گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ فیلم «امروز» آخرین ساخته سید رضا میر کریمی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و اکران سینمایی آن از اول مردادماه امسال به سرگروهی سینما استقلال آغاز شد
اطلاعات فوری کارگردان
رضا میرکریمی که در کارنامه خودفیلم هایی نظیر« زیر نور ماه»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «به همین سادگی» و «یک حبه قند» را دارد در جشنواره گذشته با فیلم خاص «امروز» به جشنواره فجر سی و دوم رفت و واکنش های متفاوتی را برانگیخت.
کوتاه درباره فیلم
در این فیلم پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی، حسام محمودی، اشکان جنابی، آسیه ضیایی، آوا شریفی، مدیا ذاکری، روزبه حصاری، امیرکربلایی، مرتضی آقا حسینی، مهتاب کُرکوندی، امین میری، شهلا نَدری، شیرین فرخندهنژاد، سجاد تابش، مرجان قمری، مهناز میرزایی، نیوشا گودرزی، علیاصغر کُردبچه، عباس موسوی، گیتی قاسمی، مریم توکلی، امیر یوسفی، مُهنا میرزایی بازی کرده اند.
شبنم مقدمی سیمرغ بلورین نقش مکمل زن را برای بازی در این فیلم دریافت کرد. همچنین فیلم «امروز» توانست در دو بخش نقش اول مرد (پرویز پرستویی) و بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود.
داستان این فیلم از این قرار است که یونس راننده تاکسی با تجربه در پایان یک روز کاری سعی دارد زنی را به بیمارستان برساند اما غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی انتظار وی را می کشند
آنچه درباره «امروز» باید بدانید
هرچند فیلم «امروز» تقریبا به همان سبک «یک حبه قند» است یا به نوعی «امروز» تکامل یافته «یه حبه قند» است ، و رضا میر کریمی بخاطر موفقیت در «یک حبه قند» این مسیر را ادامه داده است، اما به عقیده بسیاری از سینماگران میرکریمی با فیلم «امروز» ریسک بزرگی را انجام داده است، چرا که ساخت فیلمی که در آن عطف های داستانی و هیجانی خاص وجود ندارد و بر آن متکی نیست، در روزگاری که مخاطبان سینما به فیلم هایی با ریتم تند علاقه مند هستند، شجاعت زیاد و ریسک پذیری بالایی می خواهد که میرکریمی آن را انجام داده است.
با وجود اینکه «امروز» تقریبا داراری ریتم و داستان یکنواختی است اما تسلط میرکریمی بر فیلمنامه و تمرکز وی برروی میزانسن ها و نحوه بازی ها و همچنین رعایت اصول فیلمسازی همانند دیگر فیلم های این کارگردان موجب شده این یک نواختی باعث دلزدگی مخاطب از فیلم نشود.
بعد از پایان کار ساخت این فیلم میرکریمی در صفحه اجتماعی خود نوشت:
دیروز فیلمبرداری «امروز» تمام شد و امروز هر کاری کردم به جبران خستگی معمول فیلم های قبلی بیشتر بخوابم نشد که نشد! شاید برای اینکه اصلن خسته نبودم. به لطف خدا هفتمین کارم را خیلی راحت و بی دردسر ساختم با همکارانی جوان و پر انگیزه و یک پرویز پرستویی تمام نشدنی و امیدوارم در چشم مخاطبین «امروزم» تکراری نباشد
مخالفین و موافقین «امروز» چه می گویند؟
اما این فیلم نیز مانند سایر فیلم ها موافقین و مخالفین در بین منتقدین و سینماگران داشته است که در ادامه برخی از واکنش ها به این فیلم را مرور می کنیم:
نرگس آبیار کارگردان فیلم فاخر و تحسین شده «شیار 143» در باره این فیلم گفت: فیلمهایی مثل «به همین سادگی» وفیلم «امروز» فیلمهایی هستند که به فضا واتمسفر خیلی متکی هستند و دراین فیلم ها خیلی نباید دنبال اتفاق بود. به نظرم فیلم «امروز» فیلم فضا و اتمسفر است و انرژی خوبی در سکانسهای فیلم وجود دارد که منحصر به فرد است.
مسعود فراستی منتقد برجسته و بسیار سخت گیر سینما با تیتر جالب «پریروز» این فیلم را مورد انتقاد قرارده و نوشت: «امروز» ساخته رضا ميركريمي فيلم بدي است. الكن و سخت كسالت بار. شخصيتي باسمه يي نيمه افسرده، نيمه لال، نيمه خير، نيمه عقده يي كه كنش اصلي اش سكوت است. سكوتي ادايي و نيمه انتلكت براي يك راننده تاكسي كه گويا زني دارد اما نه بچه يي. عقده بچه دار شدن دارد و اين مثلا توجيه مريض گونه و عصباني كننده لو ندادنش است كه ترفندي نه اخلاقي كه ضد اخلاقي است. مازوخيستي است. بهتر است فيلمساز و فيلمنامه نويس «مدرن» اش به جاي شانتال اكرمن، كلاسيك ببينند شايد كمي سينما...
حالا باید دید سینمای میر کریمی با «امروز» به چه جایگاهی در میان مخاطبین سینما دست می یابد. آیا «امروز» ادامه مسیر درخشان «یه حبه قند» است یا منتقدینی که معتقدند میرکریمی رو به افول است؛ راست می گویند...!
البته همیشه مسعود فراستی را محترم و به نظراتش احترام می گذارم تنها منتقد واقعی سینماست که حرفش و عملش یکی است و او خوب فیلم می بیند در یک کلمه بهترین منتقد سینما...