ابراهیم فیاض درگفت وگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، درباره نسبت مصرف گرایی و رسانه گفت: سرمایه داری اگر پشتوانه اش نفت باشد ، مصرف گرایی افزایش پیدا می کند؛ خصوصا در کشور ما که پشتوانه نفتی داریم تولید بسیار کم است و گرایش به سمت مصرف گرایی است.
وی افزود: دنیای ما،دنیای مصرف است حتی در دانشگاه ها، دانشگاه های ما هیچ وقت جنبه تولید نداشته و مصرف گراست. از دانشگاه های ما هیچ علم موثری تولید نمی شود، در کشور ما دانشگاه اصل است، نه تولید علم. تمام دانشگاه ها به مصرف گرایی علم غربی روی آورده اند.
استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: صدا وسیما از جمله سازمان هایی است که از لحاظ اقتصادی اشکالات خاصی دارد، یک سری مفاسد اقتصادی در صدا و سیما هست و هرکسی نمی تواند در این سازمان فیلم بسازد، من خودم فیلم مستند ساختم، که به من گفتند باید مبلغی را پرداخت کنی تا این فیلم پخش شود.
فیاض گفت: یک سازمان گسترده 13 هزار نفری، فقط مصرف گراست، در صدا و سیمای نفتی به دنبال تولید و فرهنگ اخلاقی نگردید، صدا و سیما با پخش فیلم های خارجی مردم را تشویق به خارج از کشور رفتن می کند.
وی یادآور شد: شبکه هایی که صدا وسیما تاسیس کرده، شبکه های ضد تولید و کاملا مصرف گراست و در واقع با ساخت فیلم هایی با هزینه های گزاف و ترویج زندگی اشرافی مصرف گرایی را در جامعه افزایش داده است.
فیاض اضافه کرد: در صدا و سیما نباید دنبال تولید گشت، سریال هایی که در ماه رمضان پخش شد نمونه کامل مصرف گرایی است، رسانه ملی دنبال فرهنگ سازی اخلاق و تولید در جامعه نیست و فقط مصرف گرایی را رواج می دهد و در واقع بیش از نیمی از مصرف گرایی در جامعه ناشی از برنامه های بی هدف صدا و سیما است.