به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، داود دانشمند، کارشناس و مجری این طرح در خصوص چگونگی ساخت ربات رسم کننده شکل ها گفت: این ربات بدرستی کار کرده و همچون یک پلاتر می تواند شکل رسم کند.
وی با بیان اینکه این ایده در کارگاه ساخت ربات گروه کامپیوتر مطرح و اجرایی شد تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه و مهم در ساخت و طراحی این ربات که با مشاوره دکتر مهدوی، مدیر گروه کامپیوتر و همکاری آقای رحیم سرباز از کارشناسان گروه کامپیوتر و تعدادی از دانشجویان ساخته شده است کاربرد و استفاده از قطعات اسقاطی تجهیزات کامپیوتری انبار دانشگاه در ساخت این ربات است.
با هدایت مربی درس، دانشجویان کارگاه موفق به ساخت یک دستگاه چاپگر کوچک شدند که توانایی دریافت تصویر با فرمت jpg دارد. این چاپگر تصویر ورودی را با کمک قلم ماژیک بر روی سطح کاغذ به ابعاد 4×4 سانتیمتر منتقل میکند. مکانیزم عملکرد این چاپگر مطابق روشهای متداول هدایت دستگاههای CNC است. در این دستگاه کاغذ بر روی سکوی افقی، که میتواند در چهار جهت عقب، جلو، چپ، و راست حرکت کند، نصب میشود. قلم نیز در راستای محور عمودی نصب میشود که با حرکت بالا و پایین با سطح کاغذ تماس میگیرد.
مکانیزم عملکرد این چاپگر مطابق روشهای متداول هدایت دستگاههای CNC است. در این دستگاه کاغذ بر روی سکوی افقی، که میتواند در چهار جهت عقب، جلو، چپ، و راست حرکت کند، نصب میشود. قلم نیز در راستای محور عمودی نصب میشود که با حرکت بالا و پایین با سطح کاغذ تماس میگیرد.سکوهای افقی و عمودی این دستگاه توسط موتورهای بازیافت شده از قطعات اسقاطی و فرسوده دیویدیخوان و سیدیخوان طراحی و ساخته شده است. ساخت این دستگاه در کارگاه ساخت روبات به دانشجویان این امکان را میدهد تا در مقیاسهای بزرگتر بتوانند طرحهای خلاقانه خود را جامه عمل بپوشانند.
یکی از راههای جلوگیری از آلودگی و اسراف، بازیافت تجهیزات است. برخی از این تجهیزات قطعات فرسوده، سوخته، و یا از رده خارج رایانهها بودند. قطعاتی از قبیل سیدیخوان و دیویدیخوان علی رغم اینکه از نظر بوردهای الکترونیکی از کار افتاده هستند، اما اجزاء مکانیکی قابل استفادهای دارند. هر یک از این قطعات حاوی سه عدد موتور با مشخصات متفاوت است. بر حسب مدل، بعضی از این قطعات حاوی الکتروموتور، سروو موتور، میکرو سوئیچ، و سنسورهای نوری هستند. که در بین این قطعات بازیافتی آیسیهای متعددی وجود دارد که دانشجویان میتوانند از آنها به عنوان حافظه برای روباتهای خود استفاده کنند. حسگرهای لیزری و مولدهای لیزر ضعیف نامرئی نیز کاربردهای شناسایی محیط روبات را برای طراحان فراهم میآورد. علاوه بر ساخت این چاپگر، دانشجویان میتوانند به طرحهای دیگری از قبیل چاپگر سه بعدی ، اسکن سه بعدی قطعات ، حکاکی و منبت و معرقکاری بر روی چوب ، قلم زنی بر روی مس و خطاطی با قلم خوشنویسی بپردازند. در حالی که این تجهیزات در مقیاسهای کوچک و ابعاد آزمایشگاهی کاربرد دارند، اما ارزش آموزشی آنها انکارناپذیر است. امید است که دانشگاههای دیگر نیز بتوانند از طریق بازیافت قطعات فرسوده در آزمایشگاهها گامی در راه صرفهجویی و ایجاد امکانات آموزشی بردارند.
شایان ذکر است، دانش ساخت این دسته از ماشین ها در دانشگاه بومی شده و می تواند در ابعاد بزرگتر و صنعتی، با صرف هزینه های قطعات مکانیکی قدرتمند مورد نظر ، اقدام به اجرای دستگاه های مذکور نمود. ساخت این ربات بدون هزینه مالی برای دانشگاه انجام شده است.