رئیس سابق سازمان انتقال خون استان تهران گفت: براساس آمارهایی که در دست داریم تعداد شکایات مراجعین یک دهم درصد است که این شکایات به نسبت مراجعین و اهداکنندگان خون با افزایش مواجه نبوده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، اسلامی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان انتقال خون تهران که امروز در سازمان انتقال خون تهران برگزار شد گفت: در این سه سال که مسئولیت سازمان انتقال خون استان تهران را برعهده داشتم به نوعی به مدیریت بحران پرداختم.
وی در ادامه افزود: شرایط سازمان در هنگام ورود من شرایط نامناسبی بود و به مدت یک سال و نیم تنها به سازگار کردن شرایط و مناسبسازی سازمان انتقال خون پرداختم به گونهای که در 9 ماه سال جاری یعنی تا آذر ماه سازمان انتقال خون استان تهران 315 مراجعهکننده داشت که 266 واحد خونی از این تعداد مراجعهکننده تهیه شد.
اسلامی با اشاره به بدهیهای سازمان انتقال خون گفت: در خصوص تامین بودجه سازمان انتقال خون استان تهران با مشکلات بزرگی مواجه بود و بدهیهای این سازمان هر سال رو به افزایش بود به گونهای که طلبکاران این سازمان دیگر تحملی برای به تعویق انداختن میزان دریافتی خود نداشتند.
وی با اشاره به تجهیزات و مشکلات سرویسدهی که در سازمان انتقال خون تهران وجود داشت گفت: بودجه سازمان انتقال خون به اندازهای کم بودکه ما قدرت سرویس تجهیزات را نداشتیم در چنین وضعیتی نیروهای سازمان انتقال خون نیز کاهش یافت و از 513 نفر به 433 نفر رسید.
رئیس سابق سازمان انتقال خون استان تهران در ادامه گفت: کاهش تعداد پرسنل که عوارض زیادی برای سازمان در بر داشت از جمله میتوان به فشار کاری زیاد اشاره کرد در این موقعیت شهرداری سه یاپگاه سازمان انتقال خون را تعطیل اعلام کرد.
وی با اشاره به تامین مواد اولیه گفت: با توجه به اینکه سازمان انتقال خون بودجه کمی را در اختیار داشت و هر ساله با افزایش تورم روبرو بودیم تامین مواد اولیه برای این سازمان نیز با مشکل مواجه شد چنانچه مسئولان نظام انتظاراتی که از ما داشتند انتظارات نابهجا و نادرستی بود. بودجه کشورهای آفریقایی را در اختیار سازمان انتقال خون قرار میدادند و انتظار داشتند خدماتی مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی به آنها ارائه بدهیم که این طرز تفکر نادرست است.
اسلامی با اشاره به سرمایه اصلی سازمان انتقال خون گفت: سرمایه سازمان انتقال خون پرسنل این سازمان است واگر به این سرمایه به خوبی رسیدگی شود پرسنل به سرمایههای ملی تبدیل میشوند و کارایی بیشتری خواهند داشت اگر این پرسنل با فداکاری خود در سازمان انتقال خون فعالیت نمیکردند ما نمیتوانستیم شرایط بحرانی را پشت سر بگذاریم.
وی با اشاره به هزینه پذیرایی از اهدا کنندگان خون گفت: حداقل پذیرایی در سال بین 50 تا 60 میلیون تومان است و اگر اهداکنندگان خون رفتار مناسبی از سوی پرسنل نبینند برای اهدا خون ترغیب نمیشوند به همین منظور باید به مطالبات پرسنل توجه بیشتری شود.
رئیس سابق سازمان انتقال خون با اشاره به شکایتی که از طرف مراجعین شده است گفت: در سال گذشته 25 درصد افزایش شکایات از طرف مراجعین و اهداکنندگان داشتیم که بر طبق گزارشی که دریافت کردیم این آمار، آمار درست و صحیحی نیست به این دلیل که در شش ماه اول سال 223 مورد شکایت ثبت شده است ولی زمانی که نسبت مراجعین و شکایات را بررسی میکنیم این نسبت به یک دهم درصد میرسد البته لازم به ذکر است که 40 درصد شکایات هم به دلیل نبود امکانات اولیه در سازمان انتقال خون بوده است.
وی با اشاره به فعالیتهای سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون در درجه اول مسئول تامین خون بیماران در تهران است و بعد از آن باید به اقدامات دیگر بپردازد و هم اکنون صحبتهایی که کارشناسان میکنند مبنی بر این است که سازمان انتقال خون نباید وارد پروسه درمانی شود.
اسلامی با اشاره به تعداد مراکزی که برای سازمان انتقال خون تهران خون ارسال میکنندگفت: نزدیک به 12 مرکز برای این سازمان خون ارسال میکند ولی با این وجود این سازمان برای دو روز خون در اختیار دارد و برای کمبود خون در تهران باید تصمیمات اساسی گرفت.