وزارت علوم در بیانیهای تاکید کرد که این وزارتخانه خود را ملزم به تلاش مضاعف در جهت تحقق گفتمان راهبردی رهبر انقلاب میداند
به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این وزارتخانه در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاهها بیانیهای صادر کرد که متن آن به شرح ذیل است:
«بسمه تعالی
عامل اصلى که به یک ملت اقتدار میبخشد، علم است. علم، هم میتواند اقتدار اقتصادى ایجاد کند، هم میتواند اقتدار سیاسى ایجاد کند، هم میتواند آبرو و کرامت علمى براى یک ملت در چشم جهانیان به وجود بیاورد. مقام معظم رهبری 15/5/92
خداوند منّان را شاکریم که در ماه مبارک رمضان، ماه بارِش فیوضات الهی، یک بار دیگر زمینه توفیق دیدار و گفتگوی استادان دانشگاهها با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که به حق پرچمدار توسعه علمی کشور هستند، فراهم شد و فرصتی برای طرح نظرات آنان و استماع رهنمودهای راهگشای معظمله به دست آمد.
بیگمان ارشادات ایشان که همواره توجه ویژهای به مقوله دانش و فناوری و پیشرفت علمی کشور داشتهاند، به عنوان سیاست راهبردی و محور برنامهریزیها و اقدامات نصبالعین مسئولان آموزش عالی کشور است. بر همین اساس، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این رهنمودها را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده و برنامه این وزارت در دولت تدبیر و امید نیز با همین نگاه تهیه و به تایید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیده است.
فرمایشات معظمله در این دیدار تاکید مجددی بر لزوم تقویت و تسریع حرکت علمی کشور و ضرورت تلاش دوچندان مسئولان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برای شتاب بخشیدن به این حرکت سرنوشتساز است.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری و التزام به تحقق منویات ایشان مبنی بر توسعه علمی کشور و نیل به اهداف سند چشمانداز و افقهای ترسیم شده توسط معظمله، بر موارد زیر تاکید میکند:
الف) تضمین و تداوم حرکت پرشتاب علمی کشور به منظور حرکت در مرزهای دانش در سطح ملی و جهانی و انطباق این حرکت با نیازهای جاری جامعه، مستلزم ارتباط سازمانیافته مراکز علمی با نیازهای ملی و منطقهای و نیز توسعه اقتصاد دانش بنیان است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اهداف راهبردی ذیل را وجهه همت خود قرار داده و تلاش میکند شتاب بیشتری را در مسیر دستیابی به این اهداف پدید آورد:
- استقرار جامعه دانش بنیان، عدالتمحور و برخوردار از انسانهای شایسته، فرهیخته و نخبه
- کسب جایگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جایگاه برجسته علمی در جهان
- همخوانی پیشرفت علم و فناوری در دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری با پیشرفتهای علمی جهان و نیازهای توسعهای کشور و آمایش سرزمین
- کیفیت بخشی به آموزش عالی و برقراری ارتباط مؤثر بین دانشگاهها و مراکز پژوهشى و فناوری با صنعت و بخشهاى مختلف جامعه
- توانمندسازى بخش غیردولتى براى مشارکت در تولید علم و فناورى
ب) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت جذب و حمایت از نخبگان علمی و جلوگیری از مهاجرت آنان و فراهم آوردن بسترهای لازم جهت مشارکت این نخبگان در سازندگی و توسعه پایدار کشور، فعالیتهای گستردهای را آغاز کرده و خود را موظف به حمایت هدفمند مادى و معنوى از نخبگان و نوآوران علم و فناورى میداند.
ج) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت ایجاد تحول بنیادین در علوم انسانی و دستیابی به سطوح عالی تولید دانش در این حوزه، در طول ماههای گذشته با همکاری نهادهای مربوط اقدامات موثری را برای تقویت جایگاه و منزلت این علوم، اصلاح و بازنگرى متون و برنامههای درسی و روشهاى آموزشى، ارتقای کمى و کیفى مراکز و فعالیتهاى پژوهشى و ترویج نقد، نظریهپردازى و آزاداندیشى آغاز کرده است. فعالسازی فرآیند اجرای سند دانشگاه اسلامی، مدیریت فعال و کارآمد شورای اسلامیشدن دانشگاهها و همچنین تشکیل کمیسیونهای تخصصی متعدد جهت تحقق آرمان تاریخی وحدت حوزه و دانشگاه، از آن جمله است.
د) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعتقاد به لزوم تامین فضای فرهنگی و علمی مناسب در دانشگاهها و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به محیطی سیاست زده و محل جولان جریانها و احزاب سیاسی، در عین باور به ضرورت رشد فهم و مشارکت سیاسی دانشجویان، تاکید بر گفتمان اعتدال و عقلانیت را سرلوحه کار خود قرار داده و مهمترین و بهترین تبیین از مفهوم اعتدال را نیز در کلام مقام معظم رهبری مییابد و در جهت تحقق آن گام برمیدارد.
همانگونه که ایشان در پاسخ به نامه جمعی از دانشآموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه قم میفرمایند: «آنگاه که نخبگان ما نقطه تعادل میان «هرج و مرج» و «دیکتاتوری» را شناسائی و تثبیت کنند، دوران جدید آغاز شده است. آری، نباید از «آزادی» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقاد» را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی، تبدیل کرد چنانکه نباید بجای مناظره، به «جدال و مراء» گرفتار آمد و بجای آزادی، به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید. آن روز که سهم «آزادی»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق» همه یکجا و در کنار یکدیگر ادا شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرمافزار علمی و دینی» در کلیه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است.»
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تحقق منویات مقام معظم رهبری را به منزله گشایش افقهای نوین گسترش علمی، سیاسی و دینی در دانشگاههای کشور دانسته و خود را ملزم به تلاش مضاعف در جهت تحقق گفتمان راهبردی ایشان برای ایجاد محیطهای علمی عقلمحور، قانونگرا و آیندهنگر و برخوردار از پویایی و عقلانیت و به دور از سیاستزدگی میداند تا دانشگاه پرچمدار انتقال ارزشهای الهی به نسلهای آینده ، تعمیق اخلاق و معنویت، خودآگاهی، خودباوری و پویایی باشد. انشاءالله»
شک نکنيد اين نامه مانند نامه اي است که حاج حسن بعد از توافق ژنو به رهبري نوشت
اگه ما تونستيم محتواي اون نامه رو باور کنيم ميتونيم حرفهاي وزارت علوم رو هم باور کنيم.
بنظراين اقدام براي فرار از استيضاح انجام شده است.
اگه ما تونستيم محتواي اون نامه رو باور کنيم ميتونيم حرفهاي وزارت علوم رو هم باور کنيم.
بنظراين اقدام براي فرار از استيضاح انجام شده است.