به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، در کرسی آزاد اندیشی با عنوان «اعدام آری یا خیر» که شب گذشته در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، دانشجویان به بیان نظرات خود پرداختند.
فرزاد بحرآبادی، عضو بسیج دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد در این خصوص تصریح کرد: موافق این امر هستم که مجازات اعدام باید کاهش یابد به خصوص چنانچه این امر در ملاء عام صورت گیرد، ترویج خشونت میکند.
وی ادامه داد: اما این امر یک شبه رخ نخواهد داد و نمیتوان طی مدت کوتاهی مجازات اعدام را کاهش داد.
عضو بسیج دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد گفت: البته برای خلافهای بزرگ باید مجازات اعدام را مد نظر قرار داد؛ اما برای حمل مواد مخدر به مقدار 30 گرم مجازات اعدام بسیار سنگین است.
بحث خون در برابر خون مبنای عقلانی ندارد
در ادامه محمد مهدی وزیری، عضو انجمن علمی حقوق این دانشکده تصریح کرد: در بحث اعدام باید به مبانی آن توجه کرد و اینکه چه مبانی باعث میشود، اعدام مطرح شود.
وی با بیان اینکه خون در برابر خون منطقی نیست و مبنای عقلانی ندارد، گفت: چهار نظریه سنت گرایانه، تجدد گرایانه، عقل گرایانه و نوگرایانه هر کدام عقاید خاص خود را در این راستا مطرح میکنند.
عضو انجمن علمی حقوق این دانشکده ادامه داد: سنت گرایان معتقدند فقه و قرآن راه سعادت بشری را معیین کرده و باید بر اساس همین مبنا حرکت کنیم تا به سعادت برسیم.
وزیری، با اشاره به اینکه عقل گرایان معتقدند فقه و قرآن توانایی پاسخ گویی را ندارند، تصریح کرد: تجددگرایان معتقد به این مسئله هستند که قرآن زمانمند نیست؛ اما فقه متناسب با تغییر زمان تغییر خواهد کرد.
وی افزود: نوگرایان معتقدند در قرآن یک سری ارزش و روشها وجود دارد؛ به این معنا که یک سری مسائل ثابت وجود دارد که تغییر نمیکنند و یک سری روشها وجود دارند که در گذر زمان تغییر خواهند کرد؛ به طور مثال معتقدند آن روشی که امروز برای رسیدن به این موضوع صحیح است، در 1000 سال آینده تفاوت خواهد کرد.
این عضو انجمن علمی حقوق با بیان اینکه از دید نوگرایان قرآن و فقه محدود به زمان و مکان هستند، گفت: در طول زمان ارزشهای رسیدن به عدالت تغییر میکند؛ به طور مثال در گذشته زنان سهمی در تقسیم ارث سهمی نداشتند؛ اما با آمدن اسلام این سهم به نصف سهم یک مرد رسید و ادعای آنها این بود که زنان فعالیت اقتصادی و اجتماعی انجام نمیدهد.
این دانشجوی حقوق ادامه داد: اما امروز که زمانه تغییر کرده و زنان نیز وارد فعالیتهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شدهاند، آیا نباید به آنان بها داد؟
در قوانین اشکالات عدیدهای وجود دارد
در ادامه بحث یکی دیگر از دانشجویان دانشکده حقوق گفت: بحث اعدام و قصاص از یکدیگر جدا هستند و اعدام ربطی به اسلام ندارد.
رضا عرفانی با اشاره به اینکه باید تلاش کرد مجازات اعدام را جایگزین کنیم، بیان داشت: در قرآن اصلی به عنوان خون در برابر خون وجود دارد؛ بنابراین نمیتوان این اصل را زیر سوال برد البته در قرآن تاکید شده که اصل بر بخشش است؛ اما افراد میتوانند تقاضای قصاص دهند.
وی افزود: اصلی در فقه وجود دارد به نام اصل پویایی فقه که بر اساس آن یک سری احکام میتوانند در گذر زمان تغییر کند.
این دانشجوی حقوق تاکید کرد: قانونگذاران مبنای خاصی ندارند و در قوانین اشکالات عدیدهای وجود دارد.
اعدام افراد خرده پای مواد مخدر منطقی نیست
عرفانی ادامه داد: مجازات اعدام برای کسانی که کمپانی مواد مخدر در اختیار دارند، حق است؛ اما اعدام برای افراد خرده پایی که به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی این کار را انجام میدهند، منطقی نیست.
وی تصریح کرد: در خصوص مجازات زنا و لواط معتقد به پویایی فقه هستم؛ اما در خصوص مواد مخدر باید قائل به تفکیک باشد.
سیستم ندامتگاهی کشور باید اصلاح شود
کریمی، مسئول بسیج دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد در ادامه نشست با بیان اینکه مجازات علنی با توجه به در نظر گرفتن فضای محیط انجام میشود، گفت: هنگامی که ادعا داریم قرآن معجزهای است که همیشه و در همه زمانها کاربرد دارد؛ بنابراین مبانی آن زمان بردار نخواهد بود.
وی تاکید کرد: بحث نوگرایی وارد مبانی قرآنی نمیشود؛ زیرا قرآنی که در تمامی زمانها کاربرد نداشته باشد، اعجاز نیست.
مسئول بسیج دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به اینکه اعدام باید باشد؛ اما به مرور زمان بحث آن را حل کنیم، بیان داشت: در این راستا ابتدا باید سیستم ندامتگاهی کشور حل شود و از زندان برای خاطیان یک هتل نسازیم.
حذف اعدام راه حل نهایی نیست/ سیستمی باید عمل کرد
جمشیدی، یکی دیگر از دانشجویان حقوق دانشگاه گفت: قرآن هم دارای اصول ثابت است و هم متغییر که در اصول ثابت نمیتوان تغییری ایجاد کرد مانند قصاص.
وی افزود: ما در اجرای قصاص مشکلی نداریم؛ بلکه در زمینههای فرهنگی و اجتماعی مشکل داریم؛ بنابراین نقص از اسلام نیست؛ بلکه نقص از جانب ماست که به صورت ناقص به مبانی قرآن و اسلام عمل میکنیم.
این دانشجوی حقوق تصریح کرد: در برهههایی باید مجازات به شکل علنی صورت گیرد و ما باید برای انجام مجازات به شکل سیستمی عمل کنیم و اینکه اعدام را به طور کل حذف کنیم، راه حل صحیحی نیست.
عرفانی یکی از دانشجویان حقوق این دانشکده در پایان با بیان اینکه چنانچه قرآن و فقه را کنار بگذاریم، دیگر اسلامی وجود نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: در خصوص فقه بر پویایی آن معتقد هستم.