به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام امیری شب گذشته در ششمین دوره طرح ولایت استانی که در مرکز تخصصی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، بیان داشت: مبانی تربیتی در بسیاری مواقع فلسفی، گاهی اوقات جامعه شناسی و گاهی روانشناختی میباشند.
وی، تربیت را، رسیدن به سطح مناسبی از توانمندی در جهت تعالی دانست و افزود: در سجده هفت موضوع وجود دارد که چنانچه این موضوعات را به هم متصل کنیم شکلی شبیه به محراب را به دست خواهیم آورد و این حالت سجده مبنای معماری اسلامی است که این نوع معماری مفهوم استواری دارد.
این مشاور مذهبی ادامه داد: انسان در هر جامعهای منهایی دارد که مختص خودش است، در نگاه اومانیستی یا انسانگرایانه هر کدام از این منها به تنهایی میتوانند زندگی کنند؛ اما نگاه اسلامی بر اساس تکثر استوار است به این معنا که این منها به گونهای جمع میشوند که به یک نقطه واحد و در نهایت به توحید میرسند.
تفاوت مفهوم رشد در نگاه اسلامی و انسانی
امیری با اشاره به اینکه در مسیر رشد انسانی به مولفههایی توجه میشود که به آن مسیر رشد میگویند گفت: در نگاه انسانی، رشد یک مسیر است؛ اما در مبانی اسلامی، رشد یک نقطه هدف است.
وی در ادامه به چهار گام تربیتی اشاره و افزود: نخستین گام تربیت تزکیه است. در این گام قلب و روح آدمی باید پاک باشد. در اندیشه و فرهنگ اسلامی ظرف پذیرش که همان قلب میباشد مهم است و چنانچه این ظرف ناپاک باشد با ورود وحی، هیچ اثری در آن به وجود نخواهد آمد.
این استاد مبانی تربیتی با بیان اینکه در مبانی روانشناسی نیز به این موضوع پرداخته و اشاره شده است، تصریح کرد: روانشناسان نیز در ابتدا ذهن انسان را از ناپاکی و تشویش پاک و در نهایت به درمان آن میپردازند. در این رابطه نیز امام خمینی (ره) میفرمایند: مساجد باید تبدیل به مدرسه شوند و امکان اینکه این اتفاق رخ دهد وجود دارد منوط به اینکه کارآیی اصلی مساجد را فعال کنیم.
امیری گام دوم در تربیت را تعلیم برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در تعلیم عبادت لنگ میزنیم؛ چنانچه شناختی از عبادت وجود داشته باشد و حقیقت گناه را دریابیم آنگاه خواهیم توانست به حد معصومیت برسیم.
وی افزود: مشکلی که در بسیاری از تعالیم وجود دارد این است که تعلیمها ماندگار نیستند؛ به گونهای که در تعلیم احساسی عمل میکنیم.
این استاد مبانی تربیتی ضمن اشاره به اینکه گام سوم در تربیت، تادیب است، گفت: این مرحله، مرحله استمرار در تعلیم است. تربیت نمیتواند در یک کلاس شکل گیرد، هنگامی تربیت شکل خواهد گرفت که تادیب به مهارت تبدیل شود آنگاه است که تربیت که همان گام چهارم است به وجود خواهد آمد.
امیری ارتباطات اللهی، خویشتن، اجتماعی و تربیتی را عرصههای تربیتی معرفی و خاطرنشان کرد: بسیاری از اقدامات اشتباه به دلیل ضعف در معرفت دینی است؛ به همین دلیل در عرصه تربیتی نیازمند رسیدن به تربیت اللهی هستیم.
وی در پایان مولفههای خودآگاهی را تهذیب نفس، تقویت روحیه و سیاستگذاری دانشجو دانست و گفت: تا زمانی که نتوانیم حقیقت خود را درک کنیم به تربیت متعالی نخواهیم رسید./155ب2/