منتقد سینما با اشاره به اینکه مرعوبیت و ناتوانی در استقلال فکری و محتوایی باعث شده مدیریت جشنوارهها دچار یک ضعف در موضعگیری باثبات شود، بر سینمایی شدن جشنواره عمار تاکید کرد.
محمدتقی فهیم در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: در چهارمین دوره جشنواره عمار یک اتفاق مهم افتاد و نشان داد که از سایر جشنوارهها متفاوت است؛ همچنان که تغییر و تفاوتش در محتوا نسبت به دورههای قبل کاملاً مشخص بود، جشنواره عمار در این دوره ثابت کرد که به لحاظ فرم و ساختار حرف تازه ای برای گفتن دارد و رویکردش به سمتی است که مردم به دنبال آن هستند.
وی ادامه داد: مردم ما انقلاب کردند و جمهوری اسلامی را بنا گذاشتند و حرفهایشان را در دنیا به اثبات رساندند، اما هنوز در حیطه سینما این خلا وجود دارد، در حالی که عمار در چهارمین دوره خود به لحاظ قوتهای ساختاری و فراخوانی نشان داد که توانسته این خلا را پر کند و حالا باید برای سال های آینده منتظر یک اتفاق خوب باشیم و این مسئله مهمی برای جشنواره عمار محسوب میشود.
منتقد سینما در ادامه در خصوص رویکرد انقلابی جشنوارهها تصریح کرد: اساساً جشنوارهها وقتی در جمهوری اسلامی برگزار میشوند باید با رویکرد انقلابی باشند، اما من فکر میکنم مرعوبیت و ناتوانی در استقلال فکری و محتوایی باعث شده عموماً مدیریت جشنوارهها دچار یک ضعف در موضعگیری باثبات شود.
فهیم افزود: اما جشنواره عمار در این زمینه تکلیفش روشن است و فیلمسازان میدانند باید با چه رویکردی فیلم بسازند، در حالی که جشنوارههای دیگر این سردرگمی را دارند و سالهاست که دست و پا میزنند تا خودشان را تثبیت کنند؛ البته اگر چه به لحاظ تقویمی خودشان را تثبیت کرده اند، اما از نظر رویکردی همواره دچار تشتت و نوسان هستند، به عنوان مثال فیلمسازان نمیدانند در جشنواره سال آینده چه فیلمهایی باید بسازند که مورد توجه قرار گیرد، در حالی که در جشنوارههای دنیا این گونه نیست و فیلمسازان از قبل با گرایش های جشنوارهها آشنا هستند و براساس آن فیلم میسازند، اتفاقی که در جشنواره عمار شاهد آن هستیم.
وی با بیان اینکه باید از سالهای آتی به فیلمسازان جشنواره عمار بیشتر اهمیت داده شود، گفت: به نظر میآید عماریون باید با عبور از کمیت، به کیفیت و استاندارد برسند و ایدههایشان را سینمایی کنند تا رویکرد عمار برای دورههای بعد سینمایی هم بشود؛ به عبارتی دیگر باید در عین اینکه خودشان را با این ترکیب و ارتباط مردمی حفظ می کنند، خاستگاه و پایگاه خود را بطن مردم قرار دهند و از این اصول عبور نکنند، بلکه به سمت سینما هم حرکت کنند تا در سالهای آینده جشنواره عمار سینماییتر شود.
منتقد سینما در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی مبنی بر راهکارهای هنرمندان جهت تشویق به ساخت فیلم های انقلابی اظهار داشت: به نظرم فیلمسازان با دغدغههایشان کار میکنند، اما مهم این است که بتوانیم الگوهای خوبی در چنین رویدادهایی ارائه دهیم؛ یعنی اگر جشنوارههای ما با یک نوع سبک و سیاق مشخص برای دستیابی به یک سینمای روشن در چارچوب نظام حرکت کنند، قطعاً فیلمسازان هم دنباله رو این مسیر خواهند بود.
فهیم در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین هنگامی که حوزه مدیریت، خود دچار افت و خیزهای موضعگیری باشد، فیلمسازان هم همین روند را ادامه خواهند داد، از این رو معتقدم در درجه اول باید مدیریتها اصلاح شود.