به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از ایلام، نصرالله حکمت در نشست «نقد و بررسی فلسفه» که امروز با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه ایلام در دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: فیلسوف، متعهد به غایت است و غایت تمام فلاسفه وابسته به الله می باشد.
وی شرط اساسی برای انجام تدب را داشتن ایمان خواند و افزود: اساسا تمام فلاسفه، اهل ایمان بودند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان این که عقل، پنجره انسان به سوی کائنات است، تصریح کرد: تفکر مشروطه به عقل، ناقص است و عقل صرفا با وجود ایمان به اجماع می رسد.
حکمت با اشاره به کلام افلاطون ادامه داد: اگر دو شغل پزشکی و وکالت در یک جامعه طرفدار بیشتری داشته باشند حکایت از عدم مطلوبیت سلامت فردی و اجتماعی در کشور مذکور دارد.
وی با هشدار به دانشجویانی که سوالات خود را در همه جا مطرح می کنند،گفت: از مطرح کردن دغدغه های فکریتان در محضر کسانی که سوالات شما را حلق آویز می کنند و به صلیب می کشند، برحذر باشید.
این استاد فلسفه با اشاره به کلام خداوند در قرآن کریم ابراز داشت: مکنونات قلبی خود را نزد اهل ذکر ببرید که شما را به سوی خداوند متبادر کنند.
حکمت با بیان این که فلسفه اسلامی در حال انجماد و انسداد به سر می برد، تصریح کرد: با وجود آن که صاحب تفکر و فلسفه هستیم اما دست یافته های فلاسفه اسلامی مهجور و مغفول مانده اند، پارادایمی که در فلسفه اسلامی مشهود است سوغات مستشرقین و غربیان می باشد.
وی گفت: ملتی که در گذشته حرفی برای گفتن نداشته باشد در آینده نیز ایدئولوژی مطرحی در سطح جهانی نخواهد داشت.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با تاکید بر این مطلب که باید فلسفه ایرانی آمیخته با فلسفه یونان را به موزه سپرد، خاطرنشان کرد: دین قداست دارد اما فلسفه از این امتیاز برخوردار نیست.
حکمت با اعتراض از توجه وافر فلاسفه ایرانی به حکمت یونان خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از فیلسوفان و حکیمان صاحب سبک ایرانی حتی برای دانشجویان علم فلسفه نیز ناشناخته و مجهول هستند.
وی تاکید کرد: اگر فلاسفه و دانشجویان دغدغه مند ایرانی در پی احیای حکمت ایرانی- اسلامی هستند باید زبان عربی را فرا گیرند و در کتب حکیمان ایران سیر و سلوک کنند.