به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو»، از مشهد عماد افروغ امروز در همایش کشوری «اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درونزا» که توسط اتحادیه جامعه اسلامی سراسر کشور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با طرح این پرسش که فرهنگ چیست، گفت: بر اساس لایه هستیشناسی، ارزشها ظاهر میشوند. برخلاف تفکر برخی روشنفکران ارزشها از هست برمیخیزند.
وی ادامه داد: مشکل کشور این است که نمیدانیم قواعدمان چیست؛ این در حالی است که ما باید بدانیم قواعد حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی، فرهنگ، سیاست، اجتماع و اقتصادمان چیست و تا زمانی که قاعده صحیحی از جمهوری اسلامی و ارکان آن نداشته باشیم نخواهیم توانست پیش برویم.
تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: هنگامی که از بالا به پایین میآییم نگاهها، نگاههای عامه گرایانه و فردی است، این در حالی است که باید نگاهها قاعدهمند و ساختاری باشد؛ بنابراین چنانچه قاعده حاکم شود و افراد قائل بر قاعده باشندو همچنین ارکان نظارتی در کشور وجود داشته باشد با تغییر دولتها هراس به دلها راه نمییابد.
افروغ افزود: دانشجو باید پیش قراول پاسخ به سوالها باشد و بپرسد چرا برخی از قانون جلوتر حرکت می کنند. علت این عدم عملگرایی به قانون در بین برخی مسئولان عدم مطالبهگری دانشجویان و سایر افراد است.
وی با طرح این پرسش که چند درصد از سوالهای اقتصادی فرهنگی سیاسی و اجتماعی ما نگاه فقهی دارد، خاطر نشان کرد: ما در تمامی مسائل کشور نگاه فردگرایانه داشته و از نگاه قاعده مند و ساختاری بسیار دور هستیم.
این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: منطق امام یک منطق دیالکتیک بوده است که یکی از ویژگیهای این منطق، رو به رشد بودن آن است.
افروغ ادامه داد: مردم سالاری دینی، توجه به زمان و مکان، ارتباط دین و دنیا، اخلاق و سیاست و غیره ترجمانی از تفکر دیالکتیک هستند.
وی با بیان اینکه انواع و اقسام منطق دیالکتیک را میتوان در رفتار امام دید، گفت: این مسئله به این معناست که مدیریت سیاسی فرهنگی اقتصادی و اجتماعی باید رو به رشد باشد و چنانچه این مدیریت بوی جنگ بدهد به معنای این است که به جلو حرکت نکرده و دچار روزمرگی شدهایم.
این کارشناس فرهنگی در خصوص تفاوت فرهنگ مدل نوسازی با فرهنگ توسعه گفت: در مدل نوسازی عنوان میشود تنها یک فرهنگ برای پیشرفت وجود دارد و آن فرهنگ اروپایی است، اما در مدل توسعه تطبیق فرهنگ با کشور مربوطه مطرح میشود.
افروغ گفت: شعار امسال نباید در محدوده امسال بماند و چنانچه اینکار صورت گیرد قطعا خیانت به کشور خواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم شعار امسال را محقق کنیم بدون توجه به فرهنگ ،نه اقتصاد، نه مدیریت جهادی و نه عزم ملی حاصل نخواهد شد، در واقع حلقه واصل این سه مؤلفه، فرهنگ است.
این کارشناس فرهنگی در خصوص جایگاه فرهنگ در انقلاب اسلامی بیان داشت: ما همواره می گوییم که انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود؛ اما در کنار آن انقلاب ما یک انقلاب مبتنی بر ارزش ها بود و از جنبه دیگر مبتنی بر اخلاق بود؛ اما نمره اخلاق ما پس از انقلاب نمره خوبی نبود، همانطور که مقام معظم رهبری هم به این نکته اشاره داشتند.
افروغ با بیان اینکه وجه تمایز انقلاب اسلامی اخلاق و معنویت بود، بیان داشت: انقلاب ما علاوه برتوجه به آزادی و عدالت که شعار بسیاری از انقلاب های غربی بود اخلاق و معنویت را نیز مطرح کرد یعنی اگر اخلاق نباشد نمی توان بین آزادی و عدالت را جمع کرد.
وی افزود: ما در انقلاب اسلامی هم عنصر جمع کننده آزادی و عدالت را به وجود آوردیم و هم وجه متمایز انقلاب اسلامی و سایر انقلاب ها.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر اخلاق هدف غایی شود به سایر اهداف نیز دست خواهیم یافت، تصریح کرد: هر گاه این امر حاصل شود آزادی معنوی پررنگ خواهد شد و اقتصاد وسیله ای است برای پررنگ شدن عدالت اجتماعی، یعنی تمام توجهات و معطوفات باید به اخلاق جامعه باشد.
افروغ با تأکید بر اینکه اگر فرهنگ کهن و نهادینه شده در جامعه وجود نداشت هیچ گاه انقلابی شکل نمیگرفت، بیان داشت: وقتی رژیم پهلوی به سر کار آمد یعنی سلطه تمام عیار بر جهان سوم حاکم بود و این حاکمیت باید در فرماسیون اجتماعی ایجاد میشد برای دستیابی به این اهداف، کشف حجاب مطرح شد.
وی ادامه داد: این اقدامات برای به وجود آوردن انسانی جدای از آن انسان تاریخی که در ایران زندگی میکرد صورت گرفت که در واقع آنان دست در لانه هویت مردم بردند هرگاه مردم تحقیر و تحریک شوند پاسخ خواهد داد و انقلاب اسلامی پاسخی به این تحقیر بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه میگویم اقتصاد وسیلهای برای دستیابی به فرهنگ است، به معنای بی اعتنایی به اقتصاد نیست، بلکه توجه به اقتصاد با محوریت فرهنگ است.
افروغ به تجربه مدیریتی سال های جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: مقاومت ایران در آن سال ها براساس فرهنگی بود که در آنان وجود داشت اگر بنا بود که جنگ طبق مدل مدیریتی کشور اداره شود هیچ گاه دفاع مقدس پیروز نمیشد. ببینید سپاه و بسیج چگونه به وجود آمد نام عملیاتها چه بود و با چه رمزی آغاز می شد، جنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی پیروز شد.
وی با یادآوری اینکه حکومت با ظرف تمرکز گرایی جا مانده از دولت پهلوی، نمیتواند کشور را اداره کند، تصریح کرد: ما یک نظام مدیریتی داریم که از دوره پهلوی باقی مانده و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده نوآوری و مدیریت متمرکز در اختیار دولت است و نتیجه آن ایجاد یک شهر مترو پل و چند شهر پیرامونی است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: دفاع مقدس یک الگوی مدیریتی جهادی و الگوی مشارکتی است.
افروغ در خصوص چگونگی تحقق عزم ملی در پیشبرد اهداف عنوان کرد: اگر می خواهید تحول و عزم ملی ایجاد کنید باید بستری برای مشارکت مردم ایجاد کرد بدون ایجاد زمینه مشارکت هیچ عزم ملی شکل نخواهد گرفت.
وی با بیان اینکه ما پس از انقلاب دست به ظرف اداره کشور ندادیم، بیان داشت: ما در ظرف حکومتی پهلوی می خواهیم مظروف گرانبهای انقلاب اسلامی را حفظ کنیم که اگر نخواهیم به ظرف دست بزنیم ظرف خود را به مظروف تحمیل خواهد کرد؛ در واقع بخشی از این شخص گراییها در کشور به دلیل بازگشت به آن مظروف پهلوی است.
نماینده مجلس هفتم به بحث اقتصادی اشاره کرد و گفت: این خنده آور است که منبع اقتصادی ما نفت است، رهبر معظم انقلاب نیز به کرات فرمودهاند: «اینکه منبع اقتصادی ما تنها نفت است خوب نیست» یک جامعه دینی باید با منابع دینی اداره شود و البته دینداری نیز باید خود را در دین و اقتصاد نشان دهد.
افروغ در خصوص منابع دینی عنوان کرد: این خمس کجای اقتصاد ما قرار دارد، خمس یک منبع دینی و شیعه ای است؛ اما چرا در کشور دیده نمی شود، چرا اصل پول ها در راه تولید صرف نمی شود.
وی به الزامات مدیریت جهادی اشاره کرد و بیان داشت: مدیریت جهادی نیز اقتضائاتی دارد که با مصرف گرایی قابل جمع نیست هم تئوری، هم کار شبانه روزی و هم قناعت میخواهد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این فرهنگ وحدت گرایی که گاهاً از مسئولین هم نشأت پیدا کرده با مدیریت جهادی سازگاری ندارد در این حوزه ما مدلی را در اختیار داریم به نام دفاع مقدس.
افروغ در خصوص ابلاغ سند اقتصاد مقاومتی بیان داشت: به واقع باید گفت یکی از بهترین سندها، سند اقتصاد مقاومتی است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده که به عقیده من مقداری به ساز و کارها، موانع و منابع کم پرداخته شده است.
وی با اشاره به بندهایی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اولین مقاومت در مسیر اجرایی اقتصاد مقاومتی از سوی سازمانها و دستگاهها صورت خواهد گرفت؛ زیرا آنان حاضر به ادغام شدن با یکدیگر نیستند اما باید به بند بند اقتصاد مقاومتی توجه کنیم؛ زیرا اقتصاد مقاومتی واقع گراست.
این استاد دانشگاه به فساد اقتصادی موجود در دولت ها اشاره کرد و گفت: رابطه پیرامون اقتصاد متکی به نفت و فساد اقتصادی رابطه ای است که پای آن را در تمام فسادهای اقتصادی شاهد هستیم که در نهایت پای دولت ا نیز به آن باز میشود.
در پاسخ به سوالی در خصوص حقوق شهروندی عنوان داشت: اگر ما برای جامعه حق شهروندی قائل نشویم توسعه اجتماعی و شهروندی هم حاصل نخواهد شد.