به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، سید جعفر تشکری هاشمی در این جلسه گفت: انجام کار فرهنگی و فرهنگ سازی به اجرای چند برنامه فرهنگی یا تولید چند محصول فرهنگی محدود نمی شود، چرا که اساساً موضوع تغییر فرهنگ اقدامی بسیار دشوار است که در درازمدت اتفاق می افتد و کار گروهی گسترده ای را می طلبد.
وی با اعلام این که اساساً در هر برنامه ای از جمله برنامه های فرهنگی باید ببینیم خروجی این برنامه ها چه اندازه بوده تا بتوانیم ارزیابی صحیحی در مورد این برنامه ها داشته باشیم، تأکید کرد: همچنین این خروجی که در حوزه فرهنگ به آن اثربخشی می گوییم را نیز باید اندازه گیری کنیم و ببینیم برنامه های مذکور چه میزان توانسته بر روی گروه های هدف تاثیر داشته باشد.
قالیباف استفاده از کمربند ایمنی را نهادینه کرد
معاون شهردار تهران با اشاره به این که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می توانند بیشترین حمایت و کمک را جهت اثرگذاری بیشتر برنامه های فرهنگی در حوزه ترافیک داشته باشند، اظهار کرد: البته به این منظور باید از گروه های مختلف مردم از جمله سازمان های مردم نهاد نیز کمک بگیریم.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که انجام کار فرهنگی به اراده قوی و انگیزه بالایی نیاز دارد، تصریح کرد: همان طور که در زمان تصدی آقای دکتر قالیباف در فرماندهی نیروی انتظامی و با اهتمام ایشان، موضوع استفاده از کمربند ایمنی نهادینه شد، امروز نیز موضوعاتی مانند استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران و مواردی از این دست را می توانیم فرهنگ سازی کنیم.
وی با تأکید بر این که بخشی از رفتارهای ترافیکی در واقع متوجه مشکلات رفتاری ماست، اضافه کرد: در برنامه های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، معلولان و جانبازان عزیز از اهمیت ویژه و از جایگاه والایی برخوردار هستند و با وجود این که سعی کرده ایم که کارهای خوبی برای این عزیزان انجام دهیم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی در پیش داریم.
نیمی از کشته های ترافیکی تهران عابر پیاده هستند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که تهران بالغ بر 4 هزار کیلومتر خیابان دارد که به طور متوسط روزانه حدود 1500 برخورد ترافیکی در آن ها رُخ می دهد، اظهار کرد: اصولاً در جریان ترافیک موضوعی به نام تصادف یا همان اتفاق از جایگاه علمی برخوردار نیستند ، چرا که اصولاً در فرآیند تردد تصادف جایی ندارد.
تشکری هاشمی با بیان این که متأسفانه نیمی از افرادی که در جریان برخوردهای ترافیکی در تهران کشته می شوند را عابران پیاده تشکیل می دهند، تصریح کرد: امسال سومین سالی است که با آموزش رانندگان سرویس مدارس، دانش آموزانی که از سرویس های مجاز مدرسه استفاده می کنند، در مسیر رفت و آمد از خانه تا مدرسه و بر عکس دچار هیچ گونه آسیبی نشده اند.
وی با تأکید بر این که در تهران روزانه بیش از 11 میلیون سفر با استفاده از حمل و نقل عمومی انجام می شود، اضافه کرد: علاوه بر فعالیت های فرهنگی، فن آوری های جدید نیز می توانند در اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی مؤثر باشند که نمونه های موفق آن را از طریق کنترل هوشمند تونل های شهری و پل طبقاتی صدر و برقراری نظم و انضباط در این معابر شاهد هستیم.
اقدامات مهندسی در حوزه ترافیک بدون فعالیت های فرهنگی جواب نمی دهد
همچنین در ابتدای این نشست، معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت: تلفات ناشی از برخوردهای ترافیکی تهران به طور متوسط هر سال 10 درصد کاهش می یابد که این دستآورد حاصل مجموعه فعالیت های فنی و مهندسی و برنامه های فرهنگی و آموزشی مدیریت شهری است که در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری به اجرا شده است.
شهرام جباری زادگان با تأکید بر این که طی سال های اخیر فعالیت های فرهنگی و آموزشی در هدف گذاری ها و برنامه ریزی های ترافیکی مدیریت شهری مورد توجه ویژه قرار گرفته، خاطرنشان کرد: بدون توجه به این گونه فعالیت ها، اقدامات فنی و مهندسی در حوزه حمل و نقل ترافیک نمی توانند تأثیر لازم را داشته باشند.
در این جلسه که با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، مشاوران و کارشناسان این کمیسیون نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه آموزش و فرهنگ سازی در حوزه حمل و نقل و ترافیک اعلام کردند.