گروه آزاداندیشی «خبرگزاری دانشجو»؛ با روی کار آمدن دولت یازدهم و به تبع آن در دست گرفتن سکان سازمان محیط زیست توسط معصومه ابتکار، بار دیگر بحث آلودگی هوای تهران و کلان شهرها مطرح شد.
از آنجا که سازمان مذکور در دولت تدبیر و امید دلیل عمده آلودگی هوا را ناشی از توزیع بنزین آلوده مطرح کرد و تلاش های جهادگونه متخصصان در تامین نیاز بنزینی کشورمان در دوران تحریم را نادیده گرفت، مناظرهای مکتوب با همین موضوع میان حجت الاسلام مهدی موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از مصاحبه وی با خبرگزاری دانشجو و یوسف رشیدی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از میزگرد خبرآنلاین ترتیب دادهایم که در ذیل آمده است.
«خبرگزاری دانشجو»- آیا تولید بنزین در داخل سبب آلودگی هوا شده است؟
موسوینژاد: پیش از این مسئولان سازمان محیط زیست و دولت در مصاحبههایشان ادعا میکردند هیچگونه آنالیزی بر بنزین داخلی انجام ندادهاند. تعجب میکنم که شخص رئیسجمهور به طور علنی بیان میکند که بنزین پتروشیمی آلاینده و خطرناک است. خطری که ایشان به آن رسیدهاند از کجاست؟ چیست؟ بر اساس کدام مستندات چنین ادعایی میکنند؟
من بار دیگر به مسئولان وزارت نفت و همچنین سازمان محیط زیست میگویم که اگر بنزین داخلی آلاینده است، مستندات آن را ارائه کنید تا ما نیز به این نتیجه برسیم نه اینکه تنها به حرف بسنده کنید. اگر برای ادعایشان دلیل منطقی دارند، چرا اجازه نمیدهند کارشناسان پتروشیمی و وزارت نفت با رسانهها مصاحبه کنند؟
یوسف رشیدی: آلودگی هوا متاثر از دو عامل است که عبارتند از تولید آلودگی و شرایط هواشناسی. آن چیزی که ما باید بر آن مدیریت داشته باشیم میزان و نوع انتشار مواد آلاینده است. در صورتیکه سوخت (بنزین و گازوییل) استاندارد داشته باشیم علاوه بر کاهش آلودگی هوا امکان ارتقا استاندارد خودروها و امکان استفاده از از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی فراهم میشود.
ما میگوییم بنزین وارداتی از پالایشگاه میآید اما بنزین پتروشیمی دارای آروماتیک بالا و مواد سرطانزا است و علت مخالفت ما مشخص است.
این آلایندهها اثر خود را به سرعت روی بدن افراد نشان نمیدهند. مثلا اگر کسی در معرض تنفس آزبست باشد ممکن است 10، 15 سال دیگر به سرطان ریه مبتلا شود. در این مورد هم به دلیل تنفس آلایندههای ناشی از این بنزین در سالهای آینده بهصورت سرطان خون خود را نشان خواهد داد.
«خبرگزاری دانشجو»- آیا صحبت های مطرح شده پیرامون آلودگی بنزین تولید شده در پتروشیمی ها صحت دارد؟
مهدی موسوینژاد؛ بر اساس آنچه که ما تاکنون متوجه شدهایم بنزین پتروشیمیها به هیچ عنوان آلودگیای بیشتر از بنزین وارداتی نداشتند.واقعیتی که وجود دارد این است که هیچ دلیل مستدلی مبنی بر آلودگی بنزین تولید داخل کشورارائه نشده است.
در تبصره 2 بند «د» لایحه بودجه 93 که توسط دولت یازدهم تدوین شد، وزارت نفت مبالغی را برای خرید اکتان افزا از پتروشیمی نوری درخواست کرده بود. اگر این اکتانافزا آلایندگی دارد، چطور برای خرید آن درخواست بودجه کردند و در همان لایحه بودجه به فکر آلایندگی و جایگزینی واردات نبودند؟ آیا این اقدام که از طرفی برای خرید اکتانافزا درخواست بودجه کنند و از طرفی دیگر اعلام کنند این بنزین آلودگی دارد، تضاد کامل نیست؟
یوسف رشیدی؛ ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین شامل بنزن، تولوئن و زایلین است که این ترکیبات همان مواد سرطانزای موجود در بنزین محسوب میشود که بسیار خطرناکند. براساس استاندارد یورو۴ میزان آنها در بنزین باید زیر یک درصد باشد که بر مبنای آزمایشهای ما در بنزینهای تولید داخل بین دو تا سهدرصد است.
«خبرگزاری دانشجو»- باتوجه به عضویت سازمان محیط زیست در اداره استاندارد، درباره عملکرد سازمان در قبال نوع بنزین و آلودگی هوا توضیح دهید؟
مهدی موسوینژاد؛ سازمان محیط زیست تنها میتواند بگوید این بنزین بر اساس آزمایشهای انجام شده فلان مشکل را دارد نه اینکه اعلام کند ما بنزین وارد میکنیم. این به عهده شما نیست. شما تشخیص دهنده و تصمیمگیرنده واردات یا عدم واردات بنزین نیستید. تامین بنزین و مایحتاج کشور به عهده شما نیست که دخالت میکنید. وزارت نفت مسئول است.
پیش از این مسئولان سازمان محیط زیست و دولت در مصاحبههایشان ادعا میکردند هیچگونه آنالیزی بر بنزین داخلی انجام ندادهاند در حالی که در جلسه گذشته ما در کمیسیون، معاون سازمان محیط زیست تمام صحبتهای گذشته را نفی کرد. خوشبختانه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نیز نظری نزدیک به نظر ما دارند و قرار بر این است مجددا برای بررسی این مسئله ورود کنند.
یوسف رشیدی: سوخت یکی از مهمترین محورهای تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست است. در صورتیکه سوخت (بنزین و گازوییل) استاندارد داشته باشیم علاوه بر کاهش آلودگی هوا امکان ارتقا استاندارد خودرها و امکان استفاده از از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی فراهم میشود.
از نظر سازمان، سوختی که در کشور وجود دارد باید استاندارد داشته باشد حالا تفاوتی ندارد که وارداتی باشد یا تولید خود کشور. وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر سوخت توزیعی در جایگاهها است.
سازمان در بحث بنزین به چند مولفه حساسیت دارد که اولین آنها بحث آروماتیکها است چرا که بخش زیادی از آنها باعث بروز بیماری و سرطان میشود و آژانسهای مختلف دنیا و استانداردهای ملی به ما الزام میکند که مقدار ترکیبات آنها در حد استاندارد باشد. بحث بعدی مربوط به بنزن و گوگرد است که فوق العاده سرطانزاست.
اگه اینگونه باشه باید به حال خودمون و انتخاب ها مون گریه کنیم