حجت الاسلام واعظ موسوی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، در خصوص چگونگی ترویج فرهنگ قرآنی در دانشگاهها بیان کرد: در دانشگاهها علاوه بر قرائت و حفظ باید مفاهیم به شکل موضوعی در بین دانشجویان ترویج یابد.
آیات قرآن را باید برای جوانان کاربردی کرد
وی با اشاره به اینکه بسیاری از آیات قرآن در خصوص سبک زندگی و مهارتهای زندگی است، تصریح کرد: این در حالی است که ما نتوانستهایم از این آیات بهرهبرداری کنیم. چنانچه دانشجو احساس کند این آیات در زندگی روزمره کاربردی است جهت بهرهگیری از آنان ترغیب خواهد شد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه قرآن حیات طیبه را به ارمغان خواهد آورد، بیان داشت: بنابراین باید مبانی را از آیات قرآن استخراج و در نهایت آنان را به بستههای عملیاتی تبدیل و سپس به دانشجو ارائه داد تا دانشجو نمک گیر مفاهیم قرآنی شود.
واعظ موسوی با تاکید بر اینکه تا کنون دانشگاهها نتوانستهاند به گونهای مناسب به ترویج مبانی قرآنی بپردازند، خاطرنشان کرد: به طور مثال سمیناری که در حوزه علوم روانشناسی برگزار میشود تنها یافتههای غرب را مطرح میکند. متاسفانه ما نتوانستهایم در استخراج مبانی قرآنی به شکل کارآمد موفق باشیم و یا اینکه تنها توانستهایم این مبانی را در سخنرانیهای عمومی مطرح کنیم.
ورود مبانی و فرهنگ قرآنی به کانونهای دانشجویی
وی ادامه داد: یکی از راههایی که میتوان دانشجویان را به این سمت سوق داد استخراج کردن مفاهیم قرآنی و بردن این مبانی به کانونهای دانشجویی است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: با آنکه امروز در دانشگاهها گروه معارف و کلاسهای اخلاق ایجاد شده است اما آن انتظاری که داریم برآورده نمیشود؛ زیرا به جای اینکه واحدهای متعدد برای دانشجو در نظر گرفته شود باید در این کلاسها دانشجویان را با سبک زندگی قرآنی آشنا کنیم تا دانشجویان با قرآن انس بگیرند.
واعظ موسوی بکی دیگر از روشهای ترویج مبانی قرآنی در بین دانشجویان را متمرکز کردن این مبانی و دروس دانست و گفت: همین اتفاق نیز باید در حوزهها رخ دهد، طلبههای بسیاری از دروس را میخوانند اما قرآن را جدی نمیگیرند و قرآن مهجور مانده است.
وی تاکید کرد: فرزندان ما در مدارس 12 سال از عمر خود را سپری میکنند؛ اما بعد از دریافت دیپلم مشاهده میشود با کل قرآن آشنا نیستند اما یک طلبه اهل سنت با قرآن آشناست.
شیوه آموزشی در مدارس و دانشگاهها نادرست است
این کارشناس مذهبی شیوه آموزشی در مدارس و دانشگاهها را نادرست ارزیابی کرد و افزود: به طور مثال با آنکه دانش آموزان مدت زیادی را به خواندن زبان عربی و انگلیسی میپردازند اما بعد از اتمام دیپلم نمیتوانند انگلیسی یا عربی صحبت کنند این امر به این دلیل است که شیوه آموزشی ما نادرست است.
واعظ موسوی افزود: با توجه به اینکه فرزندان ما 16 سال از عمر خود را در مدارس و دانشگاهها سپری میکنند؛ اما فرهنگ مطالعه در آنان بوجود نیامده است و با کتاب انس نگرفتهاند.
وی با تاکید بر اینکه زیر ساختهای آموزشی ما در دانشگاهها و مدارس در زمینه قرآن باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: کشور و نظام آموزشی در این زمینه باید احساس نیاز کنند و سپس خبرگان کنار هم جمع شوند و فکری را مطرح کنند که چه سیاستی را باید دنبال کنیم که دانش آموزان پس از پایان دیپلم و دانشجویان با کل قرآن آشنا شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: روشها آسان است تنها باید به دنبال آنها بود.