به گزارش گروه اقتصای «خبرگزاری دانشجو»، این هفته بررسی لایحه پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق باعث شد تا بیشتر موضوعات اقتصادی تحت تأثیر تصمیمات نهایی و تصویب مصوبات بودجه 93 در صحن علنی مجلس باشند.
البته یکی از مصوبات پر حاشیه کمیسیون تلفیق در هفته گذشته تعیین بهره مالکانه 30 درصدی برای معادن بود که این موضوع علیرغم تمام انتقادات در جلسه این هفته کمیسیون تلفیق نتوانست مورد تجدید نظر قرار گیرد و در نهایت برای تصمیم نهایی به صحن علنی مجلس برده شد.
فولادگر در این رابطه با اشاره به اینکه مستندات وادله فعالان معدنی برای کمیسیون تلفیق قانع کننده نبود خبر منتفی شدن تجدید نظر بهره مالکانه معادن را به تسنیم اعلام کرد و گفت: اگر قرار بر تغییر درصد بهره مالکانه باشد باید این موضوع در صحن علنی مجلس بررسی و به تصویب برسد اما در حال حاضر کمیسیون تلفیق به تجدید نظر درصد بهره مالکانه رأی نداد.
حوزه صنعت در هفته منتهی به 11 بهمن ماه شاهد نشست خبری سنگ آهنی ها و اعتراض انجمن تولیدکنندگان وانجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن به اخذ عوارض صادراتی بود.
عوارض صادراتی 10درصد معادن را تعطیل میکند
اکبریان به عنوان رئیس این اتحادیه از گله مندی سنگ آهنی از صدور بخشنامهها و مقررات مختلف و تأثیر منفی آنها بر عدم سرمایه گذاری بلند مدت در بخش اقتصادی کشور به ویژه معدن سخن گفت و از دولت درخواست کرد با وضع 10 درصد عوارض صادراتی سنگ آهن بر حجم مشکلات معدنی ها نیافزود و معادن کوچک را به سمت تعطیلی نکشد.
به اعتقاد وی هم اکنون دولت مدعی عدم صادرات سنگ آهن از این بخش است در حالی که دولت مازاد نیاز داخل خود را در حوزه سنگ آهن به بخش خصوصی می فروشد و بخش خصوصی است که صادارت سنگ آهن را انجام می دهد. به زبان ساده درست است که دولت خود به صورت مستقیم سنگ آهن را صادر نمی کند اما باید بگویم سنگ آهن صادراتی از دولت خریداری می شود.
در کنار اظهارات سنگ آهنی ها فعالان بخش معدن به دولت پیشنهاد می کنند باید به جای وضع عوارض به فکر اصلاح پروانه های بهره برداری معادن باشند چرا که وضع عوارض صادراتی بیشتر وضع عوارض بر تولید است و آسیب های متعددی را به دنبال خواهد داشت.
وعده مستمر مسئولان در اعلام تعرفه نهایی واردات خودرو
این هفته علارغم تمام وعدهها تعرفه واردات خودرو همچنان به مرحله تصویب نهایی نرسید و هنوز در کارگروه های تخصصی در حال بررسی است. بلاتکلیفی تعیین تعرفه خودرو در سال 93 در حالی است که نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت ماه گذشته خبر اصلاح و بازنگری تعرفه ها را ظرف 15 روز عنوان کرده بود حال با گذشت بیش از یک ماه از بیان این صحبت ها گویا مسئولان هنوز در تعیین تعرفه سال آینده واردات خودرو به اجماع نرسیده اند.
مهدی ابوطالبی معاون کل سازمان توسعه و تجارت در همین ارتباط این هفته در گفت و گو با تسنیم اعلام نمود که تعرفه واردات کل کالاها در سال 93 همچنان در دست بررسی است و به مرحله نهایی نرسیده است.
وی با اعلام اینکه همچنان منتظر تصمیم نهایی وزارت صنعت و دولت در تعیین تعرفه واردات خودرو و سایر گروههای کالایی هستیم، گفت:هنوز تصمیم نهایی در این رابطه از سوی مسئولین به سازمان توسعه تجارت ابلاغ نشده است.
البته این اظهارات در حالی از سوی میرابوطالبی مطرح شده که پیش از این افخمی راد معاون وزیر صنعت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت از کاهش تعرفه واردات خودرو در سال 93 خبر داده بود.
4 بانک برای تبادلات مالی خودروسازان فعال شدند
دیگر خبر حائز اهمیت این هفته حوره صنعت معرفی چهار بانک پارسیان، پاسارگاد، سامان و کارآفرین برای حواله های بانکی خودروسازان داخلی با شرکت های بین المللی است.
نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اعلام این خبر به تسنیم گفته است که این امر یکی از نکات مثبت برای خودروسازان به شمار می آید تا از طریق این 4 بانک اقدامات ارزی خود را برای انتقال قطعه و یا مواد مورد نیاز خود انجام دهند.
به اعتقاد خودروسازان با وجود آنکه در حال حاضر خودروسازان برای تعاملات بین المللی نیازمند گشایش ال سی هستند که متأسفانه هنوز این امر فعال نشده است اما در مجموع لغو تحریمهای صنعت خودرو به عنوان یک قدم اولیه تأثیرات بسیار مثبتی را بر صنعت خودرو خواهد گذاشت که اگر تدابیری هم برای گشایش ال سی به وجود آید شرایط به سمت مطلوبتری برای تعمق مبادلات بین المللی مهیا می شود.