وزیر بهداشت با بیان اینکه تنها 10 درصد از دانشجویان در تمامی تشکلهای موجود در دانشگاهها جذب شدهاند و بقیه سرگردانند، گفت: این نشان از ...
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، قاضیزاده هاشمی امروز در همایش معاونین آموزشی و دانشجویی فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور امروز در تالار ابن سینا مشهد بیان داشت: دانشگاه مهد علم و دانش و خردمندی است و آنچه میتواند در این محیط تمام قد و استوار شکل بگیرد در هر حوزهای تنها با تعامل با دانشجو به عنوان یک نیروی جوان و فهیم امکان پذیر است.
با شناخت سلایق دانشجویان برنامههای خود را به صورت صعودی به پیش ببریم
وی با اشاره به اینکه حقیقتا متاسفام از اینکه مسئولان فرهنگی نبود امکانات مادی را دلیلی بر ناتوانی امور فرهنگی میدانند بیان داشت: اینکه برخی از مسئولان فرهنگی فرمایشاتی را مبنی بر نبود امکانات مادی و کم شدن ظرفیت جذب دانشجو ارائه می دهند نشان از ندانستن حقیقت آنچه که باید به آن بپردازند، میباشد.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر میخواهید اعتدال در کشور حاکم شود باید با تمام توان در برنامههای مدیریتی خود حضور داشته باشید و محیط آموزشی و فرهنگی دانشگاهها را غنی سازید.
قاضیزاده هاشمی به شرایط فرهنگی قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: در قبل از انقلاب بودجه ادارات و نهادهای مختلف بسیار اندک بود اما با وجود همین نبود بودجه و از طرفی حاکمیت افراد غیر دینی و ضداسلامی ما امور فرهنگی کشور را در جمعهای کوچک اما با کیفیت بالا به پیش میبردیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: یک مسجد یا یک کانون خیلی کوچک نهادی بود که موجب جذب افراد بسیار بزرگ میشد و این نشان می دهد نبود بودجه و یا منابع تنها بهانهای بیش نیست.
وی با اشاره به اینکه از این سیمنارها قرار است حرفهای جدیدی بیرون بیاید، یادآور شد: تمام حرفهایی که دوستان در خصوص مشکلات بودجه میزنند،فرمایشی است. من انتظار داشتم و این انتظار را دارم که برای حل مشکلات در چنین سمینارهایی راه حل ارائه شود تا به این نکته برسیم که چگونه میشود این همه دانشجو را جذب و برای انقلاب سرمایه گذاری کرد.
90 درصد دانشجویان دانشگاهها سرگردان و در هیچ کانونی جذب نشدهاند
قاضیزاده هاشمی با اشاره به اینکه دانشگاه یک کانون برای انسانسازی است، ابراز داشت: اگر این یک باور باشد که دانشگاه کانونی برای انسانسازی است پس این را نیز باید باور کنیم که مقدمه این انسانسازی مسئولان فرهنگی در سراسر کشور می باشند و این باور متضمن آینده انقلاب خواهد بود.
وی ادامه داد: 30 سال پیش که جلسات فرهنگی انجام میشد پرداختن به همین مشکلات یعنی بحث بودجه و نبود منابع نیز مطرح میشد، اما کار در حوزه فرهنگی نیز به صورت خوبی جلو میرفت؛ چیزی که در امروز دانشگاههای کشور به نحو مطلوب دیده نمیشود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه تنها 10 درصد از دانشجویان در تمامی تشکلهای موجود در دانشگاهها جذب شدهاند، افزود: فارغ از اینکه چه تغییری در دانشگاهها صورت میگیرد باید ماموریت خود را انجام دهیم و اینکه 90 درصد از دانشجویان از طریق کانونهای مختلف و تشکل های متفاوت جذب نشدهاند نشان از یک مشکل بسیار بزرگ و یک عدم هماهنگی در بحث فرهنگی کشور به شمار میرود.
وی به شرایط آموزشی در دانشگاهها اشاره کرد و با بیان اینکه شرایط آموزشی در دانشگاهها تا اندازهای نسبت به شرایط فرهنگی سنگینتر میباشد ، بیان داشت: شرایط آموزشی در دانشگاهها برمیگردد به بحث نیروسازی و آماده کردن نیرو جهت دادن خدمات پزشکی به مردم و باید دید چگونه میخواهند اساتید آموزشی ما آینده سازان این کشور را تعلیم دهند.
وزیر بهداشت به نسبت آقایان و خانمها در بخش نیروی انسانی در وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: اینکه تعداد آقایان و خانمها مساوی باشد یا خیر جای بحث و گفتوگوست امابرای من به شخصه رفع نیاز مردم مهم است نه اینکه دیگران چه میگویند این یک واقعیت است که برای مردم مناطق محروم تنها نیرویی که حاضر به اعزام و حضور و قبول شرایط سخت را دارد نیروی مرد میباشد و باید این را بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه تعرفههای بسیار ظالمانه در حوزه خدمات بهداشتی وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه برخی در مراکز مرزی و برخی در حوزههای شهری کار میکنند اما هر کدام به یک اندازه از وضعیت حقوقی بهرهمند میباشند این نوعی اچحاف در حق نیروهای مرزی و نوعی بیعدالتی است.
قاضیزاده هاشمی از استقلال دانشگاه ها خبر داد و گفت: ما نیز بسیار علاقهمند به این هستیم که دانشگاهها مستقل شوند و بودجه آنها از بودجه عمومی و ستاد جدا شود، اما این در صورتی امکان پذیر است که قابلیت این رشد را نیز در دانشگاهها ببینیم که متاسفانه در بخش بهداشت درمان و همچنین وزارت آموزش و پرورش وجود آئیننامههایی که کار را سخت و پیشرفت این امر را کند میکنند وجود دارند.
نحوه مدیریت ما یکی از دلایل ناکارآمدیمان به حساب میآید
وی عدم توان مدیریتی و برخی سوءمدیریتها را دلیل ناکارآمدی برخی بخشها و حوزهها دانست و افزود: متاسفانه نحوه مدیریت ما و چینش نیروها در دانشگاهها و در ستاد به نحوی است که موجب ناکارآمدی هر چه بیشتر برنامهها در روند صعودی شده است.
وزیر به سفرهای دولتی اشاره کرد و ضمن بیان اینکه این سفرها حرکت خوبی است گفت: سفرهای دولتی در اصلش کار خوبی بوده است و باید در این دولت نیز ادامه پیدا کند اما با ضابطه و برنامهریزی.
رشد نامتوازن در حوزه بهداشت و درمان این وزارت را دچار پرداخت هزینههای هنگفتی کرده است
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به افزایش نیروی انسانی از تعداد 220 هزار نفر به بیش از 400 هزار نفر اشاره کردو افزود: اینکه به یک باره این تعداد نیرو به شبکه بهداشت و درمان کشور اضافه شدند موجب تحمیل هزینههای هنگفتی به ما شد و امروز در استان خراسان رضوی که وارد میشویم از هر طرف که میآییم با دانشگاههای پزشکی و یا دانشکدههای پزشکی روبرو میشویم که ساختمانها ساخته شده اما نه نیرویی برای خدمت و نه هزینهای برای ادامه کارشان وجود دارد.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به نظارت و کنترل نیز اشاره کرد و افزود: اینکه به برخی از پروندهها جهت رسیدگی و بازگشت برخی نیروها به محل کار اشاره شد نوعی ظلم به فرهنگ و دین است و باید این رسیدگی در راستای قانون در زمان خود صورت پذیرد.
وی در خصوص مشکلات هیئتهای علمی بیان داشت: امکان ندارد که عضو هیئت علمی که بخش آن را قبولش ندارد در دانشگاه حضور پیدا کند و اگر این اتفاق افتاده باید دنبال این باشیم که خدایی ناکرده در بخش های ما نیروهایی ورود کردهاندکه براساس سلیقه خود اعضای هیئت علمی را انتخاب میکنند.
وزیر بهداشت در ادامه به بیمارستانهای آموزشی اشاره کرد و بیان داشت: باید تعداد این دانشگاهها را در مکانهایی که بیرویه افزایش پیدا کردهاند، کاهش دهیم و این معنا نداردکه در یک دانشگاه بزرگ در کشور 17 بیمارستان وجود داشته باشد که 15 بیمارستان آموزشی است.
قاضیزاده هاشمی در پایان با بیان اینکه دولت چشم امیدش به دانشگاه است یادآور شد: باید دید که در عمل آیا دانشگاه میتواند آن پیشرفتی را که موردتوجه و تاکید دولت است به وجود آورد؟ البته آنچه در همین هشت ماه وزارت بهداشت و وزارت علوم از سوی دولت مشاهده کردهاند بازگذاشتن دست این دو وزارت در پیشبرد امور مورد توجه خودشان است که امیدواریم تا چهار سال آینده بتوانیم پیشرفتهای بهتری را در این زمینه به دست آوریم.