به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» یوسف مرادی در نشست سوژههای سینمایی تسخیر لانه جاسوسی که عصر امروز در چهارمین جشنواره فیلم مردم عمار برگزار شد، گفت: فیلم آرگون با تمام بدیها یک خوبی داشت این فیلم بهترین شاخص برای نشان دادن عمق زخم امپریالیسم از واقعه اشغال لانه جاسوسی است که بعد از بیش از سه دهه هنوز هم برایشان مهم است امریکاییهای در این فضایی که هیچ سوژهای درباره لانه جاسوسی ندارند آرگون را میسازند و به دنیا معرفی میکنند.
وی در ادامه گفت: سیدصدرالدین میرمحمد ملک یک کارگر 36 ساله بود که با اشغال لانه جاسوسی سراسر وجودش کینه ونفرت از امریکا شد دو روز بعد از اشغال سفارت برای انجام یک کار بزرگ و برای اینکه بخواهد کینه و نفرتش را علیه ظلم و استکبار به نمایش بگذارد روز دوشنبه 16 آبان خودش را در میدان انقلاب به آتش میکشد.
مرادی امروز یکی از سوژههای خاص و البته مهمی که کسی به آن توجه نمیکند وضعیت غذای دانشجویان و گروگانهای 443 روز تسخیر لانه جاسوسی است.
مرادی در ادامه با اشاره به بخشی از کتاب عملیات نجات در ایران ابراز داشت: 85 جلد کتاب از لانه جاسوسی امریکا موجود است که میگویند جزو اسناد است سوال این است که اسناد انقلاب دوم چیست امام (ره) این واقعه را عظیمتر از انقلاب اول میداند.
مرادی عنوان کرد: متأسفانه تنها دو نفر از دانشجویان خاطرات خود را از تسخیر لانه جاسوسی منتشر کردند که یکی از آنها معصومه ابتکار با کتاب تسخیر و دیگری محمد هاشم یزدانپرست با عنوان روز خدا بود البته کتاب تسخیر معصومه ابتکار قرار بود در کانادا به چاپ برسد چون هیچ ناشر ایرانی حاضر به چاپ آن نشد متأسفانه این کتابها در حد تسخیر لانه جاسوسی نیست و تنها بخش اندکی از این دو کتاب در حال حاضر موجود است.
وی گفت: امریکاییهای 42 کتاب درباره تسخیر لانه جاسوسی نوشتهاند که خاطرات کارتر این بحران و... از جمله آنهاست. این داستان ها را ما خلق کردهایم اما آنها نوشتهاند کتابهای امریکاییها در سال 60 یک بار منتشر شد و بعد از آن مرکز اسناد انقلاب هم آن را منتشر کرد.
مرادی در بخش دیگری از سخنانش مخالفت با اشغال سفارت محمود احمدینژاد را یکی از سوژههای ناب دانست که تاکنون به آن پرداخته نشده است و گفت: یکی از ذهنیتهای اشغال لانهجاسوسی این بود که دانشجویان از اشغال سفارت پشیمان شدند که البته منشأ آن شخصی به نام عباس عبدی بود. او توانست خودش را بهعنوان نماینده دانشجویان اشغال لانه جاسوسی معرفی کند در حالی که حتی یک شب هم جزو گروگانهای 444 روزه نبوده است محمد هاشمی همسر معصومه ابتکار درباره عباس عبدی میگوید او در جلسات اولیه حضور داشته اما درجلسات بعدی نبوده است.
مرادی در ادامه با اشاره به اینکه سندهای مربوط به شهید بهشتی یکی از جنجالیترین اسناد اشغال لانه جاسوسی است ابراز داشت: این سند چند سال بعد در گاوصندوق عباس عبدی پیدا میشود این سند به نفع شهید بهشتی بود ایشان به واسطه آن مقابل امریکاییها ایستادند.
وی یکی دیگر از سوژههای ناب را برای پرداختن بنیصدر عنوان کرد و ادامه داد: روز دوم آبان زمانی که شاه به امریکا پناهنده میشود دانشجویان دانشگاههای دیگر به این نتیجه میرسند که از کار امریکا ناراحت شده و هدف کلی اشغال لانه جاسوسی تنها دو روزه بوده است رابطه امام با دانشجویان در آن زمان آقای خامنهای بود که در مکه بسر میبرد و به جای ایشان دانشجویان با موسوی خوئینیها ارتباط میگیرند و تا از امام کسب تکلیف کنند.
وی درهمین زمینه افزود: دانشجویان در روز 13 آبان از سوی امام پیامی میشنوند و متقاعد میشوند امام برای اشغال سفارت راضی شده است اما بعد از اشغال سفارت متوجه میشوند که خوئینیها به امام چیزی نگفته و خودش این پیام را به دانشجویان انتقال داده است بعدها پسر بزرگ امام از قول ایشان به خوئینیها میگوید به فلانی بگوید خوب جایی را گرفتهاید.
مرادی در ادامه تصریح کرد: در واقع اگر حمایت امام از دانشجویان نبود این حادثه سفارت حتی یک روز هم طول نمیکشید متأسفانه از دیدگاه امام در باره لانه جاسوسی کم بیان شده و این یکی از سوژههاست.
وی در ادامه یکی دیگر از سوژههای لانه جاسوسی را بسیج دانست و گفت: این پرسش مطرح میشود که چرا بسیج ده ماه قبل از جنگ تشکیل شده است بسیج حاصل اشغال لانه جاسوسی امریکاست و یکی از دستاورهای آن محسوب میشود که پس از آن بسیج مستضعفین تشکیل میشود.
مرادی با بیان اینکه فیلمهای آرشیوی و نامههای بسیاری در باره لانه جاسوسی امریکا وجود دارد که مستندسازان باید درباره آن فیلم بسازند اظهار داشت: تمامی اینها جزواسناد انقلابی اسلامی است ایران مدیون اشغال لانه جاسوسی امریکاست و این روحیه مبارزهجویی مردم ایران علیه امریکا و حتی جنگ هشتساله از جمله تمرینهای بود که از تسخیر لانه جاسوسی به دست آمد.
یوسف مرادی در پایان گفت: اشغال لانه جاسوی امریکا ناخالصیهای انقلاب را گرفت و رابطه ملت را با ولایت و امامت به بلوغ رساند.