سید جعفر تشکری هاشمی گفت: بر اساس این برنامه که مورد تایید شورای محترم اسلامی شهر تهران نیز قرار گرفته، مهم¬ترین فعالیت مدیریت شهری توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی برای تردد مناسب شهروندان و بهبود وضعیت محیط زیست شهر است.
وی نقش انکار ناپذیر مترو به عنوان مظهر حمل و نقل پاک در توسعه حمل و نقل شهری را مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: در سال 92 بیش از 700 میلیون نفر مسافر از طریق متروی تهران جابه جا شدند که این رقم در مقایسه با طول مسافت پیمایش شهروندان نسبت به سایر وسایل نقلیه بسیار قابل توجه است.
برنامه ریزی گسترده برای احداث پارکینگ های مکانیزه
معاون شهردار تهران در خصوص وضعیت مترو قبل از آغاز به کار آقای دکتر قالیباف در شهرداری تهران، اظهار کرد: متروی پایتخت قبل از حضور ایشان با 5/36 کیلومتر خط درون شهری و 5/42 کیلومتر خط برون شهری و 37 ایستگاه و 372 دستگاه واگن، روزانه تنها 660 هزار مسافر را جابهجا میکرد اما امروز متروی پایتخت به طول 152 کیلومتر و نیز با 85 ایستگاه و 1100 دستگاه واگن، روزانه سه میلیون مسافر را در اقصی نقاط شهر جابهجا میکند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در حال حاضر بالاترین حجم عملیات عمرانی مترو در گستره وسیعی از تهران بزرگ در دست انجام است، تصریح کرد: امروز سه خط مترو به صورت هم زمان با استفاده از پیشرفته ترین فن آوری های روز دنیا در حال ساخت است که در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز در موعد مقرر تکمیل خواهد شد.
وی احداث معابر ویژه برای تردد اتوبوس که هم¬زمان استفاده از آن¬ها برای خودروهای امداد و نجات آمبولانس و آتش نشانی نیز امکان¬پذیر است، خبر داد و اضافه کرد: برنامهریزی گستردهای نیز برای احداث پارکینگهای مکانیزه در سطح شهر و حداقل یک پارکینگ بزرگ در محدوده میدان شمشیری را در دستور کار سال جدید قرار دادهایم.
تفقد مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) بزرگ ترین سرمایه است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که توسعه متروی تهران به الگوی مثال زدنی توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی در سراسر کشور تبدیل شده، اظهار کرد: تفقد مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و تجلیل از اهتمام شهرداری تهران در گسترش مترو به عنوان اقدامی برجسته، بزرگترین سرمایه مدیریت شهری، محسوب می شود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که تردد سه میلیون دستگاه خودروی شخصی در تهران با مصرف روزانه 13 میلیون لیتر بنزین و میلیون¬ها لیتر گازوییل خسارات هنگفتی به اقتصاد ملی و محیط زیست وارد میکند، تصریح کرد: مترو مهمترین راهکار حل مشکل راهبندان و آلودگی هواست و سرمایهگذاری در توسعه مترو در واقع نوعی صرفه-جویی است.
وی از توسعه خطوط اتوبوسهای تندرو هماهنگ با اهداف برنامهریزی شده خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر در تهران 158 کیلومتر خط تندرو احداث شده و با افتتاح خطوط 8 و 9 که هر دو در سال 92 مورد بهره¬برداری قرار گرفتند، موفق به جابهجایی یک میلیارد و 300 میلیون مسافر در تهران شدهایم که در نوع خود یک رکورد ارزشمند به حساب میآید.
ورود 420 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت
معاون شهردار با اشاره به این که اولین دستآورد احداث خطوط اتوبوسهای تندرو افزایش سرعت جابهجایی شهروندان است، اظهار کرد: در سال جدید 34 کیلومتر به خطوط اتوبوسهای تندرو افزوده و ضمن افزایش زیرساختهای ورود اتوبوسهای برقی و هیبریدی در تهران، 420 دستگاه اتوبوس جدید نیز وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران می شود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، تقویت ناوگان اتوبوسرانی، مورد تأکید قرار گرفته، تصریح کرد: نوسازی 550 دستگاه اتوبوس فرسوده در اولویت برنامههای سال جدید قرار دارد تا با کمک صنعتگران داخلی، نسبت به بازسازی اتوبوس ها اقدام کرده و آن ها را به ناوگان اتوبوسرانی تهران باز گردانیم.
وی از تجهیز کامل ناوگان اتوبوسرانی تهران به تکنولوژی هوشمند به عنوان یکی از گامهای مدیریت شهری بر پایه افق چشمانداز تعیین شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران خبر داد و اضافه کرد: تمام اتوبوسهای تهران به سیستم جیپیاس مجهز شدهاند که با استفاده از آن تجهیزات، مسیرهای عبور و مرور ناوگان اتوبوسرانی کنترل می-شود.
دسترسی پیامکی به اطلاعات ناوگان اتوبوسرانی
معاون شهردار با اشاره این که در گذشته یکی از مشکلات مسافران ناوگان اتوبوسرانی عدم اطلاع از برنامه حرکت اتوبوسها بود، اظهار کرد: در حال حاضر این امکان برای شهروندان فراهم شده تا تمام اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص ورود اتوبوس به ایستگاه ها را به راحتی از طریق تابلوهای اطلاعرسانی و وب کیوسکها به دست آورند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در کنار سامانه مسیریاب، امکان دسترسی به این اطلاعات از طریق پیامک نیز وجود دارد، تصریح کرد: شهروندان با ارسال پیام حاوی کد مسیر و ایستگاه مورد نظر به شماره 2000111 میتوانند اطلاعات مربوط به ورود اتوبوس به ایستگاهی که در آن قرار دارند را دریافت نمایند.
وی از راهاندازی ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه جانبازان و معلولان خبر داد و اضافه کرد: 60 دستگاه خودروی ون به همراه 23 دستگاه اتوبوس مناسبسازی شده تا در راستای تسهیل تردد جانبازان و معلولان در سطح شهر خدماترسانی شود و در تلاشیم تا با همکاری شرکت های حمل و نقلی، خدماترسانی به این عزیزان را گسترش دهیم.
معاون شهردار تهران با اشاره این که جانبازان و معلولان در برنامههای حوزه حمل و نقل و ترافیک از اولویت ویژه ای برخوردارند، اظهار کرد: با مناسبسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در تلاش هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم که این عزیزان به راحتی در سطح شهر تردد کنند، ضمن این که پایانه معلولان با شماره 6305 در اختیار این عزیزان است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که سامانههای هوشمند در شبکه حمل و نقل یکپارچه تهران اهمیت بالایی دارند، تصریح کرد: امروزه مدیریت ترافیک تهران با چهار هزار کیلومتر معابر شهری و 800 کیلومتر بزرگراه و رمپ و لوپهای بزرگراهی و نیز 12 میلیون جمعیت در ساعات روز و سه میلیون دستگاه خودرو با روشهای سنتی امکانپذیر نمیباشد.
وی تجهیز تقاطعهای تهران به سیستمهای هوشمند کنترل ترافیک را یکی از اقدامات مدیریت شهری به منظور سامان بخشی به تردد در معابر شهری طی سالهای اخیر بر شمرد و اضافه کرد: اجرای این سیستم که آن را در سال جدید نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار داده¬ایم، میتواند ترافیک را به صورت هوشمند کنترل کند.
کنترل هوشمند ترافیک شهر از طریق هزار دستگاه دوربین نظارت تصویری
معاون شهردار تهران با اشاره به این که سامانههای کنترل و مدیریت هوشمند ترافیک در 8 سال اخیر روند رو به گسترشی داشته¬اند، اظهار کرد: تا سال 84 تنها صد کیلومتر فیبر نوری در تهران وجود داشت، در صورتی که در حال حاضر این رقم به هزار کیلومتر افزایش یافته و امروز حدود یک هزار دستگاه دوربین نظارت تصویری نیز ترافیک شهر را به صورت هوشمند کنترل می¬کنند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در حال حاضر 400 تقاطع تهران و معابر ورود و خروج از محدوده طرح ترافیک توسط سیستم هوشمند مدیریت میشود، تصریح کرد: تاکنون موفق به نصب 122 دستگاه دوربین کنترل سرعت در بزرگراهها شده¬ایم که با ثبت سرعت غیر مجاز سبب کاهش چشم¬گیر تلفات جانی و مالی ناشی از سوانح رانندگی شده¬اند.
وی لزوم ارتقای فرهنگ ترافیک و بهبود رفتارهای ترافیکی در سطح جامعه را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: در این راستا با استفاده از کمک و مشاوره اساتید و بزرگان حوزه¬های علوم اجتماعی، اطلاع¬رسانی، روان¬شناسی و آموزش، در تلاش هستیم تا امکانات آموزشی در حوزه فرهنگ ترافیک را علاوه بر کودکان و نوجوانان، برای تمام اقشار جامعه فراهم آوریم.
تقویت فرهنگ جهادی، اصلی¬ترین سیاست راهبری مدیریت شهری
معاون شهردار تهران با اشاره به این که به منظور توسعه حمل و نقل عمومی از طریق شناسایی و به کارگیری ظرفیتهای موجود در جهت دسترسی به حداکثر توان ممکن در حوزه حمل و نقل و ترافیک گام بر خواهیم داشت، اظهار کرد: تقویت فرهنگ جهادی، اصلیترین سیاست راهبردی مدیریت شهری و مهم¬ترین راهبرد حوزه حمل و نقل و ترافیک است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که به منظور تقویت این سیاست، نسبت به تبیین اقتصاد مقاومتی و تحقق آن با بسیج همه امکانات موجود اقدام خواهیم کرد، تصریح کرد: در راستای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری تمام نهادها و همراهی مردم عزیزمان هستیم، چرا که با تفکر بخشی و جزیرهای نمی¬توان مشکل ترافیک تهران را برطرف کرد.
وی در پایان با تأکید بر نام¬گذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری (مدظلله¬العالی) تحت عنوان «اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی» خاطرنشان کرد: تمام برنامه¬های مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک بر اساس این شعار راهبردی باز تعریف و اجرا خواهد شد.