گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ اتوبان صدر که یکی از کلیدی ترین بزرگراه های تهران است، سال ها با مشکل ترافیک آن هم در ساعات مختلف روز مواجه بود، به طوری که در اکثر ساعت های روز، شاهد ترافیک سنگین و کلافه کننده در این مسیر بودیم.
از همین رو و در راستای کم کردن بار ترافیک این مسیر، شهرداری تهران بر آن شد تا پروژه صدر را کلید بزند.
پروژه طبقاتی صدر، یکی از عریض ترین پل های تهران است و در تقاطع خیابان شریعتی و بزرگراه صدر واقع شده و به چند راه اصلی منتهی می شود. این پل که طولانی ترین بزرگراه طبقاتی کشور نیز نام گرفته، 11 کیلومتر طول دارد و امروز در قیطریه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ و برخی دیگر از مقامات لشکری و کشوری به بهرهبرداری رسید. همزمان بزرگراه صدر سابق در تراز صفر نیز که نسبت به گذشته بهبود یافته، با انجام عملیات اصلاحات هندسی در گرههای ترافیکی بدون محدودیت مورد استفاده قرار میگیرد. در ماههای اخیر علاوه بر عملیات پلسازی، عملیات ترمیم روکش آسفالت، خطکشی جدید ترافیکی، روشنایی مسیر، رفع نواقص کانالهای جمعآوری و هدایت آبهای سطحی در مسیر بزرگراه سابق انجام شده است.
کلنگ احداث این پل در سال 1390 به زمین زده شد و احداث آن دو سال به طول انجامید. این پل که ابتدا قرار بود بهمن سال قبل افتتاح شود، بالاخره پس از 26 ماه به بهره برداری رسید و باعث شد که دسترسی به بزرگراه صدر از بلوار کاوه، قیطریه و بزرگراه امام علی (ع) ایجاد شود؛ همچنین این پل باعث شد تا ضمن تکمیل کارکردهای ترافیکی بزرگراه نیایش به تسهیل جریان ترافیک در هفت بزرگراه شهید مدرس، شهید همت، حکیم، رسالت، شهید زین الدین، یادگار امام (ره) و شهید چمران کمک شود.
این پل توسط دوربینهای نظارتی و ثبت تخلف کنترل خواهد شد، به طوری که شش دوربین سرعت سنج و 18 دوربین نظارت تصویری بر عبور و مرور بر روی پل نظارت دارند که همزمان با بهرهبرداری از پل طبقاتی شهیدصدر، دوربینهای نصبشده فعال شدند. لازم به ذکر است، سرعت مجاز تردد در تونل نیایش و پل طبقاتی صدر 60 کیلومتر است.
هزینه ساخت این پل یکی از بحث برانگیزترین مسائل این چند وقته شهرداری است، به طوری که گفته می شد مبلغی بسیار بالاتر از مبلغ قرارداد اولیه در این پل هزینه شده، اما این موضوع همواره توسط مسئولان شهرداری تکذیب شده است.
در همین رابطه مازیار حسینی، معاون امور عمرانی شهرداری می گوید: قراردادی که برای ساخت این پل داشتیم، 640 میلیارد تومان بود و در قالب همان قرارداد، کارمان را انجام دادیم. با وجودی که زمان ساخت این پل از سال 90 تا 92 طول کشید و اوج تغییرات قیمت و مشکلات تحریمی در این دوره بود، این پروژه یک روز هم تعطیل نشد و سعی کردیم این تغییرات را در سه حوزه سرعت انجام کار، کیفیت و هزینه مدیریت کنیم.
چند وقت پیش، پل صدر در محدوده نوبنیاد کج شد! دلیل این اتفاق که موجب وحشت کارگران و مردم شده بود، ابتدا توسط مسئولان آتش نشانی، انحراف جک های نگهدارنده ستون ها عنوان شد که بعداً مشخص شد این حادثه به دلیل انحراف جک نبوده و نئوپرن های استفاده شده در این پروژه علت اصلی بوده است.
برخی کارشناسان معتقد بودند که نئوپرن های به کار رفته در این پروژه نامرغوب بوده و زیر فشار له شده و باعث شده عرشه حدود یک متر به سمت پل پاسداران جابه جا شود.
وقتی این حادثه اتفاق افتاد، بلافاصله کارگران و مسئولان منطقه را تخلیه کردند و خوشبختانه این کج شدگی تلفات جانی نداشت.
افتتاح پل صدر موجب شد تا حجم زیادی از ترافیک منطقه ی شمال پایتخت کم شده و این پروژه به عنوان یکی از موفقیت های دوره ی شهرداری قالیباف، ثبت شود.
ماکه هرچي منتظرمونديم از غير سرهنگ ها حرکت جهادي نديديم