به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، یوسف گرجی مهلبان، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین با اشاره به عملکردهای دانشگاه علمی کاربردی در استان گفت: اکنون با فعال بودن 23 دانشگاه علمی کاربردی جمعیت دانشجویی این استان در 80 رشته به سیزده هزار و 406 نفر رسیده است و از زمان تاسیس این دانشگاه تاکنون 16 هزار و 769 دانشجو در این دانشگاه فارغالتحصیل شدند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین افزود: دانشگاه های علمی کاربردی استان قزوین با 89 رشته در مقطع کاردانی و 52 رشته در مقطع کارشناسی در مراکز آموزشی استان در حال اجرا است.
گرجی مهلبان بیان کرد: دایر شدن مراکز آموزشی علمی کاربردی نواقص دانشگاههای نظری مانند عدم دسترسی دانشجو به کارگاه و آزمایشگاهها را برطرف کرده و به دانشجویان مهارتهای عملی آموزش میدهد، به همین دلیل 70 درصد دروس این دانشگاه عملی و 30 درصد نظری است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی با شعار هر شغل، یک رشته و هر رشته، یک شغل تاسیس شده است، اظهار کرد: این دانشگاه هر شغلی که در بازار کار وجود دارد، رشته آن را ایجاد کرده تا با ارائه آموزشهای عملی لازم به دانشجویان، آنها را در این رشته توانمند کند تا سریعتر جذب بازار کار شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین با بیان اینکه هرم جمعیتی دانشگاه جامع علمی کاربردی 60 درصد کاردانی و 37 درصد کارشناسی و 3 درصد کارشناسی ارشد است، بیان کرد: ما به دنبال این نیستیم که مقاطع تحصیلی را همانند دانشگاههای نظری به اوج برسانیم، بلکه تلاش میکنیم براساس نیاز جامعه، آموزشهای مهارتی را به دانشجویان ارائه بدهیم تا آنها سریعتر وارد بازار کار شوند.
گرجی مهلبان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری سال 72 در نشستی با مسئولان سابق فنی و حرفهای فرمودند 75 درصد ارائه آموزش به دانشجویان در کشور باید به سمت مهارتی پیش برود، گفت: بر همین اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاسیس مراکز علمی کاربردی را با رویکرد ارائه آموزشهای مهارتی به متقاضیان مصوب کردند.
وی ادامه داد: در این راستا مسئولان مربوطه این مراکز را با هدف ارائه آموزشهای مهارتی به دانشجویان در کشور فعال کردند، به طوری که امروز یکهزار مرکز جامع علمی کاربردی با 700 هزار دانشجو در 600 رشته مختلف مهارتی در کشور دایر شده و دانشجویان در این رشتهها آموزشهای لازم را کسب میکنند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان قزوین گفت: با تاسیس مراکز علمی کاربردی روند ارائه آموزشی در این مراکز به سمت مهارتی تغییر پیدا کرد و دانشجویان علاوه بر کسب دانش نظری میتوانند مهارتهای عملی را در رشتههای مختلف کسب کنند و توانمند شوند.
گرجی مهلبان افزود: این مراکز برای رسیدن به اهداف و رسالتهای تعریف شده در کنار شرکتهای تولیدی، مزارع کشاورزی و سازمانهای دولتی احداث شده تا این مکانها به عنوان کارگاه آموزش مهارتهای عملی به دانشآموختگان باشد.