آخرین اخبار:
کد خبر:۲۷۸۱۱۴
مسئول مراکز رشد بسیج علمی خراسان رضوی خبرداد:

ساماندهی سالانه 100 نفر از 3.5 میلیون دانشجوی خروجی دانشگاه‌ها در مرکز رشد استان

مسئول مراکز رشد بسیج علمی خراسان رضوی گفت: خروجی دانشگاه‌ها در سال سه میلیون و 500 هزار نفر است که از این تعداد ما تنها 100 نفر را می‌توانیم ساماندهی کنیم.

مجتبی تنها در گفت‌وگو با خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» در مشهد، بیان کرد: امروز دنیا در پرداختن به مسائل نوظهور و مسائل علمی بحثی تحت عنوان قدرت علمی دارد؛ چرا که کشورها از همین علم است که به قدرت اقتصادی و بعد از آن به قدرت سیاسی دست می‌یابد.

 

وی ادامه داد: بنابراین کشوری که قدرت علمی ندارد قدرت سیاسی هم نخواهد داشت زیرا علم است که مبنای تولید ثروت و در نهایت قدرت سیاسی است.

 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی با اشاره به این فرموده امام راحل در زمان پذیرش قطعنامه 598 که فرمودند: «به فرزندان انقلابیم می‌گویم که هیچ چیز تغییر نکرده، کمربندها را محکم ببندید و خودتان را برای جهاد علمی و عملی آماده کنید» تصریح کرد: چنین تاکیداتی نسبت به علم و دانش در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مشاهده می‌شود.

 

تنها بیان داشت: بسیج به عنوان نهادی که خود را یکی از ارکان انقلاب می‌داند باید در این زمینه پیش‌روتر باشد.

 

بسیج در حرکت علمی گامی شتابنده دارد

 

وی با بیان اینکه البته نمی‌توانیم ادعا کنیم که در لبه دانش در حال حرکت هستیم، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که بسیج در حرکت علمی گامی شتابنده دارد و چنانچه مشاهده کنید خواهید دید که امسال نسبت به سال گذشته اقدامات بیشتر و بهتری صورت گرفته؛ اما در یک سری رشته‌ها نسبت به دیگر رشته‌ها اقداماتی علمی به مراتب شتابنده‌تر و موثرتری انجام شده است.

 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی افزود: به طور مثال در رشته‌هایی ماننند نانو، آی تی، هوش مصنوعی، مخابرات، پردازش تصویر و فرآوردهای مواد معدنی اقدامات بسیار خوبی انجام شده اما تا ایده‌آل فاصله داریم و هنوز این اقدامات قانع کننده نیست.

 

تنها در خصوص دلایل کم کاری در خصوص سایر رشته‌ها تصریح کرد: در دیگر رشته‌ها مانند رشته‌های علوم انسانی و صنایع غذایی بیشتر پژوهشی عمل می‌کنیم اما در رشته‌هایی که نام برده شد مسیر ایده تا پدیده طی شده است.

 

وی علم را به مثابه یک درخت دانست و افزود: ریشه درخت به منزله علوم انسانی، تنه آن علوم پایه و میوه آن علوم مهندسی هستند بنابراین نمی‌توان گفت علوم انسانی صرف و یا علوم مهندسی صرف زیرا این دو بدون هم معنا ندارند.

 

علوم انسانی پایه علوم مهندسی هستند

 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی ادامه داد: علوم انسانی پایه علوم مهندسی هستند و به طور مثال موضوعاتی مانند سبک زندگی که یکی از رشته‌های علوم انسانی است مورد استفاده در دیگر رشته مثلا نحوه ورود و استفاده از فناوری‌ها، بسیار کاربرد دارد.

 

تنها با بیان اینکه سازمان بسیج علمی از 14 ظرفیت تحصیلی برخوردار است، تصریح کرد: در استان یک خانه نخبگان و چهار مرکز هدایت و حمایت وجود دارد که عبارتند از مرکز هدایت و حمایت از انرژی، آی تی، مهندسی پزشکی و مرکز هوشمند سازی در انرژی برق.

 

وی با اشاره به اینکه پنج سال از تاسیس بسیج علمی می‌گذرد، گفت: در این پنج ساله تبدیل به چهار بازوی تخصصی شده‌ایم که این چهار بازو هم در نوع و هم در سطح ورود دسته‌بندی شده‌اند.

 

ساماندهی حدود 2000 نفر در بسیج علمی

 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی با اشاره به اینکه در بسیج علمی نزدیک به 2000 نفر سازماندهی شده‌اند در خصوص میزان کیفی کردن نیروهای بسیج علمی بیان کرد: نمی‌توان بر مولفه پیشرفت کار کرد اما آموزش را جدی نگرفت بنابراین در مرکز رشددر سمینارهای تخصصی و دوره‌های آموزشی اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است. به طور مثال در رشته‌هایی که نیاز بیشتری به سمینار داشتند سمینار ارائه شد و در رشته‌هایی که به آموزش بیشتر نیاز بود کارگاه‌های آموزشی برگزار شد.

 

تنها در خصوص میزان نقش بانوان در بسیج علمی بیان کرد: نباید چنین سوالاتی مطرح کرد، بلکه باید گفت نقش بسیج چه میزان پر‌رنگ است. به طور مثال مدیر عامل مرکز رشد شهید کنعانی از بانوان هستند بنابراین نمی‌توان گفت نقش بانوان کم‌رنگ است.

 

وی افزود: بانوان در دیگر مراکز رشد نیز حضور دارند بنابراین ما تفکیکی در سطح حضور نداریم و تنها در ساعت حضور تفکیک قائل هستیم.

 

خودباوری از مهم‌ترین دستاورد مرکز رشد بسیج علمی است

 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی با تاکید بر این‌که خودباوری از مهم‌ترین دستاورد مرکز رشد بسیج علمی است، افزود: چنانچه بخواهیم به میزان اختراعات اشاره کنیم باید به پارک‌های علم و فناوری مراجعه کنیم و نه بسیج علمی.

 

جنس، خروجی و نوع کار بسیج علمی نوع تفکر بسیجی است

 

تنها خاطرنشان کرد: جنس، خروجی و نوع کار بسیج علمی نوعی تفکر بسیجی است. تفکری که قائل به این باشد که با دست خالی هم می‌توان کار علمی انجام داد. یک تفکر، سازنده خروجی کار بسیج است.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 شرکت در قالب مرکز رشد در حال فعالیت هستند، بیان کرد: خروجی هر شرکت حدود سه محصول در حوزه‌های یک مدل مفهومی، سایت تخصصی، دانش و غیره است.

 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی استان در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه امروز دانشگاه‌ها و پارک‌های فناوری با همه گستردگی و تعداد اعضای هیات علمی به دنبال این مباحث هستند بنابراین بیشترین وظیفه بسیج علمی و مرکز رشد ایجاد و پرورش خود باوری در بین جوانان است.

 

تنها در خصوص میزان ورود بسیج علمی در مباحث مربوط به جنگ نرم گفت: هنگامی که سخن از جنگ نرم به میان می‌آید منظور تعداد مجروحین، نفرات و از این قبیل سخن می‌رانیم، جنگ نرم هم همین گونه است باید بدانیم خروجی اقداماتی که تا کنون انجام داده‌ایم چه بوده است.

 

وی ادامه داد: زمانی در خراسان مرکز رشد وجود نداشت و سازماندهی در این خصوص صورت نگرفته بود اما امروز با وجود هفت مرکز رشد و بیش از 20 شرکت که هر شرکت پنج عضو دارد در این راستا اقدامات بسیاری را شاهد هستیم.

 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی تصریح کرد: اما مشاهده می‌شود با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته، نسبت به پاتک دشمن، فعالیت‌های ما بسیار کم است.

 

دیده نشدن برخی اولویت‌های علمی در برنامه‌ریزی‌های کلان

 

تنها در خصوص علت کم توجهی به این مسئله خاطرنشان کرد: امروز برخی اولویت‌های علمی ما در برنامه‌ریزی‌های کلان دیده نمی‌شود. امروز صحبت از کرسی‌های نظریه پردازی، گفتمان سازی علم و دانش، سبک زندگی، جنبش نرم افزاری، جهاد علمی و غیره می‌شود اما در حال حاضر اقدام شایانی انجام نشده است.

 

وی تاکید کرد: آنچه دغدغه ماست این است که باور ما می‌توانیم را در بین دانشجویان ترویج کنیم که تا حدودی این امر صورت گرفته اما چرا بیشتر اثر بخش نبوده‌ایم زیرا خروجی دانشگاه‌ها در سال سه میلیون و 500 هزار نفر می‌باشد که از این تعداد ما تنها 100 نفر را می‌توانیم ساماندهی کنیم البته باید به این مسئله نیز توجه داشت که از بین این تعداد دانشجو تعداد محدودی هستند که در فکر ایجاد تغییر هستند.

 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی با اشاره به اینکه این مرکز اعضای خود را از بسیج اقشار می‌گیرد، بیان کرد: برای هر مرکز رشد سالانه پنج پژوهش تخصصی در نظر گرفته شده است که البته مراکز در صورت سفارش نهادها، دانشگاه‌ها، کارخانه‌جات و صنایع پژوهش‌هایی انجام خواهند داد.

 

تنها در خصوص میزان ارتباط این مرکز با صنعت تصریح کرد: در یک ساله گذشته به دلیل تئوری چهره به چهره این ارتباط بهتر شده است.

 

تئوری بودن آموزش‌ها از دلایل عدم اعتماد صنعت به دانشگاه‌ها

 

وی در خصوص دلایل کم رنگ بودن ارتباط صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: نظام آموزشی کشور نظامی مبتنی بر تئوری و کم رنگ بودن آموزش‌های مهارتی باعث شده صنعت به خروجی دانشگاه‌ها اعتماد نداشته باشد.

 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی خراسان رضوی افزود: صنعت محصولی را می‌خواهد که قابل اعتماد باشد در حالی که مبنای ما در دانشگاه‌ها تئوری است و نه مباحث کاربردی.

 

تنها در ادامه در خصوص علت تعطیلی مرکز تحقیقات شهید آقاسی زاده بسیج دانشجویی بیان داشت: این مرکز که در حال حاضر در دست بسیج دانشجویی است که به دلیل واگذاری مکان تعطیل شده است.

 

وی گفت: امروز بسیج و انقلاب نیازمند نیروهای کارآمد هستند تا این نیروها بتوانند در مواقع خاص برنامه‌های خاص انجام دهند.

 

مسئول مراکز رشد بسیج علمی در پایان تصریح کرد: تا زمانی که این نیروها را تربیت نکنیم به رسالت خود عمل نکرده‌ایم بنابراین چنانچه اولویت اول ما تربیت نیروی کارآمد و ارزشی باشد آن‌گاه به رسالت بسیجی خود عمل کرده‌ایم.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار