به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛حجت الاسلام مهراب صادق نیا، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در برنامه «شب آسمانی» که از این پس در تمامی ایام هفته به جز پنج شنبه و جمعه بر روی آنتن شبکه قران و معارف سیما خواهد رفت گفت: یک خصلت در بهاییت است که وقتی انسان می خواهد در باره آن صحبت کند نمی تواند مسایل سیاسی و اجتماعی را نادیده بگیرد بنابراین من قول نمی دهم که در بحث، بهاییت را از جریانات سیاسی پیراسته بدانم. وی ادامه داد: بهاییت کمتر از دویست سال عمر دارد اما به قدری سیاسی است که نمی توان این بعد بهاییت را نادیده گرفت.
حجت الاسلام صادق نیا تصریح کرد: بسیاری افراد از جمله شهید مطهری که درخیمه اسلام بود و حتی افرادی مانند احمد کسروی ویا افراد میانه رویی مانند جلال ال احمد معتقد بودند که بهاییت و حتی بابیت ساخته دولتهای استعمار است.این کارشناس مذهبی بیان داشت: ما اگر نسبت به پیدایش بهاییت توسط استعمار هم تردید داشته باشیم هیچ شکی نداریم که توسعه یافتن بهاییت تحت حمایتهای استعمار بوده است.
صادق نیا گفت: تعریف بهاییت ساده نیست اما در تعریفی بسیار ساده باید گفت بهاییت مجموعه تعالیمی است که تحت عنوان هدایت الهی توسط حسین علی میرزا و پسرش ارائه شده است. در ادامه وی تصریح کرد: پیدایش بهاییت برمی گردد به سال 1229 هجری شمسی که در ان زمان فردی به نام سید محمد علی شیرازی یا معروف به باب ابتدا ادعای نیابت از امام زمان، بعد ادعای امام زمانی سپس ادعای نبوت و پس از ان نیز ادعای خدایی کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان بیان داشت: محمد علی شیرازی شاگرد کاظم رشتی بود که در حقیقت پس از مرگ کاظم رشتی که مدعی بود به زودی امام زمان ظهور می کند نه تنها او بلکه 37 تن از دیگر شاگردان کاظم رشتی ادعای امام زمانی کردند و به این ترتیب فرقههای زیادی از جمله بابیه، شیخیه و... به وجود آمدند.وی افزود: در نهایت وقتی محمد علی شیرازی محکوم به اعدام شد شخصی از مریدان خود به نام یحیی صبح ازل را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و یحیی نیز به همراه برادر خود حسین علی میرزا شروع به تبلیغ و ترویج اندیشههای شیرازی نمود اما در نهایت بین این دو برادر نزاع درگرفت و در این زمان حسین علی میرزا ادعای نبوت کرد و از آن زمان به بعد بهاییت توسط حسین علی میرزا شکل گرفت.
حجت الاسلام صادقیان اظهار داشت: بهاییان مدعی هستند که ما یک دین در برابر دیگر ادیان مانند اسلام و مسیحیت نیستیم بلکه ما خودمان را در برابر باقی ادیان تنزل دادهایم. وی تاکید کرد که، بهاییان ادعا دارند که یک زبان عمومی دارند به گونهای که هر فرد با هر دینی می تواند بهایی هم باشد البته این خصلت تمامی ادیان نوظهور است که تلاش می کنند چترشان را به گونهای باز کنند تا باقی ادیان را زیر خود بگیرند و مرزی بین خود و دیگر ادیان نکشند.
این کارشناس در ادامه افزود: بهاییت معتقد است که دین دوره دارد و باید در هر دوره دین جدیدی بیاید آنها معتقدند که دوره اسلام و مسیحیت به پایان رسیده و دین جدید بهاییت است و جالب این است که دوره بهاییت را 500 هزار سال میدانند؛ بهاییت عید خود را عید نوروز می دانند و بسیار سعی میکنند که خود را با فرهنگ ملی مأنوس نشان دهند در صورتی که در خارج کشور هیچ اصراری بر ایرانی بودن خود ندارند و ادعا میکنند که دینشان جهانی است از طرفی پایه گذاران آنها بسیار سعی داشته اند تا بین خود و اسلام تمایز وجود داشته باشد مثلا ماه رمضان را 15 روزه اعلام می کنند و یا میگویند نماز جماعت فایدهای ندارد.
صادقی نیا در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت میتوان گفت که ما در بهاییت با یک اصول دینی مدون سروکار نداریم بلکه آن 12 موردی هم که بهاییت به عنوان قاعده معرفی می کنند قواعدی است که جای نقد بسیار زیادی دارد.