به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، دکتر محمد سرشار، رییس حوزه هنری کودک و نوجوان، اعلام کرد: فروش محصولات شکرستان در نمایشگاه کتاب تهران، نسبت به سال 92، 372 درصد رشد داشته است.
سرشار اضافه کرد: حوزه هنری کودک و نوجوان برای دومین سال پیاپی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران شرکت کرد و با برپایی سالن 27 بخش جنبی نمایشگاه با عنوان «محصولات جانبی شخصیتهای بومی»، به معرفی توانمندیهای داخلی برای تجاریسازی آثار هنری پرداخت.
وی اظهار داشت: در این سالن، مهمترین نامنماهای ایرانی شرکت داشتند که از جمله آنها، شکرستان، کلاه قرمزی، قاصدک، روشنا، ایام، رویش، پهلوانان، سنجد، استوا، بادبان 128 بودند. همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری کودک و نوجوان و نشریه همشهری بچهها نیز حضور پیدا کردند.
به گفته سرشار، این نامنما(برند)ها، محصولات خود را شامل نوشتافزار، اسباببازی، اقلام تزیینی، پوشاک و ... ـ که در آنها نمادهای فرهنگی بومی مورد استفاده قرار گرفته بود ـ به مخاطبان خود عرضه میکردند.
رییس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: بررسی میزان فروش غرفههای شرکتکننده در سالن 27 نشان داد که نامنمای «شکرستان» بیشترین اقبال مردمی را داراست.
وی دلیل این استقبال خیرهکننده را، طی فرآیند علمی تجاریسازی در تولید محصولات شکرستان دانست و اعلام داشت: ذائقهسازی هنری قبل از تجاریسازی، گام بسیار مهم و تخصصیایست که معمولاً در فرآیند استفاده از نمادهای بومی بر کالاهای اینچنینی، به شکل درستی انجام نمیشود.
سرشار در پایان اظهار داشت: توجه چشمگیر مردم و رشد 372 درصدی فروش محصولات شکرستان، فعالان اقتصادی بیشتری را برای سرمایهگذاری در مجموعه محصولات نامنمای شکرستان، ترغیب کرده و به لطف خداوند، مذاکرات خوبی در نمایشگاه کتاب تهران، انجام شد.
گفتنی است در سال 1392، دفترهای شکرستان با کسب رکورد فروش یک میلیون و سیصد و هفتاد و یک هزار و چهارصد و هفتاد و چهار جلد، حد نصاب بیسابقهای را در بازار نوشتافزار ایجاد کرد. در این دفترها، از شخصیتهای محبوبترین مجموعه پویانمایی ایرانی به نام «شکرستان» استفاده شده بود.