به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، کتاب «خانواده» جدیدترین محصول موسسه صهـبا است که اولین بار در نمایشگاه قرآن امسال عرضه شد.این کتاب در 128 صفحه و تماماً از بیانات معظمله است. «خانواده» ماحصل کار روی بیش از یکصد سخنرانی مقام معظم رهبری در جلسات خطبهخوانی عقد، نشست اندیشههای راهبردی با موضوع زن و خانواده، دیدار مداحان در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهراسلاماللهعلیها و جلسات با بانوان نخبه است.
در بخش های مختلف این کتاب می خوانیم:
طرح موضوع:
مقام معظم رهبری در جایگاهی قرار دارند که واجد دو شأن حکمرانی بر امور کشور و حکمرانی بر قلوب و دلهاست.
معمولاً شأن اول که گرهها را از امور جاری باز میکند و مانع از ایجاد بنبست در نظام میشود، مورد توجه قرار میگیرد. اما ایشان بهعنوان یک عالِم و متفکر اسلامی که علم خود را وقف رشد و به سعادت رساندن مردم کردهاند، شأن دیگری دارند که همان هدایت قلوب، حکمرانی بر دلها و جذب جانها به سوی کمال و ایجاد فضای مناسب برای رشد فضائل انسانی در جامعه و «پدر» بودن برای یکایک فرزندان این مرز و بوم است. پدری که دغدغۀ مشکلات و دردهای فرزندان را دارد.
مشکلات فرهنگی امروز نیازمند طبیبی حاذق است که «دوّارٌ بطبّه» سراغ بیمارها و ضعفا رود. امروز این طبیب حاذق موجود است، باید به «دوّارٌ بطبّه» بودن او کمک کرد.
یکی از دغدغههای مهم آقا، دغدغۀ ایشان بر متن زندگی مردم است که آن را تحت عنوان «سبک زندگی» بیان فرمودهاند و مرحلهبهمرحله، مسائل آن را شکافتهاند. اولین عنوانی هم که ذیل مبحث سبک زندگی طرح میکنند، موضوع «خانواده» است. این دغدغۀ اساسی، صهـبا را بر آن داشت تا از بیانات معظمله کاری در این زمینه فراهم آورد که نیازهای دورههای مختلف زندگی خانوادگی را برآورده سازد. تحقیقات و جمعآوریها شروع شد. مطالب از دو منظر، خیلی چشمگیر و جذاب بود:
اول، نوع نگاه ایشان به زن و نقش او در خانواده و دوم، ارائه دادن الگوی جامع خانوادۀ اسلامی برای جوامع بشری.
جلسات خطبهخوانی عقد:
در بین اسناد، به پدیدۀ جذاب و استثنایی جلسات خطبهخوانی عقد، توسط آقا برخوردیم. فضایی بسیار صمیمی بر این جلسات حاکم است که نشان از علاقۀ ایشان به ازدواج جوانان دارد. حضرت آقا در جلسۀ پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه شیراز، در زمان ریاست جمهوری میفرمایند : «من در تهران خودم، هر هفته عقد میخوانم، یکی از کارهایی که از رسوم آخوندی و سنتهای آخوندی همچنان حفظ کردهام، یکی این است؛ عقد را میخوانم. دوست میدارم که عقد بخوانم برای افراد. 21/9/1367»
(البته طبیعتاً در دوران بابرکت رهبری، تعداد جلسات روندی نزولی داشته، ولی همچنان این سنت حسنه را تداوم بخشیدهاند.)
آقا از طرف عروس خانمها وکیل میشوند و وکالت داماد را به روحانی دیگری میسپرند. اما قبل از خواندن صیغۀ عقد، دقایقی برای خانوادهها و زوجهای جوان صحبت میکنند؛ با بیانی چنان گرم و گیرا و روان و قابلفهم که لبخند رضایتی حاکی از به دل نشستن را بر لبان حاضران مینشاند. ایشان ضرورتها و نیازهای انسان عصر فعلی را بهخوبی درک میکنند. چراکه ارتباط بسیار نزدیکی که با مردم و بدنۀ جامعه دارند، باعث میشود کاملاً از موقعیت امروزی خانوادهها آگاه باشند، مشکلات را بشناسند و راهکارهایی کاملاً سازگار با شرایط و موقعیتهای روز ارائه دهند.
سبک زندگی:
ایشان همچنین بهعنوان یک جامعهشناس تمام عیار، خانواده را به چشم هستۀ اصلی و سلول بنیادینی که بافتهای جامعه را ایجاد میکند، نگاه کرده و به رسالت اجتماعی این نهاد، در راستای هدف نهایی تشکیل تمدن اسلامی توجه دارند: «هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى، ایجاد یک تمدن نوین اسلامى است. این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزارى است؛ یک بخش دیگر، بخش متنى و اصلى و اساسى است. ..اما بخش حقیقى، آن چیزهایى است که متن زندگى ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگى است که عرض کردیم. این، بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئلۀ خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزى،...23/7/1391».
نوع نگاه به موضوع زن:
نکتۀ دیگر آنکه امروز دنیا اسیر سلطۀ تبلیغاتی فرهنگ غرب است و هرکس که نسخهای برای حل مشکلات انسانها ارائه میدهد، باید ضعفهای فرهنگ غرب را بشناسد و اول، پادزهر آن را ارائه کند. آقا بر این فرهنگ و پایهها و درونمایۀ آن کاملاً واقفند و در کنار دیدن نقاط قوت این فرهنگ، شناخت کاملی نسبت به یکی از عمدهترین انحرافات آن، یعنی فاصله گرفتن از نگاه صحیح به مسئلۀ خانواده و زن دارند. لذا تأکید فراوانی روی زن و نقش او در خانواده داشته و مکرر فرمودهاند که در موضوع زن، طلبکار فرهنگ غرب هستیم.
همسر و پدری تمام عیار:
و اما مهمترین نکته اینکه آقا یک همسر و یک پدر تمام عیار هستند. اولین عملکننده به توصیهها و مؤکداتی که در زمینۀ خانواده دارند، خودشان هستند. روش ایشان در برخورد با والدین، همسر، فرزندان، عروسها و دامادها و نوهها و در کل زندگی خانوادگی، در اوج قلهای قرار گرفته که ایشان را در این زمینه به الگوی نیکویی برای مردم تبدیل کرده است. اگر به سیرۀ زندگی ایشان دسترسی وجود داشت، قطعاً نور آن تمام جامعه را روشن می کرد.
ایشان در بحبوحۀ مبارزات انقلابی ازدواج میکنند و ثانیه ثانیههای زندگی جهادیشان گواهیست بر این مطلب که انقلاب و نهضت احیای اسلام در ایران، از کانون خانوادهها، این سلولهای بنیادین بافت اجتماع، آغاز شد؛ با مبارزۀ مردانی بصیر که توسط زنانی صبور و بااستقامت تحریض و تشویق میشدند.
(در ادامۀ اشاره، بخشهایی از دو مصاحبۀ منتشرشده از همسر مکرمۀ ایشان ـ سرکار خانم خجسته ـ در سالهای 1362 و 1372 آمده است که در این مقال نمیگنجد و مخاطبان محترم با تهیۀ کتاب میتوانند این دو مصاحبه را مطالعه فرمایند).