به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، شهرام جبّاریزادگان افزود: بسیاری از موتورسواران به بهانه گرم شدن هوا، به جای این که کلاه ایمنی را روی سر خود قرار دهند، آن را روی فرمان یا ترکبند موتورسیکلت قرار میدهند، در صورتی که خطر هر لحظه در کمین آنهاست و ممکن است آن¬ها را با خطرات جبران نا پذیری رو به رو کند.
وی با تأکید بر این که هدف از استفاده از کلاه ایمنی، حفظ جان موتورسواران و جلوگیری از ورود آسیب به سر و گردن آن-ها هنگام بروز حوادث و سوانح ترافیکی است، افزود: متأسفانه بسیاری از موتورسواران به این موضوع پر اهمیت توجه چندانی نمیکنند و با عدم رعایت این مهم، شاهد مرگ و میر موتورسواران عموماً جوان و نوجوان هستیم که مهمترین دلیل فوت آنها عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه مغزی است.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که گروهی از موتورسواران برای گریز از قانون به استفاده از کلاه ایمنی غیر استاندارد و پلاستیکی مبادرت میورزند، اظهار کرد: امروزه بیشتر کلاههای ایمنی تولید داخل استاندارد نبوده و دارای مشکلاتی همچون زاویه دید نا مناسب، عدم تناسب با فصول و کیفیت پایین طلق میباشند، اظهار کرد: کلاه ایمنی استاندارد به عنوان مهمترین وسیله ایمنی تحت هر شرایطی مهم¬ترین نیاز هر موتورسوار است.
جبّاریزادگان با بیان این که بسیاری از کلاههای ایمنی داخلی به شکلی طراحی شدهاند که موجب آزار سر و صورت موتورسواران شده و وزن و سایز مناسبی نداشته و با ورود اولین ضربه شکسته میشوند، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از کلاههای ایمنی موجود در بازار به دلیل انتخاب نا درست و استفاده غیر اصولی در صحنه تصادف از سر موتورسوار جدا میشوند.
وی با تأکید بر این که عدم استفاده از کلاه ایمنی موجب افزایش مرگ و میر موتورسواران میشود، خاطرنشان کرد: البته نا ایمن و غیر استاندارد بودن بسیاری از کلاههای ایمنی ساخت داخل و واردات انواع نا مرغوب و غیر ایمن این وسیله از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگانی که به فکر سودجویی و منفعتطلبی خود هستند، از عوامل تشدید تلفات موتورسواران است.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که اولین و مهم¬ترین مشخصه یک کلاه ایمنی مناسب، لایه بیرونی مقاوم و مقاومت آن در مقابل ضربه است، اظهار کرد: لایه داخلی کلاه ایمنی باید قدرت جذب ضربه را داشته باشد و جلوی انتقال نیرو به سر را بگیرد، ضمن این که طلق مقابل کلاه که مانند شیشه جلوی خودرو عمل می¬کند باید مقابل خراش و ضربه مقاوم باشد.
جبّاری¬زادگان با بیان این که متأسفانه بسیاری از موتورسیکلت¬های موجود در بازار از استاندارد و ایمنی برخوردار نمی¬باشند، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت برخی کلاه¬های ایمنی با کیفیت و کاملاً استاندارد از قیمت بعضی موتورسیکلت¬های داخلی که از پایین¬ترین کیفیت و ایمنی برخوردار می¬باشند، بیشتر است.
وی در پایان با تأکید بر این که تابستان فصل رونق موتورسواری و تشدید تلفات موتورسواران است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به طور متوسط هر 48 ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادث و سوانح ترافیکی در تهران کشته می¬شود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا 40 درصد کاهش می¬دهد.
روابط عمومی
معاونت حمل و نقل و ترافیک