به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، عباس آخوندی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته حمل و نقل برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: حمل و نقل در واقع بستر اصلی توسعه است و در کشورهای مختلف سهم موثری در GDP دارد که بر اساس گزارش ها، در ایران کمتر از 10 درصد است و سوالی که وجود دارد این است که چرا باید این گونه باشد؟
وی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری ها در ایران در بخش حمل و نقل بسیار گسترده است، افزود: در بخش جاده ای حدوداً 200 هزار کیلومتر جاده در کشور، و در بخش حمل و نقل ریلی 10 هزار و 500 کیلومتر خط آهن وجود دارد که اتصالات شمال به جنوب و غرب به شرق را نیز شامل می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ما به 9500 کیلومتر راه ریلی جدید نیازمندیم که آن را در دستور کار قرار داده ایم.
آخوندی گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی 186 میلیون تن ظرفیت بارگیری در کشور وجود دارد، در حالی که در سنوات گذشته کمتر از 140 میلیون تن بوده است.
وی در ارتباط با حوزه هوایی کشور گفت: در حوزه فرودگاه ها ما 57 فرودگاه فعال در کشور داریم که 244 فروند هواپیما در آن وجود دارند، اما متاسفانه 100 فروند از آنها زمین گیر شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ما 120 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های ملی نیاز داریم، در حالی که بودجه سال 92، 5600 میلیارد تومان بوده که در بهترین حالت ما خواهیم توانست 2500 میلیارد تومان از آن را محقق کنیم.
آخوندی به پروژه شهر فرودگاهی اشاره کرد و گفت: ما باید شهر فرودگاهی امام خمینی را که چندی پیش در هیئت وزیران به تصویب رسیده است، دنبال کنیم و در برنامه توسعه ای آن باید این شهر ظرفیت جا به جایی 40 میلیون مسافر را داشته باشد.
وی عنوان کرد: این مسائل که بیان شد تنها در بخش زیرساخت ها بوده و ناوگان مختلف هوایی، دریایی، زمینی و ریلی نیز باید به آن اضافه شود.
وزیر راه و شهرسازی حمل و نقل ترکیبی و بهبود فضای کسب و کار را از اولویت های وزارتخانه عنوان کرد و گفت: افرادی که در حوزه حمل و نقل فعالیت می کنند باید بهره وری بالا و رضایت شغلی مناسب داشته باشند تا حوزه حمل و نقل بتواند توسعه یابد.
آخوندی همچنین حمل و نقل ترکیبی را برای کشور بسیار پر اهمیت دانست و گفت: تجار و بازرگانان خارجی و داخلی که بار و کالا از کشوری به ایران و بالعکس جا به جا می کنند باید بدانند که در چه مدت کالای آنها و با استفاده از دریا، هوا، زمین و ریل به مقصد می رسد.
آزادسازی قیمتی رخ خواهد داد
وی در پاسخ به خبرنگار «خبرگزاری دانشجو»، در ارتباط با آزادسازی قیمت ها گفت: با این اوضاع اعتبارات و بودجه، دولت قاعدتاً نخواهد توانست طرح های حوزه حمل و نقل را به پایان برساند و ناچاریم به سمت بازار حرکت کنیم، بدین معنا که باید آزادسازی قیمتی در این حوزه ها نیز رخ دهد و بخش خصوصی فعال شود و نهایتاً دولت به سمت ساخت زیرساخت ها و نظارت بر اجرای صحیح پروژها حرکت کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون برنامه پنجم در حوزه راهآهن و هواپیما گفت: ما موظفیم در این دو بخش به سمت آزادسازی حرکت کنیم؛ همچنین همراه با آزاد سازی، تنوعسازی نرخها نیز در ساعات غیر پیک و پیک عملیاتی میشود.
خرید و فروش مسکن مهر در اعیان آزاد می شود
آخوندی در ارتباط با آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر گفت: خرید و فروش مسکن مهر تنها در اعیان آزاد می شود نه در عرصه.
قرارگاه خاتم هیچ قراردادی برای آزادراه تهران شمال ندارد
وی در ارتباط با کنار گذاشتن قرارگاه خاتم از پروژه آزاد راه تهران شمال گفت: قرارگاه خاتم از ابتدا هیچ گونه قراردادی در این زمینه نداشته است.
آخوندی گفت: در دولت قبلی قرار بوده قطعات دوم و سوم آزادراه به قرارگاه خاتم واگذار شود که این مصوبه از سوی رئیس مجلس لغو شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: قرارداد ما با بنیاد مستضعفان است که در حال تجدیدنظر در ارتباط با آن قراردادها نیز هستیم.
وام مسکن باید 50 درصد هزینه خرید را پوشش دهد
وی در ارتباط با وام مسکن و تورم به وجود آمده از آن گفت: ما بشدت با هر اقدامی که به تورم منجر شود، مخالفیم و به همین دلیل از بانک مرکزی نخواهیم خواست که بانک مسکن را به پرداخت تسهیلات موظف کند.
وزیر راه گفت در بسیاری از کشورها تسهیلات تا 90 درصد از هزینه خرید مسکن را پوشش می دهد در حالی که در ایران در شهرهای کوچک تا 30 درصد و در تهران کمتر از 10 درصد هزینه خرید مسکن را تامین می کند به همین دلیل ما بدنبال این هستیم تا بتوانیم تسهیلات را به میزانی بالا ببریم تا بتوانیم حداقل 50 درصد از هزینه خرید مسکن را پوشش دهد.
آخوندی گفت: ما برای پرداخت تسهیلات در بخش مسکن به صندوق های پس انداز مسکن روی خواهیم آورد و از تمامی بانک ها خواهیم خواست این صندوق را فعال کنند، در حالی که هم اکنون تنها بانک مسکن این صندوق را دارد.
وزیر راه و شهرسازی برنامه چهار ساله آینده دولت را اگر مجلس به تصویب برسانده اینگونه اعلام کرد: سهم جابجایی مسافر در بخش ریلی را به 23 درصد و جابجایی بار را به 40 درصد برسد که مفهوم آن اینست که 34 میلیون تن بار کنونی که از طریق ریلی جابجا می شود به 64 میلیون تن افزایش دهیم.