گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ هفته ای که گذشت سینمای ایران با خبرهای متفاوتی همراه بود؛ خبر اول اینکه:
«معراجی ها» هفته آینده به سینماها می آید
حبیب الله کاوش گفت: به احتمال زیاد فیلم «معراجی ها» ساخته مسعود ده نمکی از هفته آینده در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که قرار است همزمان با فیلم «معراجی ها» چه فیلم های دیگری اکران شود اظهار داشت: به دلیل اینکه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی شورای صنفی را برای اکران فیلم ها در درون این وزارتخانه تشکیل داده است دیگر شورای صنفی نمایش مسئول اکران فیلم ها نخواهد بود.
سخنگوی شورای صنفی نمایش در همین زمینه ادامه داد: به همین دلیل این شورا از سایر فیلم های که در نوبت اکران قرار گرفته اند اطلاعی ندارد البته طبیعتا این فیلم ها روز دوشنبه هفته آینده مشخص خواهد شد.
اعتراض به «رستاخیز»؛ یک مداح و یک مرجع تقلید نامه نوشتند
حمیدرضا درویش و تیم سازنده «رستاخیز» به احتمال زیاد باید منتظر روزهای سختی باشند. ابهام در مورد برخی حاشیههای تاریخی و مذهبی فیلم و همچنین نمایش چهره حضرت عباس(ع) از همین الان قبل از نمایش عمومی فیلم مورد اعتراض قرار گرفته است.
چهارشنبه، 23 بهمن برخی رسانهها یادداشتی را از مجید بنیفاطمه، مداح جوان اهل بیت منتشر کرده بودند که با عبارات تندی اعلام کرده بود که دیگر سکوت در مورد این فیلم جایز نیست. در بخشهایی از یادداشت او آمده بود : سوال این جاست که سازندگان فیلم «رستاخیز» با چه کسانی برای ساخت این فیلم مشورت کرده اند و از چه مشاوران و متخصصان دینی و تاریخی استفاده کرده اند که خروجی این اثر تا این اندازه با اصل تاریخ در تضاد است و در بسیاری از موارد به سمت تحریف واقعه عاشورا رفته است؟ آیا نباید برای هرکاری به سراغ متخصص آن رفت؟ آقای درویش و دوستانشان تا به حال ارباب مقاتل حضرت سیدالشهدا (ع) را خوانده اند؟ اگر خوانده اند این چه برداشتی است که در «رستاخیز» ارائه داده اند ؟ اگر هم نخوانده اند که کار بسیار اشتباهی کرده اند که بدون مطالعه به سراغ ساخت چنین فیلمی آمده اند...
مثلاً آیا هیچ عقل سلیمی به این موضوع رای می دهد که در آن معرکه و میدان جنگ بساط عشق زمینی یک مرد به یک زن پهن شود که در این فیلم شاهد آن هستیم؟ کجای تاریخ نوشته شده که عشق پسر حضرت حر (ع) به یکی از زنان کاروان سیدالشهدا (ع) باعث پیوستن او به سپاه حق شده است؟ ( این موضوع نوعی توهین نیز به حضرت حر (ع) می باشد. در جایی که وهب مسیحی که یکی- دو شب از ازدواجش نگذشته، با دیدن امام حسین (ع) دین خود را تغییر می دهد و همراه با همسر و مادرش با حضرت عازم کربلا می شود....) متاسفانه در این فیلم سینمایی آنطور نشان داده شده که بیشتر از آنکه پسر حر (ع) جذب عشق اباعبدالله (ع) شود به خاطر عشق زمینی خود به سمت سپاه آل الله (ع) کشیده شده که جای تامل و تاسف دارد!
به نظر می رسد آقای درویش که پیش از این سابقه درخشانی در حوزه سینما، مخصوصاً سینمای دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشته بستر خوبی را برای به تصویر کشیدن تخیلات خود انتخاب نکرده است. کربلا و واقعه عاشورا جای نمایش ذهنیات خود نیست. همه چیز این واقعه به صورت دقیق در کتب مربوطه روایت شده است و این موضوع جایی برای اشتباه باقی نمی گذارد. کار ما به کجا رسیده که فیلمسازان ارزشی ما به این سمت و سو کشیده می شوند و چنین آثاری می سازند!
اما این تمام ماجرا نیست و متاسفانه شاهد اتفاقات ناگوار دیگری نیز در این فیلم سینمایی هستیم. یک سوال ساده و البته مهم از آقای درویش دارم. برادر عزیز، آیا در مورد سریال «مختارنامه» و بحث های مرتبط با نشان دادن چهره حضرت ابوفاضل (ع) نظر آیت الله وحید خراسانی و علما، مراجع دیگر و مردم به گوش شما نرسیده است...؟ شما نمی توانید بگویید که ما این بحث ها را نشنیده ایم! ما هم نمی توانیم در مقابل این مسائل سکوت کنیم آقای درویش! چرا طوری برخورد می کنید که گویی پنبه در گوش خود کرده اید؟ بی تفاوتی تا کجا؟ فکر نمی کنید بهتر است این جرات را به خودمان ندهیم که در مورد هر مساله ای کار خودمان را انجام دهیم؟ اینگونه موضوعات مسائلی است که یا نباید به سمت آن رفت یا اگر آن را دستمایه ساخت فیلم قرار دادید باید قواعد آن را به خوبی رعایت کنید... چطور جرات کردید تصویر حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و... را در فیلم خود نشان دهید؟ بالاتر از همه این ها چطور این حق را به خود دادید که صدای حضرت زینب (س) را شبیه سازی کنید؟ گستاخی تا کجا؟
وقتی نمی توانیم اثری در خور ِ شان واقعه عاشورا بسازیم، بیاییم و برای امام حسین (ع) فیلم نسازیم! چه اصراری داریم تصورات مردمی که از کودکی با امام حسین (ع) خو گرفته اند را با تخیلات خود تخریب کنیم؟ اجازه دهیم مردم در خلوت خود، با مطالعه تاریخ و پای منبرها حادثه کربلا را برای خود تصویر کنند و معرفت خود را با مطالعه زندگینامه و کتب خاصی که در مورد ائمه (ع) به رشته تحریر در آمده بالا ببرند نه با فیلم های شما!
همچنین آیتالله العظمی علوی گرگانی نیز در روزهای اخیر با انتشار بیانیهای انتقاد شدیدالحنی از برخی قسمتهای فیلم عنوان کرده بود.
متن بیانیه آیتالله العظمی علوی گرگانی به این شرح است:
بسمه تعالی
متأسفانه در آستانه سی و پنجمین بهار انقلاب که با اعتقاد و ایمان مردم و رهبری مراجع عظام مخصوصا امام خمینی رحمه الله به بار نشست، بر خلاف نظر عموم مراجع مبنیبر عدم جواز نشان دادن تصویر ذوات مقدسه در فیلمها، در فیلمی در جشنواره فجر این ذوات نشان داده شد. لذا این موضوع نوعی بیاحترامی و بیتوجهی به نظر دینی مراجع تقلید میباشد و باعث حرمت شکنی عظمت امامزادگان بزرگوار خواهد شد و لذا اینجانب این عمل را محکوم میکنم.
شکی نیست که اینگونه رفتارها در سایه سهل انگاری وزارت ارشاد محقق شده است که باعث سوءاستفاده برخی فیلمسازان شده است و لذا توصیه میشود وزارت محترم ارشاد در نظارتهای خود دقت بیشتری به خرج داده و شرایط و نکات شرعی را رعایت کنند.
طبیعی است عدم توجه به نصایح علما موجب کمرنگ شدن اعتماد قشر متدین به دستگاههای فرهنگی شده و کمرنگ شدن عظمت امامزادگان موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسئولین باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند.
امید است خداوند شفاعت ذوات مقدسه و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را نصیب ما و شما کند.
سید محمدعلی علوی گرگانی
این ماجرا احتمالا ادامه خواهد داشت.
«چند متر مکعب عشق»؛ فیلم غافلگیرکننده جشنواره برای افخمی
بهروز افخمی کارگردان فیلم«آذر،شهدخت،پرویز و دیگران» در گفتگو با خبرنگار تسنیم درباره فیلم های خوبی که در جشنواره امسال دیده است،گفت: از نظرم فیلم هایی مثل«قصه ها»،«چند متر مکعب عشق» و«چ» خوب هستند و فیلم «چ» حس و حال اول انقلاب و محاصره پاوه را خوب به تصویر کشیده است. فیلم«طبقه حساس» و سکانس هایی در«کلاشینکف» را پسندیدم.
افخمی درباره مضمون و محتوای«چند متر مکعب عشق» عنوان کرد:خود من به فیلم سازی در مورد افغان ها به شدت علاقه مندم و زمانی دوست داشتم فیلمنامه عاصف سلطان زاده را که ماجرای جالبی بود که در افغانستان اتفاق می افتاد، فیلم کنم، اما موفق نشدم. اعتقادم راسخم این است که افغانستان جزو حوزه فرهنگی ایران است و ما با آنها نسبت نزدیکی داریم که در سینما هم باید این نسبت دیده شود.در این میان «چند متر مکعب عشق» فیلم جذاب و غافلگیرکننده ای بود و تصویر واقعی و دلنشینی از مسائل افغانها در ایران نشان میداد. معمولا تحقیق در مورد این نوع فیلم ها سخت است و نوشتن یک فیلمنامه اصیل باور کردنی در این حوزه خاص به دلیل کم کار شدن و بد کار شدن سخت ایت. اما »چند متر مکعب عشق» به عنوان فیلم اول یک کارگردان سربلند بیرون آمده بود تا جایی که اصلا به نظر نمی آمد که فیلم اولش باشد.
وی با اشاره به تفکیک ناپذیر بودن فرم و محتوا خاطرنشان کرد:من فرم و محتوای فیلم«چ» را جدا از یکدیگر نمی دانم و فکر می کنم به طور کلی فیلم خوبی درآمده و قصه محاصره یک شهر را به خوبی در فیلم احساس می کنیم و متوجه می شویم در اوایل انقلاب چه اتفاقی در کشور افتاده است.اما به نظرم این فیلم فرجه ای برای کوتاه شدن دارد و امکان کمتر شدن فیلم تا 20 دقیقه وجود دارد.
افخمی همچنین درباره کمبود تنوع ژانر در فیلم ها و تلخ بودن تم آن ها در جشنواره امسال توضیح داد: این نتیجه دخالت دولت است؛ یعنی دولت به فیلم ها و سینمای ایران به عنوان فعالیت قابل عرضه که در مسائل دیپلماتیک باید حضور داشته باشد، نگاه کرده است و سینمای واقعی را با نادیده گرفتن یا تحت فشار قرار دادن تعطیل کرده است.
وی افزود: 80 درصد از سهم سینمای واقعی را سنین کوچکتر و نوجوانان تشکیل می دهند و نوع فیلمی که باید برای این قشر ساخته شود، نه تنها تشویق نشد،بلکه تحقیر و یا تعطیل شد. چیزی حدود 80 درصد تماشاگران واقعی سینما را از سبد تفریحات خودشان کنار گذاشته اند و نتیجه آن این می شود که فیلمسازان به دنبال فیلم های جشنواره ای می روند که جایزه بگیرند و این نتیجه سیاست های خود دولت است.
اواخر بهمن؛ ادامه فیلمبرداری «ما همه گناهکاریم»
محسن علیاکبری، تهیهکننده «ما همه گناهکاریم» از تغییر نام این فیلم سینمایی به «ما متهمایم» خبر داد و گفت: فاز جدید تولید این فیلم سینمایی با این نام آغاز میشود.
وی افزود: پس از توقف کار به دلیل منابع مالی و فیلمنامه «ما متهمایم» از چند روز آینده و پس از جشنواره فیلم فجر ادامه کار فیلمبرداری را آغاز میکنیم.
«ما متهمایم» 15 آبان ماه در لوکیشنی حوالی زعفرانیه کلید خورد و بخشهایی از فیلم در شمال کشور جلوی دوربین رفت. در این فیلم که با مضمونی دینی و معناگرا ساخته میشود حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، رخساره شجاع الدین، پردیس احمدیه و آرش صادقی بازی می کنند.
«ما متهمایم» فیلمی اجتماعی با رگههای دینی است و زندگی خانوادهای را روایت میکند که در مقطعی دچار بحران میشوند.
«خط ویژه» به سینما تک رسید
ویژه نامه نمایش فیلمهای منتخب سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر ویژه اعضای سینماتک خانه هنرمندان ایران از روز جمعه 25 بهمن در تالار ناصری آغاز و تا دوشنبه 28 بهمن ادامه دارد.
شنبه 26 بهمن ساعت 14 فیلم «خط ویژه» اکران میشود و فیلم «ماهی و گربه» طی دو سانس در ساعتهای 16 و 19 روی پرده میرود. همچنین یکشنبه 27 بهمن چهار فیلم «دربست آزادی» ساعت 14، «ملبورن» ساعت 16، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساعت 18 و «همه چیز برای فروش» ساعت 20 نمایش داده میشود.
در روز آخر این ویژهبرنامه نیز دوشنبه 28 بهمن، ابتدا در ساعت 14 فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» اکران میشود و سپس در ساعت 16 فیلم «سایه روشن»، ساعت 18 فیلم «جینگو» و در سانس پایانی در ساعت 20 فیلم «شیفتگی» روی پرده میرود.
گلایههای کشاورز از انتشار خبر فوت او تا کنایههایی به حمایت از یک بازیگر خارجنشین
سه شنبه، 22 بهمن ماه، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس عظیمی، مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، ندا انتظامی، مدیر روابط عمومی معاونت هنری به دیدار هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر ایران، محمدعلی کشاورز رفتند.
در این دیدار کشاورز درباره وضعیت جسمانی خود گفت: بنده پوکی استخوان داشتم و دو سال پیش پای چپم را عمل کردم و از آن زمان متأسفانه نشستهام. وقتی خبر انتصاب علی مرادخانی در سمت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد را شنیدم به بچهها گفتم: خیالتان راحت باشد، شما الآن باید بهصورت مستمر کار کنید و نمایشنامههای خوب را روی صحنه ببرید.
این هنرمند پیشکسوت خطاب به مرادخانی نیز گفت: شما که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستید توقع ما از شما این است که برای تئاتر آنطور که شایسته است، فعالیت کنید.
در ادامه مرادخانی اظهار داشت: استاد، من طرحی داشتم که همه شما هنرمندان پیشکسوت، از جمله استاد انتظامی، مشایخی و... روی صحنه بیایند و متنی کوتاه را اجرا کنید.
کشاورز در ادامه گفت: من میخواستم متنی را کار کنم که در میانههای تمرین بودیم که افتادیم در اینجا (اشاره میکند به تخت و میخندد). من برنامه افتتاحیه فیلم فجر و اختتامیه تئاتر فجر را از تلویزیون دیدم. در افتتاحیه فیلم فجر خانم روستا خیلی کم از حمید سمندریان صحبت کرد، یادم هست در تالار سنگلج حمید متن اسپلینبرگ را اجرا کرد که هما روستا و رضا کیانیان بازی میکردند.
وی ادامه داد: نکته دیگری که ناراحت شدم در مورد صحبتهای سعید راد است، یک مقدار بیالتفاتی کردند. چراکه پس از انقلاب فیلمی کار کردیم در شیراز بهنام «برزخیها»، آنجا نمونه انسانیت فردین بود و همیشه گفتهام که از فردین نجابت و بازیگری را یاد بگیرید، واقعاً نظیر او نیامده است، اینکه در این مراسم از این هنرمند یاد شده خوب است، اما اینکه یکباره وسط اینهمه صحبت بیایی در مورد بهروز وثوقی که الآن در آمریکا علیه ما حرف میزند و فیلم میسازد تعریف بکنی، درست نیست.
کشاورز در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به حادثه انفجار در سر صحنه فیلم معراجیها گفت: این یک واقعه تأسفبار بود و وقتی خبر آن را شنیدم به شدت متأثر شدم.
محمدعلی کشاورز در ادامه اظهار داشت: در سالهای ابتدای دهه 60 سریالی را در شیراز کار میکردیم که علی مرادخانی به آنجا آمدند، ما از آنجا ارادت خاصی خدمت ایشان داشتیم، نهاینکه این ارادت بهدلیل این باشد که الآن پستی دارند، بلکه بهاعتقاد من هر فردی که مدیر میشود باید نجابت و فرهنگ داشته باشد. انشاءالله که همه شما مدیران و جوانان موفق باشید.
وی با اشاره به مسئله اعتیاد در جوانان، گفت: متأسفانه بسیاری از افراد گرفتار این بلای خانمانسوز شدهاند. ما بازنشسته وزارت ارشاد هستیم که بههمراه علی نصیریان، عزتالله انتظامی و... پس از 30 سال بازنشست شدیم.
کشاورز درباره شایعه درگذشتش گفت: دختر من از بلژیک تماس گرفته که ختم من کجاست و چهزمانی فوت کرده، به موبایل خواهرم زنگ زدهاند که مراسم از در منزل است یا نه. بنده دوستی دارم که در اصفهان و در مدرسه ادب همکلاس بودیم، او از آنجا تماس گرفت و گفت: عمرت دراز میشود.
علی مرادخانی درباره خبر کذب درگذشت استاد گفت: خیلی از این شایعه متأسف شدم، چون آقای عظیمی روز قبلش به من گفت: قرار است فردا ساعت 16 برویم منزل استاد برای فیلمبرداری، اما بهیکباره این خبر پیچید. بنده چند نفر را مأمور کردهام تا فردی که این خبر را منتشر کرده است، پیدا کنند. متأسفانه زمانی که برخی از سایتها هم تأیید کردند بسیار ناراحت شدم که نیم ساعت بعد از آن تکذیب شد.
در ادامه سیدعباس عظیمی با بیان اینکه استاد کشاورز بازنشسته وزارت ارشاد هستند، گفت: ما در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت باید از دو جنبه هنرمند پیشکسوت و همکار بازنشسته بودن در خدمت استاد باشیم.
عظیمی در ادامه خطاب به محمدعلی کشاورز و خانوادهاش گفت: اگر تمایل داشته باشید با توجه به شرایط رفت و آمدی شما، میتوانیم هماهنگی لازم برای سفر به هر کجای ایران را فراهم کنیم و این کوچکترین خدمتی است که میتوان در قبال شما انجام داد.
در پایان این دیدار علی مرادخانی از محمدعلی کشاورز تقدیر کرد و پس از آن کارت عضویت این هنرمند در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت به وی اهدا شد.
آن چنان که باید، از امانت جشنواره فیلم فجر نگهبانی نکردیم
علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر با انتشار یادداشتی با تشکر از همه فیلمسازان و عوامل اجرایی جشنواره فیلم فجر و همچنین رسانه ها، از وجود کمبودها و نقصها عذرخواهی کرد.
در این یادداشت آمده است: سی و دومین جشنواره فیلم فجر نیز با همه فراز و فرودها و ضعف ها و قوتها به پایان رسید و ما سال دیگری از سینمای ایران را تجربه کردیم و به سال جدیدی وارد شدیم. برگزاری جشنواره سی و دوم در این ابعاد کاری نشدنی بود که فقط با عنایت خدای متعال و همکاری و صبوری و مشارکت شما شدنی شد و من و همکارانم به خوبی میدانیم که آنچنان که باید و شاید نتوانستیم از این امانت نگهبانی کنیم و بر ضعف ها و کاستی های خود بیش از همه واقفیم.
ما آنچنانکه از روزهای آغازین اعلام و تاکید کردیم تلاشمان این بود که جامعه سینمای ایران را نمایندگی کنیم. جامعه ای که هنوز زخم ها بر تن داشت ولی در مقابل طوفان حوادث به دفاع از موجودیت سینمای ایران ایستاده بود. آن چه ما را دلبسته برگزاری این دوره کرده بود این بود که بتوانیم به سهم خود بار دیگر عظمت سینمای ایران را نمایان سازیم و برای اولین بار شاید در جای جای میهن پهناورمان سینما دوستانی بتوانند طعم جشن های پیروزی انقلاب اسلامی را با سینما بچشند و برای اولین بار گزیدهای از آثارراه یافته را روی پرده سینما به تماشا بنشینند و تجربه کنند آنچه را دلپذیرشان بوده و پیش از این نمی توانستند تجربه اش کنند.
وظیفه خود می دانم بیش از همه و پیش از همه از هنرمندان گرامی، تهیه کنندگان و سازندگان آثار که این دوره از جشنواره به نام آنان رقم خورده است سپاسگذاری کنم و پوزش خود را تقدیم آنان کنم از برخی بیحرمتی ها. که باید در اولویت فردای خود بگذاریم گزیدن راههایی برای صیانت از احترام به فیلم ها را.
از همه هیات های انتخاب و داوری که ما را در این راه یاری کردند و طعن و کنایه ها را به جان خریدند و به حرمت و احترام سینمای ایران سکوت پیشه کردند و اجازه ندادند یکپارچگی ایجاد شده در سینما خدشه دار شود، سپاسگذاری می کنم. تلاش رسانه های گوناگون را ارج می نهیم که در بازتاب این رویداد مهم تلاش و کوشش کردند و هر کدام به قدر وسع و به اقتضای مسئولیت و رویکرد خود به نقد و بررسی آن نشستند.
همکارانم را می ستایم که به رغم محدودیت ها از هیچ کوششی برای یک برگزاری با شکوه فروگذار نکردند و بار دیگر توانستن را در تلاش آنان به تماشا نشستیم. به همه برگزیدگان تبریک می گویم و از نسل جوان سینمای ایران که به اقتضای عقل و تدبیر حرمت گذاری به سینمای ایران را با عبور از خود به ما و دیگران آموزش دادند، سپاسگذارم.
آری. میدانیم از دولت تدبیر و امید انتظاراتی بیش از این بود. برای سینمای پر از جوانه های امید سالی و سالهایی پر از شور و نشاط و عزت و عظمت آرزو داریم.
«رستاخیز» تحریف تاریخ نیست، از 9 سال پیش در جریان ساخت آن هستم
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران به چند سوال سینمایی اهالی رسانه هم پاسخ گفت.
حذف «عصبانی نیستم» خواست تهیهکننده فیلم بود
جنتی در پاسخ به این سؤال که حذف فیلم «عصبانی نیستم» بهدلیل هجمه اصولگرایان به این فیلم نبوده است، تأکید کرد: خود تهیهکننده این فیلم تصمیم گرفت که چون ممکن است برخی از جوایز این جشنواره را بگیرد و بر این اساس نیز برخی از مسئولان تحت فشار قرار گیرند تصمیم گرفتند که از مرحله ارزیابی حذف شود و هیچ هجمهای از جانب اصولگرایان ندیدیم که فیلم حذف شود.
وی در پاسخ به این سؤال که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم این امید بود که برخی از روزنامههای اصلاحطلب مجوز فعالیت بگیرند اما اینگونه نشده است، گفت: ما در این دولت هیچ روزنامهای را نبستیم، فقط روزنامه بهار توقیف شد که بنده هم بهعنوان عضو هیئت نظارت بر مطبوعات مخالف توقیف کردن این روزنامه بودم و اعتقاد داشتم که اگر تخلفی صورت گرفته که البته مقاله منتشر شده ممکن بود از دست روزنامه در رفته باشد مجازاتهای دیگری در نظر گرفته شود و همانگونه که میدانید مدیر مسئول این روزنامه نیز داوطلبانه مدتی این روزنامه را تعطیل کرد بنابراین ما هیچ روزنامهای را توقیف نکردهایم.
در ادامه خبرنگاری از وزیر ارشاد علت توقیف نشریه یالثارات را پرسید که جنتی پاسخ داد: این نشریه سابقه طولانی در تذکر گرفتن داشته است که حتی اعضای قدیمی هیئت نظارت بر مطبوعات میگفتند که این نشریه بارها تذکر کتبی گرفته بود و براساس آییننامه نیز اگر روزنامه یا نشریهای 3 بار تذکر کتبی بگیرد بار چهارم اقدام شدیدتری علیه آن صورت میگیرد.
وزیر ارشاد در خصوص فیلم رستاخیز و نحوه تأمین بودجه این فیلم نیز گفت: بنده این فیلم را دیده بودم و از 9 سال پیش در جریان ساخت آن قرار داشتم.
جنتی افزود: این فیلمنامه در رابطه با حماسه عاشورا ساخته شده بود و در این زمینه نیز نظر بسیاری از شخصیتهای حوزوی را گرفته بود و از نظر تاریخی مشکلی نداشته و منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از علما فیلم رستاخیز را تأیید کرده بودند، اظهار داشت: در متن فیلم هیچ تحریفی صورت نگرفته بود و یکی از فیلمهایی که جوایز را درو کرد فیلم رستاخیز بود.
وزیر ارشاد افزود: بخشی از بودجه این فیلم را شیعیان خارج از کشور تأمین کردند و بخشی دیگر را وکلای آیتالله سیستانی تأمین کرده بودند و بخش دیگر را نیز کارگردان و تهیهکننده این فیلم.
جنتی افزود: البته شاید این فیلم از نظر محتوایی اشکالاتی داشته است، مثلاً در خود واقعه عاشورا و روز عاشورا آنچه بیشتر در فیلم دیده میشد حماسه بود و بهعنوان مثال وضعیت زنان و کودکان در خیمه و یا حالت لطف خاص امام حسین(ع) به فرزندانشان در این فیلم به تصویر کشیده نشده بود و در کل فیلم خوبی از نظر کارشناسان به حساب میآمد.
توضیحات روابط عمومی ارشاد درباره بخشی از سخنان وزیر در برخی رسانهها
روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به این صورت اعکاس یافته که تصور میشده نظر مراجع عظام تقلید درباره فیلم رستاخیز در هنگام ساخت گرفته شده است، اطلاعیهای منتشر کرده و این مدل انعکاس سخنان وزیر را تکذیب کرده است. متن اطلاعیه روابط عمومی ارشاد به شرح زیر است:
مطالبی از قول وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای جنتی، توسط خبرگزاری ها نقل شده که از آن سخنان، سرمایه گذاری مستقیم تعدادی از مراجع عظیم الشان تقلید در ساخت فیلم رستاخیز و نظارت بر مراحل تحقیق و نگارش فیلم نامه برداشت شده است. بدین وسیله خبر فوق تصحیح و نقش مراجع عظیم الشان به شیوه یاد شده تکذیب می گردد.
بابک دربیکی، مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی
ضمن ادب و احترام به شما
براي بهتر جلوه دادن فيلم خود و مطرح شدن در جشنواره لطفا در موازين شرعي تحريف ايجاد نکنيد و از نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل العباس و صداي حضرت زينب که گواه بر آيند که هيچ چشمي نه چهره پر نور قمر بني هاشم را ديده و نه هيچ گوشي صداي حضرت زينب سلام الله عليها را شنيده لطفا در ساخت فيلم خود تجديد نظر کنيد که مبادا حتک حرمتي به عصمت طهارت شود
و همچنين وزير ارشاد خواهشمنديم که در تاييد فيلم ها کمي دقت نظر فرماييد
"درپناه خدا و اهل بيت"
واقعا فيلم جالبي بود . حيفه که پخشش متوقف بشه.
مخصوصا آقاي شادمان خيلي خوب بازي ميکردند بهش تبريک ميگم
در ضمن من طرفدار دولت جديد نيستم.
اين هم شعار سپردن هنر به اهلش
لطفا روي اين قضيه هم کار کنيد.
يه سوال داشتم
چرا اينقدر در مورد چهره حضرت عباس (ع) حساسيت نشان داده مي شود ولي در مورد حضرت سليمان، يوسف ، ابراهيم، موسي و ...نشان داده نمي شود؟
مگر مقام حضرت عباس (ع) که معصوم هم نبودند از پيامبران معصوم خدا بالاتر است؟
مگه اين پيامبران خدا که نام برديد معصومند?
والا
دوستان ما اعتقاد داريم هر بحث فضاي خاص خودشو مي خواد . چند نکته :1- با ساخت اينگونه فيلمها تصوير ذهني شما تغير ميکنه2-محل کسب معرفت دچار تنش ميشه3- حمله ي دشمن از جاهاي کوچيک شروع ميشه.
بايد نشون بديم كه پشتشونيم ميخواد يه سايت سينمايي باشه يا هر جاي ديگه...