گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ ﮔﺴﺘﺮش ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ در ﻋﺮﺻﻪ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻚ و راﻳﺎﻧﻪ در ﭼﻨﺪ دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻣﻮﺟﺐ ﭘﺪﻳﺪار ﺷﺪن اﻧﻮاع و اﻗﺴﺎم ﻟﻮازم و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ و راﻳﺎﻧﻪ ای از ﺟﻤﻠﻪ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه، ﻣﺎﻫﻮاره و ﺑﺎزی ﻫﺎی راﻳﺎﻧﻪ ای در ﺟﻬﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ .
درست است که این پیشرفت ها و تحولات، زندگی بشر را آسان کرده، اما نمی توان از آسیب های ناشی از فناوری های نوین غافل بود.
آﻧﭽﻪ اﻣﺮوزه ﻛﺎرﺑﺮد وﺳﻴﻌﻲ ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﺑﺨﺶ وﺳﻴﻌﻲ از ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎی روزﻣﺮه اﻓﺮاد را ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ، اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی اﺳﺖ. اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﭘﺎﻳﺎن ﻧﺎﭘﺬﻳﺮی از ﭘﺎﻳﮕﺎه ﻫﺎی داده اﺳﺖ ﻛﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻣﺘﻨﻮع ﻓﺮدی و ﺟﻤﻌﻲ اﻧﺴﺎن ﻫﺎ را در ﺧﻮد ﺟﻤﻊ آورده و ﻫﺮ روز ﻧﻴﺰ ﮔﺴﺘﺮش ﻣﻲ یابد.
این که خودِ اینترنت چه تهدیدهایی را برای زندگی بشری ایجاد کرده است، مورد بحث فعلی نیست، گرچه همین مورد هم جای ساعت ها بحث و بررسی دارد؛ چیزی که در نوشتار حاضر مورد بررسی قرار می گیرد، شبکه های اجتماعی و تهدیدها و فرصت های آن است.
دنیای مجازی، امروز به یک جزء جدانشدنی از وجود هر فردی تبدیل شده که با شبکه های اجتماعی مواجه است. یک دنیا متفاوت از دنیایی که در آن قرار دارد.
در این دنیا، فرد هر طور که بخواهد خودش را نشان می دهد و اصلاً می تواند یک آدم دیگر باشد. در این فضا، فرد دو دنیا دارد. یک دنیا که همانیست که در آن زندگی می کند و دنیای دیگر، چیزی است که برای خودش ساخته و به اطرافیان نشان می دهد.
تعریف شبکه های اجتماعی
امروزه رسانه های اجتماعی به یک مهارت جدید و مهم برای همه و حتی برای کسانی که حتی درک بسیار بالایی از فناوری ندارند، تبدیل شده است. در سال های اخیر دسترسی میلیون ها کاربر در سراسر جهان به رسانه های و شبکه های اجتماعی باعث شده است تا این رسانه ها درکانون توجه جوامع مدرن و افراد زیادی قرارگیرند و از محبویت قابل توجهی به خصوص در میان نسل جوان برخوردار شوند. شناخت صحیح از این رسانه ها باعث می شود تا کاربران بیش از پیش بتوانند از این ابزارها استفاده مفید و موثر داشته باشند.
به بیانی ساده تر شبکه های اجتماعی ابزارمتنوعی است که همه به صورت آزاد و مجانی به آن دسترسی دارند. یک فرد می تواند مطالب مورد نظر یا یک سری اطلاعات خاص رادر یک ثانیه با صدها و حتی هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارد. این پدیده به اشتراک گذاری اطلاعات بسیار قابل توجه است چراکه در گذشته اگر کسی قصد انتشار مطلبی را برای عموم مردم یا یک گروه بزرگ از مخاطبان داشت باید با پرداخت هزینه فراوان و وجود مشکلات بسیار زیاد از روزنامه ها ، تلوزیون و رادیو کمک کی گرفت. در حال حاضر ، با ظهورشبکه های اجتماعی ، همان اطلاعات را می توان در ظرف چند ثانیه و بدون هیچ هزینه و مشکلی منتشر کرد.
در چند سال اخیر وب سایت های که با نام شبکه اجتماعی در ایران فعالیت می کنند به طور روز افزونی در حال افزایش است. تب فیسبوکی در ایران اوج گرفته و شبکه های اجتماعی زیادی که تا حدودی هم شبه به فیس بوک است خیلی زیاد شده است.
تا یکسال قبل وقتی در گوگل کلمه شبکه اجتماعی را جستجو می کردیم به سختی در 5 صفح اول جستجو اثری از شبکه های اجتماعی بود ولی امروز وقتی کلمه شبکه اجتماعی را جستجو می کنی بالغ بر 21,800,000 نتایج جستجو نشان می دهد که نشانگر روشد بسیار چشمگیر آن در ایران است.
انواع رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی در اشکال مختلف وجود دارند اما هدف اصلی همه آنه ارتباط وا تبادل اطلاعات افراد با یکدیگر است.
شبکه های اجتماعی: Facebook, Twitter, MySpace, LinkedIn, Ning) Socail networking Sites) فیس بوک ، توییتر ، مای اسپیس ، نینگ ... در این شبکه ها کاربران اجازه دارند تا لیستی از دوستان خود داشته باشند واجاز اضافه کردن یا کم کردن آنهاراداشته باشند. ارسال پیام و به اشتراک گذاری محتوا واعلام موافق یا مخالف بودن با محتوا از طریق زدن علامت لایک از دیگر امکانات این شبکه ها می باشد. این شبکه ها بالاترین میزان رشد را نسبت به سایر رسانه های اجتماعی دارد.
محبوبیت کدام شبکه های اجتماعی در دنیا بیشتر است؟
به تازگی مقاله ای در این رابطه منتشر شده است که با بررسی میزان جستجوی کاربران اینترنت در سرتاسر دنیا (با استفاده از سرویس آمار جستجوگر گوگل) میزان محبوبیت 11 شبکه اجتماعی در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است که نتایج این آمار در نوع خود می تواند جالب باشد.
در این بررسی شبکه های اجتماعی Facebook، Twitter، LinkedIn، Google+، Orkut، Tumblr، FourSquare، MySpace، LiveJournal، Hi5 و Bebo در یک بازه زمانی 90 روزه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آنها به صورت زیر منتشر شده است.
میزان محبوبیت شبکه های اجتماعی مختلف در کشورها
• Facebook در کشورهای ترکیه و ونزوئلا از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
• Twitter در کشورهای ونزوئلا و برزیل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
• LinkedIn در کشورهای هلند و هند از محبوبیت بیشتری برخوردار است
• Google+ در کشورهای تایوان و هنگ کنگ از محبوبیت بیشتری برخوردار است
• Tumblr در کشورهای فیلیپین و برزیل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
• FourSquare در کشورهای اندونزی و مالزی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
• MySpace در کشورهای پورتوریکو و میانمار(برمه) از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
• LiveJournal در کشورهای سنگاپور و روسیه از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
• Hi5 در کشورهای تایلند و رومانی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
• Bebo در کشورهای ایرلند و نیوزیلند از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
• و Orkut در کشورهای برزیل و پاراگوئه (که البته برزیل از لحاظ آماری اختلاف بسیار زیادی با کشورهای بعد از خود دارد) از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
در این دسته بندی منظور این نیست که شبکه های اجتماعی نامبرده مشخصا بیشترین کاربر را در این کشورها دارند بلکه فقط میزان علاقه ی افراد در کشورها مد نظر بوده است.
در ایران نیز شبکه های اجتماعی مختلفی فعالیت دارند. از جمله ی این شبکه های محبوب می توان به فیس بوک و گوگل پلاس اشاره کرد که هر دوی این ها فیلتر است و برای استفاده از آن، احتیاج به روش های دور زدن فیلترینگ و در نتیجه دور زدن قانون هست!
شبکه اجتماعی؛ تهدید یا فرصت؟
ﺳﺎﻳﺖ ﻫﺎی ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و آن دﺳﺘﻪ از ب ﺳﺎﻳﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻃﻴﻒ وﺳﻴﻌﻲ از ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎ دوﺳﺘﺎن و اﻋﻀﺎی ﺧﺎﻧﻮاده را ﻣﻴﺴﺮ ﻣﻲ ﺳﺎزﻧﺪ .
ﺗﻬﺪﻳﺪات ﺳﺎﻳﺒﺮی در ﻣﻴﺎن ﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ در ﺣﺎل ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪن ﺑﻪ ﻳﻚ ﭘﺪﻳﺪه ی اﺳﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ است . ﻣﺮﺑﻴﺎن، واﻟﺪﻳﻦ و ﺳﻴﺎﺳﺖ ﮔﺬاران ﺑﺮای ﻣﺤﺪود ﻛﺮدن اﻳﻦ رﻓﺘﺎر ﻣﻨﻔﻲ و ﮔﺎﻫﻲ وﻳﺮاﻧﮕﺮ در ﺗﻼش ﻫﺴﺘﻨﺪ . از آن ﺟﺎ ﻛﻪ اﻛﺜﺮ ﺗﻬﺪﻳﺪات و ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻫﺎی ﺳﺎﻳﺒﺮی از ﻛﺎﻣﭙﻴ ﻮﺗﺮﻫﺎی ﺧﺎﻧﮕﻲ ﻧﺸﺄت ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ، واﻟﺪﻳﻦ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﺗﻬﺪﻳﺪات ﺳﺎﻳﺒﺮی و اﻳﺠﺎد ﺟﻬﺎن آﻧﻼﻳﻨ ﻲ ﻣﻬﺮﺑﺎن ﺗﺮ ﻳﺎ آﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺑﻪ اﺻﻄﻼح ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺳﺎﻳﺒﺮی ﺧﻮاﻧﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد، اﻳﻔﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ . واﻟﺪﻳﻦ ﺑﺎ اﺷﻜﺎل ﺟﺪﻳﺪﺗﺮ ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ آﻧﻼﻳﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﻴﺲ ﺑﻮک، وﺑﻼگ ﻫﺎ و ﭼﺖ روم ﻫﺎ ﺧﻴﻠﻲ آﺷﻨﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ .
ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﻦ، آﻧﻬﺎ در ﻣﻮرد ﻣﺴﺄﻟﻪ ی ﺗﻬﺪﻳﺪات ﺳﺎﻳﺒﺮی ﭼﻨﺪان ﻧﮕﺮان ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ و از ﺗﻬﺪﻳﺪات ﺳﺎﻳﺒﺮی در ﻣﻴﺎن ﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎن ﻣﻄﻠﻊ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ . اﮔﺮﭼﻪ اﻗﻠﻴﺖ واﻟﺪﻳﻦ ﻛﻨﺘﺮل ﻫﺎی ﺳﺨﺖ ﮔﻴﺮاﻧﻪ ﺗﺮ در ﺧﺼﻮص ﻓﻨﺎوری و ﻣﺠﺎزات ﻫﺎی ﺳﺨﺖ ﺗﺮ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان راه ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ ﻣﻄﺮح ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ؛ اﻛﺜﺮ واﻟﺪﻳﻦ ﺗﺼﻮر ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ راﻫﻜﺎر ﻣﺆﺛﺮﺗﺮ در ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ﺑﺮای ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن در ﺧﺎﻧﻪ و ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈ ﻮر ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از آﺳﻴﺐ ﻫﺎی ﭘﻴﺶ روی ﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎن اﻳﺠﺎد ﻣﺪﻟﻲ ﺑﺮای رﻓﺘﺎر درﺳﺖ، ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑﺎ ﺟﻮاﻧﺎن و ﺑﻬﺒﻮد و ﺗﻮﺳﻌﻪ ی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ی ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﻌﻀﻞ ﺑﻪ
ﺟﺬاﺑﻴﺖ ﻫﺎ، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎ و وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﺧﺎص ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی آن را ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺑﺮای ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺒﺪل ﻛﺮده اﺳﺖ .
ﺟﻬﺎن ﻣﺠﺎزی ﺷﻜﻞ دﻳﮕﺮی از ﺟﻬﺎن واﻗﻌﻲ است . ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، اﻳﻦ دو ﺟﻬﺎن دارای ﻋﻨﺎﺻﺮ اوﻟﻴﻪ ی ﻣﺸﺘﺮک ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺗﻨﻬﺎ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ، ﺟﻨﺲ و ﻧﻘﺶ اﻳﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ . ﭘﺲ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﻓﻨﻲ و رﻓﺘﺎری، ﻻزﻣﻪ ی ﺗﻌﺎﻣﻞ در اﻳﻦ ﻣﺤﻴﻂ ﻫﺎﺳﺖ و ﺑﺎ وام ﮔﺮﻓﺘﻦ از ﻓﻀﺎی واﻗﻌﻲ وارد اﻳﻦ ﻓﻀﺎ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ . ﻗﻄﻌﺎ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺑﺮﺧﻮرد و رﻓﺘﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻫﻨﺠﺎرﻣﻨﺪ و ﻗﺎﻧﻮﻧﻤﻨﺪ و ﻣﻬﻤﺘﺮ از ﻫﻤﻪ اﺧﻼﻗﻤﻨﺪ، ارﺗﺒﺎط ﻣﻴﺎن اﻓﺮاد را دﭼﺎر ﭼﺎﻟﺶ ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮد.
فرصت ها
شبکه های اجتماعی با توجه به قابلیت هایشان می توانند فرصت هایی را ایجاد کنند. این فرصت ها را می توان اینگونه شرح داد:
1. ارائه خدمات مانند چت ، وبلاگ نویسی ، ایمیل ، پیام های فوری ، ویدئو ، اشتراک گذاری فایل ، به اشتراک گذاری عکس و غیره
2. ساخت یک پایگاه داده از کاربران که باعث می شودتا کاربران دوستان خود رابیابند در عین حال اجتماعات مختلفی هم شکل می گیرند.
3. آزاد و بدون هزینه هستند.
4 به اشتراک گذاری علاقه مندی ها(دیدگاه های سیاسی و یا فعالیت های تجاری ، مذهبی ، ملیت و یا مبتنی بر هویت و غیره
5 ترکیب سازیهای جدید برای گرفتن اطلاعات و ارتباطات ، از قبیل اتصال به تلفن همراه
6 اضافه کردن ویژگی های جدید را بر اساس نظرات کاربران
7 اجازه دادن به کاربران برای دسترسی دارند و تنظیم قوانین و حفظ حریم خصوصی
8 ایجاد جوامع و گروههای مختلف
9 فراهم کردن زمینه ای برای ملاقات با افراد غریبه یا کسانیکه به زمینه های مختلف مورد نظر افراد نزدیک هستند.
پیامدها
هر کدام از فرصت های بالا، می تواند در صورت عدم رعایت، خود به تهدیدی تبدیل شود. ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎ و آﺛﺎر ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﻲ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ را در ﺟﺎﻣﻌﻪ و زﻧﺪﮔﻲ اﺳﺖ ﻛﺎرﺑﺮان اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎ اﻳﺠﺎد ﻛﺮده . ﻣﻨﻔﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺪ آن را ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺧﻄﺮ ﻓﺘﺎدن ﺣﺮﻳﻢ ﺧﺼﻮﺻﻲ اﻓﺮاد، ﻣﻨﺰوی ﺷﺪن آﻧﻬﺎ و از ﻫﻢ ﭘﺎﺷﻴﺪﮔﻲ ﺑﻨﻴﺎن ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻧﻤﻮد . اﺻﻠﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﻋﻠﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﻲتوان برای ﺑﺮوز اﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻣﻨﻔﻲ ﺑﻴﺎن کرد این است ﻛﻪ در ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی اﻓﺮاد ﻧﻤﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺻﺤﻴﺢ و ﻛﺎﻓﻲ از ﻫﻢ دﺳﺖ ﻳﺎﺑﻨﺪ .
ﻣﺪﺗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان آﺳﻴﺐ ﻫﺎی ﻧﻮﭘﺪﻳﺪ ﺑﻪ وﻳﮋه آﺳﻴﺐ ﻫﺎی ﻧﺎﺷﻲ از اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه، ﻣﺎﻫﻮاره و ﺑﺎزی ﻫﺎی راﻳﺎﻧﻪ ای از ﺳﻮی ﻣﺴﺌﻮﻻن و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ذی رﺑﻂ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﺮ ﻟﺰوم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی و ﺳﻴﺎﺳﺖ ﮔﺬاری در ﺣﻮزه ی ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از اﻳﻦ آﺳﻴﺐ ﻫﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮد . آﺳﻴﺐ ﺷﻨﺎﺳﻲ را ﻣﻲ ﺗﻮان ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ی ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺮاﻳﻄﻲ داﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺪم ﺳﺎزﮔﺎری ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ و اﻋﻤﺎل اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و رواﻧﻲ ﻓﺮد ﺑﺎ ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی اﺟﺘ ﻤﺎﻋﻲ و روان ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﻲ ﮔﺮدﻧﺪ .
آﺳﻴﺐ ﻫﺎی ﻧﻮ ﭘﺪﻳﺪ در ﻛﺸﻮر ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ ی ﻓﻨﺎوری ﻫﺎ رو ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﻫﺴﺘﻨﺪ و در ﺑﺴﻴﺎری از ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ اﻓﺰاﻳﺶ اﻳﻦ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎ ﺑﺮای ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ آﺳﻴﺐ ﻫﺎی ﻧﻮﭘﺪﻳﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﺷﺪه اﺳﺖ؛ اﻣﺎ در اﻳﺮان ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﮔﺴﺘﺮش ﻓﻨﺎ وری ﻫﺎ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ی اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ و ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی و راﻫﻜﺎر ﻣﺆﺛﺮی ﺑﺮای ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ا ﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ آﺳﻴﺐ ﻫﺎ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ و اﻳﻦ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ داﻣﻨﻪ ی اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ آﺳﻴﺐ ﻫﺎ در ﺳﺮاﺳﺮ ﻛﺸﻮر ﺷﺪه اﺳﺖ .