رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با سفیر هند در تهران، بندر چابهار را قطب کالایی ایران در آیندهای نزدیک ارزیابی کرد و گفت: سرمایه گذاران این منطقه آینده خوب و مطمئنی خواهند داشت.
به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، غلامحسین شافعی در دیدار با سفیر هند در تهران با اشاره به تغییر و تحول مسیرهای ارتباطی ایران بعد از تحریم ها، افزود: مسیرهای ارتباطی ایران در امر تجارت با کشورهای همسایه بعد از تحریم ها دچار تغییر شده و دولت ایران توسعه حمل و نقل ریلی را جز برنامه های اصلی خود قرار داده است.
وی سپس به پروژه اتصال راه آهن مشهد به هرات افغانستان اشاره کرد و از آغاز برنامه های توسعه ای در منطقه سرخس خبر داد.
رییس پارلمان بخش خصوصی با تأکید بر اهمیت اطلاع رسانی مناسب از سرمایه گذاری های صورت گرفته، گفت: باید همه تجار و سرمایه گذاران از زمینه های ایجاد شده مطلع شوند بنا براین برگزاری همایش و سمینارهایی با هدف معرفی فرصت های به وجود آمده بسیار مهم است. این اطلاع رسانی باید از طریق اتاق های بیرجند، مشهد و زاهدان نیز صورت گرفت.
شافعی سپس اضافه کرد: در حال حاضر شورای مشترک ایران و هند فعالیت خود را آغاز کرده که برای تأثیرگذارتر کردن این اقدامات باید شورای مشابه آن را نیز در هندوستان تأسیس کرد.
** توسعه چابهار برای هر دو طرف نفع اقتصادی دارد
سریو استاوا سفیر هندوستان در ایران از تعیین یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری از سوی دولت هند برای کشور ایران خبر داد و گفت: طبق رایزنی های صورت گرفته قرار است این میزان در راستای توسعه خطوط ریلی ایران مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: بندر چابهار یکی از بنادر مهم برای هند به منظور توسعه سطح روابط تجاری با ایران به شمار می آید. بنابراین به دنبال آن هستیم که با مذاکره به توسعه این منطقه دست یابیم.
سریو استاوا با بیان اینکه برای توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری و توسعه خطوط ریلی این بندر در اولویت قرار دارد، گفت: برقراری ارتباط داخل سرزمینی از چابهار به زاهدان و سپس بندرعباس البته از طریق خطوط ریلی در اولویت بعدی قرار دارد و احیا و تقویت خط کشتیرانی از سوی بخش خصوصی در مراحل بعدی است.
سفیر هند در ایران یادآور شد: دولت هندوستان افزون بر 300 میلیون دلار برای سرمایه گذاری در این بندر در نظر گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: دولت هندوستان برنامه های بسیاری برای توسعه همکاری با ایران دارد چرا که در حال حاضر این کشور برای تجارت با سایر نقاط دنیا مانند کشورهای CIS (مشترک المنافع) مجبور به استفاده از مسیرهای طولانی است. اگر بتواند از طریق ایران تجارت خود را انجام دهد هم در زمان و هم در هزینه صرفه جویی خواهد کرد.
سریواستاوا از ایجاد زمینه ارائه تسهیلات چون یوزانس (نوعی اعتبارات اسنادی که در آن فروشنده کالا به خریدار مهلت می دهد) از طریق چند بانک هندی به واردکنندگان ایرانی خبر داد و تشریح کرد: هزینه این تسهیلات 10 درصد است که مدت دار بوده که در 3 تا 6 ماه قابل پرداخت خواهد بود البته ریسک تبادل پول را نیز از بین می برد.
سفیر هندوستان تقویت خط کشتیرانی چابهار را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: این مهم از طریق بخش خصوصی دنبال می شود. شرکتی وجود دارد که جز بهترین ها در هند بوده و در حوزه حمل و نقل دریایی محصولات پتروشیمی فعالیت می کند و آمادگی سرمایه گذاری در بندر چابهار را دارد.
وی از برگزاری همایش و سمینارهایی با هدف آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با تسهیلاتی که دولت هند در نظر گرفته است، خبر داد.
براساس گفته های سفیر هندوستان قرار است این برنامه های یکروزه در شهرهای تهران، مشهد، زاهدان و بندر چابهار برگزار شود.
سریواستاوا در ادامه از پیشنهاداتی مبنی بر امضای تفاهم نامه تجاری بین ایران، هند و افغانستان و تقویت کریدور شمال به جنوب ایران سخن گفت و اظهار داشت: کریدور شمال به جنوب ایران مانند مسیر عکس آن فعال نیست که این موضوع موجب افزایش هزینه های حمل و نقل می شود.
سفیر هندوستان در ایران با اشاره به میزان صادرات و واردات بین دهلی نو و تهران، گفت: در حال حاضر صادرات هند به ایران 5 میلیون دلار، واردت هند از ایران در بخش محصولات نفتی 8 میلیارد دلار و در مورد سایر کالاها 2 میلیارد دلار برآورد می شود.