به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، دکتر سید مهدی یدی همدانی با اشاره به اهمیت جایگاه صنعت خودروسازی در توسعه فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی اظهار داشت: کنگره جهانی ITS که سال گذشته در ژاپن برگزار شد، نشان داد بسیاری از شرکت های بزرگ جهان به اين موضوع ورود پیدا کرده اند و در آینده، صنايع خودروسازی جهان نقش زيادي در پيشرفت و توسعه اين تكنولوژي ايفا خواهند كرد.
مدير كل دفتر حمل و نقل با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه ی هوشمند خودرویی در ايران افزود: درحال حاضر پروژۀ سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي در جهاددانشگاهی صنعتی شریف و با حمايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در حال انجام است، البته اینکه این امر چقدر بتواند به مرحلۀ تجاري سازي برسد و بتوانیم منابع مالي اجرای آن را در كشور تامين کنیم، بر می گردد به اینکه دستاوردهاي این طرح، چقدر برای مدیران تصمیم گیر شفاف و جذاب باشد.
وی با اشاره به جایگاه کشورمان در زمینۀ استفاده از فناوري ارتباطات هوشمند خودرويي، افزود: ما در خصوص فعاليت مربوط به اين فناوري، تقريباً با دنیا همسو هستیم و خوشبختانه هم به لحاظ دانش فنی و هم به لحاظ تجربه، ميزان فاصلة ما با آن ها بسيار كم مي باشد ولی در زمينۀ قوانين و مقررات استفاده از اطلاعات اين سامانه ها هنوز نقص هايي وجود دارد و تا زمانی که نتوانيم این نواقص را برطرف کنیم، چرخه اي که باید کامل شود تا نتايج مورد انتظار در زمينۀ فعاليت هاي حوزۀ حمل و نقل و ترافيك حاصل شود، به طور كامل محقق نخواهد شد و اين چرخه معيوب خواهد ماند.
مدير كل دفتر حمل و نقل و دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور گفت: امیدواریم که پروژۀ سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي با همت متخصصان جهاددانشگاهي صنعتي شريف با موفقیت به اتمام برسد و با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و دولت بتواند از فاز پژوهشی وارد فاز صنعتی- تجاری شود تا بتوانیم خودروسازها را مجاب نماییم و به این عرصه که توسعه و ارتقاء آن می تواند مشاغل زیادی را ایجاد کند و بهبود کارایی و رضایتمندی شهروندان و ارتقاء فرهنگ ترافیک جامعه را به دنبال دارد، وارد شوند.
وی با اشاره به نوظهور و جدید بودن فناوری ارتباطات خودرويي در بین دیگر فناوری های حوزۀ سامانه های هوشمند و حمل و نقل ( ITS ) افزود: قدمت بسياري از اقدامات انجام شده در حوزۀ ITS در دنيا در حدود بیست سال است ولي بحث مربوط به فناوری ارتباطات خودرویی در مواجهه با رخدادهاي ترافيك، موضوع جديدي است و در بسیاری از کشورهای جهان هنوز در مرحلۀ پژوهشی است. ...
ادامه در صفحۀ دوم
وي افزود: یکی از خصوصیات این سیستم ها هزینۀ بالای آنهاست که اگر با جهت دهی صحیح و کمک دولت همراه نباشد، ممکن است به نتيجۀ دلخواه نرسد و در کشوری چون ایران که از لحاظ حوادث رانندگی و آلودگی هوا و بسياري از خصوصیات ترافیکی، از شرایط مناسبی برخوردار نیست، اگر با پشتوانۀ قانوني،
سرمايه گذاري خوبي در جهت توسعه این سیستم ها انجام شود، می تواند تأثیر بسیار زیادی به ویژه بر روی کاهش تصادف رانندگی داشته باشد و ایمنی جاده ها و معابر را افزايش دهد.
یدی همدانی با تأكيد بر حمايت بيشتر از طرح هاي پژوهشي حوزۀ سيستم هاي حمل و نقل هوشمند افزود: براي دستيابي به موفقيت بيشتر در اين حوزه بايد به موازات فعالیت های اجرایی دولت، از طرح های پژوهشی که در این زمینه در دانشگاه ها در دست اجرا است، حمایت بیشتری شود. در کشورهایی که توانسته¬اند در حوزه سامانه حمل و نقل هوشمند (ITS) پیشرفت قابل توجهی داشته باشند در کنار بخش اجرایی، بخش های تحقیقاتی و پژوهشی نقش بسیار زیادی داشته¬اند. در این کشورها در کنار فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها، شرکت های خودروساز یا شرکت های بزرگ در عرصه الکترونیک هم، فعال شده و به صورت مشترک طرح های تحقیقاتی بزرگی را انجام می دهند.
دکتر یدی همدانی افزود: در آینده نزدیک که بحث ایجاد ابر الکترونیکی در شهرها مطرح و تکنولوژی هایی مثل DSRC (فناوري ارتباطات برد كوتاه اختصاصي) که در بسياري از نقاط دنیا استفاده می شود مورد توجه بيشتر قرار خواهد گرفت؛ اگر ما بتوانیم یک ابری از شبکه در کل معابر شهر ایجاد کنیم و بگویيم هر خودرو یک قسمت از این شبکه است و همه خودرو ها و تجهیزاتی که در راه هستند در دل شبکه با یکدیگر ارتباط شبکه ای دارند، نظام تبادل اطلاعات، بسیار وسیع خواهد بود كه در اين صورت، اطلاعات بسیار وسیعی توسط این خودروها و سامانه های آن ها مبادله و مخابره می شود و کمک می كند تا مدیران سیستم ترافیک، بتوانند شهرها را بهتر اداره کنند.
دکتر یدی همدانی افزود: همچنين موضوعاتی در بحث فناوری ارتباطات خودرويي (CVT) مطرح است تا خودروهای امدادی، اورژانس و خودروهای خدماتی، درشرایط ترافیک، از موقعيت بهتري برخوردار شوند یا اینکه ما بتوانیم آمار وضعیت ترافیک را از این خودروها به گونه ای بگیریم که وضعیت ترافیک را تحلیل و پيش بيني کنیم.
وی در خاتمه با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت های مورد نیاز فناوری ارتباطات خودوریی افزود: آینده از آن خودروهایی است که اشتباه های انساني را جبران کند و این امر در کشوری مثل كشور ما مي تواند بسیار مفید واقع شود، چرا كه دلايل بخش عمده اي از تصادفات، خطاي انساني است ولی برای استفاده بهینه از فناوری هایی مثل فناوری CVT یا دیگر تکنولوژی خودروهای هوشمند، باید سایر زیرساخت های سامانه های حمل و نقل هوشمند (ITS) نیز در کشور ایجاد شود و از نظر فنی و مهندسی، معابر ما استانداردهای خوبی داشته باشند. در غیر اینصورت نمی شود توقع داشت که این سامانه ها به تنهایی و بدون ایجاد زیرساخت، همۀ مشکلات و مسائل ما را در حوزۀ حمل و نقل و ترافیک حل نمايند.