صالحی گفت: سیمین دانشور همیشه با یک نگاه اعتدالگرایانه تاریخ خودش را به یاد داشت و هیچ وقت فراموش نکرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» مراسم بازبینی (1300-1390) به مناسبت دومین سالگرد درگذشت سیمین دانشور به همت بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درا ین مراسم گفت: در تاریخ ادبیات معاصر ایران حضور زنان ملموس است در حوزه شعر کسانی مانند پروین اعتصامی و در حوزه ادبیات افرادی چون سیمین دانشور و سایر نویسندگان سیمین دانشور از یک شانس تاریخی برخوردار بود وی یک خانواده هنری داشت و به واسطه تحصیل در یک دوره تاریخی در دانشگاه تهران بال و پر علمی و ادبیات و از جهت دیگر در کنار جلال قرار گرفت.
وی ادامه داد: جلال آل احمد برای او نقطه اتکا اما ماندن نبود سیمین دانشور تربیت خود را در کنار جلال از بین نبرد و با همه اتکا ها و تمایزاتی که داشت همین به سیمین معنا میداد و او را سیمین میکرد.
صالحی عنوان کرد: سیمین در کنار جلال زیست اما همیشه سیمین دانشور نه سیمین آل احمد وقتی زندگی سیمین را نگاه می کنیم این نقطه قابل توجه است کسی کنار موج جلال زندگی کند اما با موج او فرو نرود تمایز خاصی باید داشته باشدو این خیلی توانایی می خواهد که با تمام علاقهها اشتراکات و دلبستگیهایش در کنار جلال زندگی کرد اما مانند او نبود.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در ادامه ابراز داشت: نثر سیمین نثر خود او بود به عبارت دیگر نثر چکشی جلال در نثر سیمین تبدیل به نثری روان، آرام، ملایم و بدون تنش بود همچنین سیمین تعلق به سیاست داشت اما درگیر امواج سیاسی نبود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیمین دانشور توانست رابطهای میان رئالیست و اسطورهگرایی و واقعگرایی و اسطورههای ایرانی ترکیب کند جلال آل احمد در هر چیزی به شدت رئالیست بود اما سیمین دانشور ریشهای در گذشته، نگاهی به حال و تصویری از آینده داشت و این ترکیب را در آثارش به ویژه سو و شون به خوبی نشان میداد.وی توانست ترکیبی از چیزهایی را ارائه دهد که آل احمد آن را نداشت اما مهم این بود که سیمین ماند.
صالحی ادامه داد: نگاه سیمین ترکیبی از تصویرسازی، نقاشی، شعر و داستان بود و این از سیمین دانشور یک هویت متمایز در رفتار و آثارش میساخت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جلال آل احمد در مقاطعی از عمرش میان حال و گذشته درگیر بود اما سیمین دانشور همیشه با یک نگاه اعتدالگرایانه تاریخ خودش را به یاد داشت و هیچ وقت فراموش نکرد اینها قدرناشناسی از جلال آل احمد نیست بلکه نگاهی به گوشههای ویژگیهای و اخلاقیات سیمین دانشور است که خواهد بود و خواهد ماند.