آخرین اخبار:
کد خبر:۲۸۴۹۸۵
مدیر انتشارات «روایت فتح» در نشست «صبح ناشر»:

انتشارات روایت فتح کتاب فله‌ای نمی‌فروشد

مدیر انتشارات روایت فتح گفت: باید بگویم روایت فتح کتاب فله‌ای نمی‌فروشد چرا که وقتی که کتاب اهدا می‌شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی  «خبرگزاری دانشجو»، ششمین نشت صبح ناشر صبح امروز با حضور اصحاب رسانه و کریمی پور مدیر انتشارات روایت فتح در مرکز رسانه شیرازه برگزار شد.


وی در ابتدای صحبت های خود گفت: موسسه روایت فتح نگرش خاصی به رویدادهایی که در جنگ رخ می‌داد داشت. براساس رویکردی که شهید آوینی با آن به مسائل مختلف نگاه می‌کرد برنامه‌های متنوعی تولید شد و شروع به پخش شد، قبل از آن نیز هرجا که انقلاب با موضوعی درگیر بود تولیداتی صورت می‌گرفت به عبارت بهتر هرگاه مسئله انقلاب در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی درگیر بود مرتضی آوینی و دوربینش مشغول به کار می‌شدند و به بیان موضوع از زبان تصویر و گفتار می‌پرداختند. چه موضوع کاملا اجتماعی و چه موضوع اقتصادی، سیاسی و حتی فراتر از آن به حوزه جهان اسلام نیز می پرداختند.


کریمی پور تاکید کرد: پس از اتمام جنگ در یک دوره کوتاه برنامه‌سازی متوقف بود و نوعی رجوع برنامه‌های تولیدشده اواخر سال 70 انجام شد و این برنامه‌ها پس از اینکه خدمت مقام معظم رهبری مطرح شد آغاز به کار کرد البته با ملاحظاتی خاص و تاکیداتی که رهبر انقلاب داشتند.


وی بیان داشت: از سال 73 به صورت غیررسمی رسالتی بر عهده موسسه فرهنگی و هنری روایت فتح گذاشته شد و عزیزانی مانند همایونفر، فارسی، رجایی‌معمار و ... تلاش کردند تا به انعکاس دست‌نوشته‌ها و گفتار مرتضی آوینی در مجموعه‌ای مدون بپردازند. همچنین پاسخگویی به نیازمندی گفتمانی نسل حاضر در دهه 70 و انعکاس وقایعی که در دوران دفاع مقدس رخ داد از منظر یک ناظری که تصمیم داشت حقایق، وقایع، افراد و فرهنگ دفاع مقدس را خوب معرفی کند بپردازند. این 3 هدف نقطه آغازی برای انتشار اولین جزوات و کتابچه‌ها انتشارات روایت فتح در سال 73 بود.


کریمی‌پور تصریح کرد: از سال 76 به دنبال استقبال و نیازمندی‌های بسیار در حوزه دفاع مقدس، منابع موجود و بضاعت نویسندگان و دیگر عوامل به اندازه رسیده بود که لازم بود انتشارات در فضای مکتوب وارد عمل شده و اقدام به دریافت مجوز در سال 76 برای نشر روایت فتح کند. نشری که برای انتشار آثار در حوزه انقلاب، دفاع مقدس و جهان اسلامی پیش‌بینی شده بود.


وی با بیان اینکه از سال 77 ما رسما 2 انتشاراتی ساقی و روایت فتح را داشتیم گفت: انتشارات ساقی با هدف ایجاد یک ظرفیت و امکان برای مواجهه با فرهنگ غرب در مقام فکر و اندیشه و انتقال مفاهیم، مباحث و نظرات انقلابی و اسلامی فعالیت می‌کرد و با گسترش نیازمندی‌های زمان حاضر دارای تکامل شده بود. 4 حوزه جدید به حوزه فعالیتهای نشر ساقی افزوده شده بود و امروز در نشر ساقی علاوه بر فرهنگ، سینما با 2 رویکرد داستانی و مستند به هنرهای نمایشی، رسانه، سیاست در بعد آمریکا‌شناسی و در حوزه جنگ نرم نیز توجه می‌شود. لذا در حوزه‌های ده‌گانه نشر ساقی و 3 گانه نشر روایت فتح آغاز فعالیت داشته‌اند.


کریمی‌پور با بیان این مطلب که امروز بالغ بر 385 عنوان کتاب منتشر کرده است، گفت: شاید این تعداد قلیل به نظر برسد اما همه این آثار با تامل و دقت توامان منتشر شده است. حوزه دفاع مقدس محور اصلی کار بوده و تاکنون چندین مجموعه از جمله مجموعه نیمه پنهان، شوکران، مادران، سرداران و ... منتشر شده و یا در دست انتشار است. رویکرد ما در حوزه دفاع مقدس بیان خاطرات و ثبت و ضبط انسانهای جنگ است. ما کاری به این نداریم که چه اتفاقی در چه تاریخی و در چه مکانی رخ داده است ما به حضور افراد در جنگ اشاره می‌کنیم و برایمان مهم است در مقام علوم انسانی با جنگ چگونه مواجه شده‌ایم. ایجاد و ترویج فرهنگ دفاع مقدس از منظر حضور، مواجهه، برداشت، رفتار و گفتار یک فرد حاصل می‌شود.


مدیر انتشارات روایت فتح ادامه داد: بحث دوم در فعالیت انتشارات روایت فتح ثبت وضبط اتفاقات بدون اضافاتی است که نویسنده و محقق خود را بر آن تحمیل می‌کند. به کارگیری ادبیات روان و ساده برای انتقال این مفاهیم از جمله اهداف ماست. ما از پیچیدگی ادبیات دوری گزیدیم و تلاش کردیم کتاب‌ارایی و کتاب‌سازی در خدمت مفهوم قرار گیرد و نوع نگارش در خدمت محتوا باشد.


وی در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون 6 عنوان از کتابهای ما به باشگاه 100 هزار نسخه‌ای‌ها پیوسته است البته باید بگویم روایت فتح کتاب فله‌ای نمی‌فروشد چرا که وقتی که کتاب اهدا می‌شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ما حتی‌المقدور از بهره‌گیری از رانت‌ها، امکانات، کانالها و سازمان‌هایی که به راحتی در ابعاد تبلیغی بهره می‌گیرند و فروش‌های تیراژی دارند دور هستیم لذا اگر این 6 عنوان کتاب 100 هزار نسخه فروش رفته است با اطمینان می‌گویم بالغ بر 70 هزار نسخه از آن تک‌به‌تک و توسط خود مخاطبان خریداری شده است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار