به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، مهدی محقق، صبح امروز در دومین روز از نخستین کنگره بینالمللی سیره نبوی در طب که در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در حال برگزاری است، بیان داشت: تقسیم بندی مختلف در طب سنتی نباید وجود داشته باشد تمام این ها طب اسلامی است و مسلمانان طب را از جاهای مختلف پذیرفتهاند.
وی با بیان اینکه در طب اسلامی دانشمندان مسلمان مانند رازی، ابن سینا و سایر دانشمندان کتابهایی نوشتهاند، افزود: اگر بگوییم طب شرعی منصوب به پیامبر(ص) است، منافاتی با دیگر طبها ندارد.
این استاد دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به این نکته که بهتر این است که از طب اسلامی نام برده شود و نه طب سنتی، تصریح کرد: طب در لغت عربی به معنی طبیعت است و در ادبیات عرب به این معنا به کار رفته و در طبیعت جبر و ترس وجود ندارد.
محقق در ادامه با بیان این گفته که گاهی طبیعت کافی است برای درمان کردن برخی از بیماریهای انسان، خاطرنشان کرد: بسیای از بیماریها را خود طبیعت دفع میکند و آنچه لازم ذکر است اهمیت پرشکی اسلامی چه در قسمت شرعیات و چه در قسمت طب طبیعی است.
وی به وجه ممیزه طب اسلامی با سایر طبها اشاره و تصریح کرد: تفاوت طب اسلامی با دیگر طبها در این است که دانشمندان اسلامی برای هر دورهای از زندگی انسان کتب پزشکی تعریف کردهاند.
این فقیه دانشمند بیان داشت: در کتاب انواع معالجه در طب اسلامی گفته شده که تا زمانی که میشود سلامتی بیمار را با غذا به او باز گرداند، از داروهای مرکب استفاده نشود.
محقق تأکید کرد: در ادبیات فارسی نیز از پزشک دست کار یا جراح نام برده شده و میبینیم که در سنین مختلف نوع درمانها فرق میکرده که این دلالت بر غنای طب اسلامی دارد.
وی به وجود سه مکتب اصحاب تجربه، قیاس و فصل جداگانه در متون پزشکی یونانیان اشاره و تصریح کرد: روش درمان و شناخت بیماری در اصحاب تجربه بر اساس مشاهدات تجربی بود و اصحاب قیاس نیز بر شناخت و درمان بیماری بر اساس علم منطق تأکید میکردند؛ اما در اصحاب فصل جداگانه جنس معالجات فرق داشت و بر آن تمرکز میکردند.
رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی مک گیل کانادا افزود: اصحاب قیاس و تجربه قیاسی که در منطق به کار برده میشود با یکدیگر متفاوتاند که اصحاب قیاس بر دو مقدمه و یک نتیجه و اصحاب قیاسی که در فقه به کار برده میشود به جزییات توجه میکردند که این دو نوع قیاس را نباید با یکدیگر اشتباه گرفت.
محقق در بخش دیگری از سخنان خود به تنوع در تألیفات پزشکی اشاره و گفت: یک نوع تألیف داریم مانند قانون و حاوی رازی که جنبه دایرهالمعارف دارد و نوع دیگر نیز تألیفات تک نامه است که در رابطه با بیماریهای خاصی تألیف شده است.