوازم التحریری هاست که همه با تصاویری از اسپایدرمن، بتمن، باربی، بن تن و سایر شخصیت های کارتونی غربی عرضه شده اند.
شاید عده ای بر این باور باشند که لوازم التحریر نقشی در تربیت دانش آموزان ندارد؛ اما باید این نکته را یادآور شویم که به دلیل اینکه مدرسه خانه دوم بچه هاست و از طرفی آنها مدتی از زندگی خود را با لوازم التحریرهایشان سپری می کنند؛ این نوع وسایل می تواند به طور ناخودآگاه بر آنها تاثیر بگذارند.
برای مثال در سال های قبل با معضلی به نام باربی مواجه بودیم. عروسک های به ظاهر زیبایی که هدفشان انحراف افکار فرزندان ما از طریق نگاه است! بچه ها به دلیل دیدن عکس عروسک های باربی بر روی همه لوازمشان رفته رفته با آنها اُنس می گیرند و پس از مدتی باربی را پذیرفته و سعی می کنند مثل او باشند و یا افرادی مثل او را دوست داشته باشند.
امسال اتفاق مبارکی روی داد و آن تولید لوازم التحریر ایرانی با استفاده از انیمیشن موفق شکرستان بود. شکرستان و شخصیت های محبوبش به روی لوازم التحریر دانش آموزان نقش بستند. استفاده از رنگ های شاد و تصاویر جذاب این مجموعه باعث شد تا لوازمالتحریر ایرانی با طرح های مختلف بخصوص با طرح شکرستان مورد توجه خانواده ها و دانش آموزان قرار گیرد؛ اما این طرح هم در غبار غفلت مسئولان در حال از بین رفتن است.
باید گفت، این نوشت افزارها خود می تواند یکی از سلاح های جنگ نرم باشد که علیه دانش آموزان معصوم به کار گرفته می شود و در این میان غفلت مسئولان در ترویج این نوشت افزارها جای بسی تامل دارد؛ البته این در حالی است که در سال های اخیر، بخصوص امسال نوشت افزارهایی با نمادهای ایرانی و اسلامی، بخصوص طرح جذاب شکرستان آماده شد که بازهم به واسطه همان غفلت، مورد بی مهری قرار گرفت.
این غفلت تا جایی پیش رفت که امسال با شروع سال تحصیلی جدید، فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش با وجود تبلیغ فراوان نوشت افزارهای ایرانی از جمله دفترهای شکرستان، کیف هایی را به دانش آموزان اهدا کرد که حاوی نمادهای غربی و غیر اسلامی و ایرانی بود، پس سالی که نکوست از بهارش پیداست....
نوشت افزار ایرانی، یعنی دفاع فرهنگی در مقابل جنگ فرهنگی دشمن/ در این دفاع ما 10 نفره هستیم
مسکار یکی از فروشندگان نوشت افزار در این خصوص می گوید: این شخصیت ها می توانستند جایگزین خوبی برای کارتون های غربی باشند؛ اما توزیع محدود آنها در کشور، در عمل حق انتخاب را از کودکان گرفت.
وی می گوید: مصاف نوشت افزار با طرح های ایرانی و خارجی مثل رقابت فوتبال است، فوتبالی که یکی از حریفان یار کمتری دارد و مجبور است بیشتر دفاع کند تا حمله.
مسکار تصریح می کند: استفاده از طرح های ایرانی بر روی نوشت افزار، دفاع فرهنگی در برابر طرح های خارجی است و توزیع محدود آن در کشور فقط تعداد اندکی از نسل کودک و نوجوان را با خود همراه می کند؛ درحالی که طرح های خارجی به خاطر توزیع وسیع، نمایش همگانی و جلوه های هیجان انگیز بصری، ذهن خلاق کودکان را به خود مشغول کرده و از آنها جدایی ناپذیر می شود.
وی در پایان یکی دیگر از مشکلات پیش روی این طرح را عدم حمایت مسئولان دانست و تاکید کرد: البته این امر با حمایت جدی مسئولان همراه نبوده است، به طوری که این نوشت افزارها را تنها در برخی از نمایشگاه های بزرگ می توان پیدا کرد و کتاب فروشیها و لوازم التحریری ها همچنان به فروش نوشت افزارهایی با تصاویر غربی و غیرایرانی مشغولند.
بی برنامه بودن دستگاه های فرهنگی عامل مهجوریت شخصیت های ایرانی و اسلامی
اعظم عباسی که برای خرید لوازم التحریر مورد نیاز فرزندان اش به یکی از نوشت افزارهای مرکز استان مازندران مراجعه کرده است، درباره تصاویر استفاده شده در این محصولات فرهنگی، بیان می کند: متاسفانه در کشورمان هیچ برنامه خوب انیمیشنی برای کودکان ساخته نمی شود که مورد پسند این گروه سنی واقع شود، به همین منظور بچه ها برای پرکردن اوقات فراغت خود تلاش می کنند تا به خرید سی دی و یا دیدن فیلم هایی بپردازند که برای آنها از جذابیت بالایی برخوردار باشد.
وی می افزاید: همه می گویند ایران دارای شخصیت های مهم اساطیری است که می توان از آنها برای نوشت افزار استفاده کرد، کدام یک از بچه های ما رستم، سهراب، بیژن، سیاوش، زال و اسفندیار را می شناسند تا براساس آن شناخت ظاهری، علاقه ای قلبی به آنها پیدا کنند؟ این اتفاق می تواند در مورد شخصیت ها و قهرمان های تاریخ معاصر هم تکرار شود، مثلا پس از پخش سریال شوق پرواز، خیلی از بچه های ما با شهید عباس بابایی آشنا شدند و با شخصیت این شهید ارتباط برقرار کردند.
عباسی علت این ناشناخته ماندن را فعالیت بی برنامه دستگاه های فرهنگی برشمرد و افزود: وقتی انیمیشنی مثل شکرستان آنقدر در دل مردم جا باز می کند که حتی بزرگترها هم پای این برنامه می نشینند، چرا داستان های شاهنامه چنین رویکردی ساخته نمیشود تا کودکان ایرانی با اساطیر خود آشنا شوند و بر اساس آن علقه ای که بین خود و آن شخصیت ها ایجاد می کنند، آنها را به زندگی روزمره خود راه دهند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما از تولید دفترهایی با نماد ایرانی _ اسلامی نظیر «روشنا» و «شکرستان» مطلع هستید، می افزاید: بله، اما این نوشت افزارها در سطح بسیار محدود و در برخی از مکان ها خاص توزیع می شود و در فروشگاه های کتاب و لوازم التحریرهای سطح شهر این نوشت افزارها را نمی توانید پیدا کنید.
عباسی در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر که اگر به شما دفتری از برند غربی و یک دفتر نیز از برند اسلامی نشان دهند از کدام طرح استقبال خواهید کرد، می گوید: طبیعتاً برند ایرانی؛ چون که معتقدم تولیدکنندگان ایرانی به حمایت مردم کشورشان نیازمند هستند؛ اما نباید در این راستا بی توجهی مسئولان نسبت به محصولات فرهنگی را نیز نادیده گرفت.
کودکان ما رستم، سهراب، تهمینه یا رودابه را بهتر می شناسند یا باربی و بتمن و سیندرلا را؟؟؟؟
طاهریان نیز که به همراه دخترش برای خرید نوشت افزار مراجعه کرده با تائید صحبت های خانم عباسی می گوید: دخترم انتظار دارد همه لوازم التحریرش عکس سیندرلا، زیبای خفته و ... داشته باشد؛ بخاطر اینکه جنبه های احساسی که برای این شخصیت ها ساخته اند، مورد توجه دختران است.
وی افزود: در اساطیر ما هم شخصیت هایی مثل تهمینه، منیژه، رودابه و شیرین وجود دارند که می توان از آنها به نفع خودمان استفاده کنیم، فقط باید این شخصیت ها را در قالبی مورد پسند به دختران معرفی و از آنها الگوی امروزی عشق به همسر و فرزند و وفاداری به خانواده بسازیم.
طاهریان تصریح می کند: اگر طرح ها و تصاویر ایرانی از جدابیت لازم برای کودکان و نوجوانان برخوردار باشد، قطعاً این گروه سنی هم به مرور زمان و با مشاهده فیلم ها و انیمیشن هایی از این برندهای ایرانی _ اسلامی نسبت به خرید برندهای غربی بی رقبت شده و کمتر به این مقوله می پردازند.
سخن آخر
گرچه به گفته برخی فروشنگان لوازم التحریر، اطلاع رسانی مسئولان برای فروش این محصولات نسبتا ضعیف است و خیلی از آنها نمیدانند که از چه طریقی باید نسبت به خرید این محصولات اقدام کنند و بیشتر طرح های روی جلد این دفاتر و کیف ها، برای کودکان ایرانی آشنا نیستند و باید زمان زیادی برای شناساندن آنها به کودکان صرف شود؛ اما امیدواریم سال های تحصیلی بچه های امروز به جای باربی و بت من و لاک پشت های نینجا با ننه قمر، کوشا و جیگر سپری شود.
قطعا جاي شکي نيست که بچه ها تمام لوازم خود از جمله لوازم التحريرشان را طبق سليقه و علاقه شان انتخاب ميکنند و وقتي ميبينيم که بيشتر بچه ها از لوازم التحرير داراي عکس شخصيت هاي غربي نظير باربي و بتمن و سيندرلا وغيره استفاده ميکنند زنگ هشدار براي ما به صدا در مي آيد وحالا که گروهي در زمينه لوازم التحرير فعاليت هاي خوبي را شروع کرده اند باز هم شاهد بي توجهي هستيم و در اين بين عملکرد هيچ دولتي هم مستثنا از ديگر دولت ها نبوده و اين درحالي است که حرف از فرهنگ که به ميان مي آيد هر کدام مدعي ميشوند و خود را طلايه داران فرهنگ سازي ايراني اسلامي ميخوانند
اللهم عجل لوليک الفرج