میرشکاک گفت: من معتقدم اگر آمریکا نبود باز هم ما به اینجا میرسیدیم؛ زیرا ذات مدرنیته این گونه است. هر کس با دیو جدال کند باید حواسش جمع باشد که به دیو تبدیل نشود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، شب گذشته دومین شب محفل سینمای انقلاب با عنوان «ققنوس» در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم یوسفعلی میرشکاک در خصوص نسبت سینما و دین به سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدا گفت: ما نمیتوانیم در دایره مدرنیته باشیم و در عین حال بیرون از دایره قرار بگیریم. وقتی ما انقلاب کردیم گمان کردیم سیر خلاف عادت انجام میدهیم، اما بعدها متوجه شدیم مدرنیته عادت نیست و این تفکر که «این نیز بگذرد» و از باب «اکل میته» هست و ... اشتباه است و این نوع نگاه، نگاه تجدد به مدرنیته است.
میرشکاک در توضیح این مطلب ادامه داد: مدرنیته حوالت است. شما در حوالت چه بخواهید و چه نخواهید حرکت جمعی اتفاق میافتد. در این شرایط تذکر هست، اما «فرد منتشر» و جمع به سمت این تذکر حرکت نخواهند کرد. شما به وضعیت حجاب از 30 سال قبل تا الان بنگرید؛ میبینید آرام آرام فرد منتشر به سمت پوشیدگی و در عین حال برهنگی میرود. امام صادق علیه السلام میفرمایند در آخر زمان زنان پوشیدهاند، اما در عین حال برهنه هستند. در 30 سال قبل تا امروز نیز ما به همین سمت حرکت کردهایم.
وی افزود: این حوالت ما را به سمت دهکده جهانی میبرد. میشود دل را بیرون از دهکده برد، اما جسم را چه کنیم. شما همین ماجراهای اخیر را ببینید. 10 سال قبل من میخواستم نظریات سیدالشهید آوینی را در خصوص انرژی هستهای بگویم، اما در آن زمان گفتند حرفش را نزن و سکوت کن. ما تا چند سال دیگر میتوانیم انرژی هستهای خود را کامل کنیم و بهرهبرداری کامل از آن داشته باشیم. من گفتم حرفی نمیزنم، اما چه قدر خرج برمیدارد؟ گفتند چیزی نمیشود. مبلغی را به من گفتند من نیز پذیرفتم. الان 10 سال از آن ماجرا میگذرد، اما میبینیم همه چیزمان تعطیل شد. در آن زمان فکر میکردیم این مقدار خرج میکنیم، اما بعدها از آن استفاده خواهیم کرد، اما امروزه به جایی رسیدهایم که حتی برق یک روستا را نیز از انرژی هستهای نمیتوانیم بگیریم. من معتقدم اگر آمریکا نبود باز هم ما به اینجا میرسیدیم؛ زیرا ذات مدرنیته این گونه است. هر کس با دیو جدال کند باید حواسش جمع باشد که به دیو تبدیل نشود.
میرشکاک تصریح کرد: ما پس از رحلت امام خمینی به سمت توسعه حرکت کردیم. نمیشود غرب را با پا پس بزنیم و با دست پیش بکشیم. ما هم خدا را می خواهیم و هم خرما را و هم نمی توانیم از غرب بگذریم. آیا در این شرایط باید از دین اعراض کنیم؟
این کارشناس فرهنگی و هنری در ادامه بیان کرد: محال است معاش دنیوی داشته باشید، اما سینمای شما اخروی باشد. نمیشود در جامعهای که یک نفر ماشین یک میلیاردی سوار میشود و هفت هشت میلیون نفر بیکار هستند، جامعهای که در آن فحشای اضطراری وجود دارد و آمار طلاق سر به فلک میکشد و بسیاری از مشکلات دیگری در جامعه وجود دارد، سینمای دینی داشت.
وی ادامه داد: فرض کنیم یک فیلم یا 10 فیلم یا حتی 100 فیلم دینی داشته باشیم، اما در مقابل هزاران فیلم هالیوود و بالیوود، در این صورت نمیشود کاری از پیش برد. من مطلبی را میگویم که میدانم بعضیها با آن مخالفت میکنند، اما اگر اسلام ذاتاً نیازی به سینما داشت، حضرت باری تعالی یک فکری برای آن میکرد. آن بزرگوار و کارشناسی که گفت اگر پیامبران امروز بودند با زبان سینما حرف میزدند، معلوم است اصلاً سینما را نمیشناسد. سینما صورت تکنیک است. در این 35 سال جریانی راه افتاده که نه تنها شیعه، بلکه ثقلین را نیز می خواهند، مصادره کنند.
میرشکاک در پایان گفت: ما سر خودمان را با سینمای دینی گرم کردهایم. موسیقی دینی کدام است؟ یک استثنا چه قدر میتواند در ذات رخنه کند؟ فیلمهای ما اگر هم رنگ و بوی دینی داشته باشند در ذات سینما نمیتوانند رخنه کنند، البته می شود سینمای دینی داشت، اما اگر مردم خواهان فیلم دینی باشند، این اتفاق میافتد، در حالی که مطمئن باشید هرگز چینین اتفاقی نخواهد افتاد؛ زیرا تمام مردم خواهان چنین سینمایی نخواهند بود، مگر ولی معصوم ظهور کند.
لازم به ذکر است، محفل سینمای انقلاب هر شب در تالار سوره حوزه هنری برگزار میشود و در آن فیلمهای منتخب جشنواره فجر اکران شده و مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. در ابتدای این مراسم نیز مباحث نظری سینما طرح میشود.