گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ با توجه به پیشینه اتاق بازرگانی میتوان گفت بدنه این اتاق، در ابتدا بدنهای سنتی و تاجرمسلک بود و بعدها با اضافه شدن بخشهای معدن، کشاورزی و تولید به آن، این امید ایجاد شد تا تغییرات جدیدی در آن اتفاق بیفتد. تغییراتی که هنوز در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مشاهده نمیشود و همچنان شاهدیم که بُعد بازرگانی اتاق بسیار پررنگتر از بعد صنایع، معادن و کشاورزی است.
اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی از اتحادیههایی تشکیل شده است که نقش تولیدی در کشور را برعهده دارند. اتحادیهها و تشکلهای صادراتیای که حلقه واسط بین بنگاههای کوچک و متوسط و دولت جهت انتقال و انعکاس نظرات، طرحها، ایدهها، موانع و مشکلات هستند. اعضای این اتحادیهها میتوانند با حضور قوی و موثر خود در این اتاق نقشی اساسی در مراجع تصمیمگیری دولتی داشته باشند. حتی این حلقه میتواند ارتباط بین اعضا با مشتریان خارجی را نیز فراهم آورد. بدین وسیله اطلاعات زیادی از شرایط بازار جهانی، کالاها، رقبا، قراردادها، بازاریابی و قواعد تجاری در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت که این امر به تنهایی برای هر یک از اعضا سخت و دشوار خواهد بود.
همچنین اتحادیهها به اعضای خود برای حضور در رویدادهای تجاری نظیر شرکت در نمایشگاه، اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری و سرمایهگذاری کمک خواهند کرد. این اتحادیه ها و تشکل های صادراتی میتوانند همبستگی و یکپارچگی بین صادرکنندگان را به وجود آورده و از رقابت مخرب بین صادرکنندگان جلوگیری کنند. اما یکی از دلایلی که همواره به عنوان کمرنگ بودن نقش تولید و صنعت در اتاق بازرگانی مطرح میشد، کم کاری و جایگاه ضعیف خود تولیدکنندگان در اتاق بازرگانی بود. تولیدکنندگان و اتحادیههایی که روسا و اعضای آنها حتی از حق و حقوق خود در این اتاق اطلاعی نداشته و به فکر جایگاه و پیگیری منافعشان از طریق اتاق بازرگانی نیستند.
به عنوان نمونه میتوان از اتحادیه طلا و جواهر نام برد. محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» درباره دلیل پرقدرتتر شدن بخش بازرگانی و تجارت اتاق بازرگانی نسبت به بخش تولید گفت: متاسفانه زیاد در مورد مباحث مربوط به اتاق بازرگانی اطلاعاتی ندارم.
وی در واکنش خبرنگار ما به اینکه اتحادیه طلا و جواهر یکی از اتحادیههای حاضر در اتاق بازرگانی است و شما ریاست این اتحادیه را برعهده دارید، گفت: بله، اما متاسفانه من در این خصوص تفکری نکردهام و نمیتوانم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهم.
پیش از این نیز مسعود دانشمند یکی از اعضای اتاق بازرگانی در گفتوگو با «خبرگزاری دانشجو»، بر این موضوع تاکید کرده و مقصر اصلی حضور کمرنگ تولیدکنندگان در اتاق بازرگانی را خود تولیدکنندگان عنوان نموده بود؛ وی بیان کرده بود: تولیدکنندگان به فکر جایگاه و پیگیری منافعشان از طریق اتاق بازرگانی نیستند.