به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، یدالله صادقی پیش از ظهر امروز در حاشیه افتتاح نمایشگاه ضیافت در منطقه مصلای تهران به خبرنگاران گفت: به دلیل ثبات نسبی که در قیمتها حاصل شده و بازار از آرامش خاصی برخوردار است، مردم میتوانند کالاهای خود را با آرامش خاطر تهیه کنند.
وی به این نکته اشاره کرد که طی چند سال اخیر به دلیل محدودیتهای ایجاد شده در سطح شهر تهران،فضای سخت اقتصادی و هزینههای بسیار گزاف ناچار هستیم تا نمایشگاه را در فضایی نه چندان مناسب و در فضاهای غیر استاندارد برگزار کنیم در حالیکه قبلتر کیفیت برگزاری نمایشگاهها بهتر بود.
200 غرفه در 4 نقطه پایتخت برای عرضه کالاهای اساسی ماه رمضان
وی در پاسخ به اینکه چه تعداد نمایشگاه و چه تعداد غرفه برای تامین کالاهای اساسی مردم در سطح پایتخت در نظر گرفتهاید، گفت: 200 غرفه در 4 نمایشگاه ضیافت در مناطق حکیمیه تهرانپارس، جنوب مصلی، بوستان ولایت و پارک ارم برپا شده و مردم میتوانند تمام کالاهای اساسی خود را با تخفیف 5 تا 25 درصدی از این نمایشگاهها تهیه کنند.
با ثبات بازار نیازی به برپایی نمایشگاه ضیافت نبود
صادقی همچنین به این نکته اشاره کرد که نظر کارشناسی ما این بود که اگر نمایشگاه ضیافت برپا نکنیم اتفاق خاصی نخواهد افتاد چراکه ثبات در بازار وجود دارد و میتوان با ارائه تخفیف در فروشگاههای سطح شهر، کالاهای اساسی را بین مردم با قیمت مناسب توزیع کرد، ولی باز از روی احتیاط این کار را انجام دادیم.
دولت سطح دخالت خود در بازار را کاهش میدهد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تصریح کرد: از آنجایی که بازار کارایی خود را به دست آورده و نسبت به سالهای گذشته عرضه و تقاضا یکدیگر را کنترل میکنند سطح دخالتمان را کاهش دادهایم.
عرضه گوشت قرمز در نمایشگاه ضیافت 10 درصد زیر قیمت بازار
وی در پاسخ به اینکه آیا برنامهای برای توزیع گوشت گرم با قیمت مناسب در نمایشگاههای ضیافت خواهید داشت، گفت: گوشت منجمد تولید داخل را قرار است کیلویی 16 هزار تومان عرضه کنیم که با بازار تفاوت خاصی ندارد ولی گوشت گرم را با 10 درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهیم کرد یعنی چیزی حدود کیلویی 25000 تومان که برای ارائه گوشت گرم (به صورت شقه) در حال هماهنگی با سازمان دامپزشکی هستیم.
صادقی در مورد نظارت و بازرسیها بر قیمتهای بازار در ماه رمضان نیز گفت: اکنون شرایطی در کشور بهوجود آمده که دخالت بنگاهها در بازار را کمتر میکند و هر چه میزان کارایی بازار افزایش یابد ما دخالتمان را کمتر میکنیم در حالیکه حضور دولت در سالهای گذشته در این عرصه پررنگتر بود چون عوامل پایدار بازار ضعیفتر عمل میکرد.
بازرسی از بازار روی دوش اتحادیهها
صادقی افزود: همچنین با هماهنگیهایی که انجام شد بحث بازرسیها را در اتاق اصناف تهران مستقر کردهایم و طبیعتاً ما به عنوان بخش دولتی و سیاستگذار نظارت خود را خواهیم داشت اما رویکردمان تغییر کرده و به دنبال باز کردن گرهها و مشکلات موجود در بازار هستیم و باید تخلفات عدم برچسب قیمت یا صدور فاکتور یکبار برای همیشه حل شود.
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران طی مدتی که بازرسی را به اتحادیهها واگذار کردهایم 90 درصد شکایاتی که از طریق تلفن 124 به ما اعلام میشد منجر به جلب رضایت شاکی شده است.
وی در پاسخ به اینکه چقدر احتمال برپایی نمایشگاههای ضیافت در سالهای آینده وجود دارد، گفت: به احتمال زیاد در سالهای آینده در صورت ثبات قیمتها در بازار برگزاری چنین نمایشگاههایی را متوقف خواهیم کرد.