به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ بررسی روند سریال سازی در صدا و سیمای کشورمان، نشان میدهد به جز در سالهای بعد از انقلاب و آن هم در مواردی معدود، شاهد ساخت سریالهایی درخور و شایسته نبودیم.
در دورانی که مخاطبین داخلی و خارجی برای نشستن پای تلویزیون بیشتر اهمیت به سریالهای ماجراجویانه، پلیسی و به اصطلاح گنگستری میدهند، سریال "انقلاب زیبا" با این شگرد در این روزها سعی در جذب مخاطب برای دنبال کردن داستانش دارد.
سریالی که بر خلاف ظاهری که از ساخته به نظر میرسد هدف دیگری را دنبال میکند؛ "انقلاب زیبا" ظاهرا به دنبال سیاه نشان دادن چهرهای از دستگاههای رژیم ظالم پهلوی(خصوصا ساواک) و از طرفی مثبت جلوه دادن قشر مبارز و انقلابی و تعبیر امروزی آن، حزباللهی دارد.
اما بررسی بخشهای متنوعی از این سریال به راحتی نشان میدهد که بطن "انقلاب زیبا" بیانگر ماجرایی متفاوت از ظاهری است که نشان میدهد.
اولین بُعد قابل بررسی در این سریال، هویت و حضوری است که به جریان سلطنت طلب و بازماندههای ساواک در فضای اجتماعی امروز انقلاب اسلامی داده شده است؛ رفتار بازیگران و بازخوردی که از فیلمنامه میتوان گرفت این است که هنوز اقشار باقیمانده از سلطنت طلبان، قدرتمندانه در بخشهایی هرچند کوچک اما حکومت میکنند.
از طرفی در اولین نگاه به نظر میرسد قرار است چهرهای سفاک و جلادگونه از ساواک نشان داده شود، این به راحتی در سکانسهایی که نیمه فلشبک به زمان انقلاب و بازجوییهای جابر با صدای خاص سوتزدنش هست نیز قابل درک است اما در کنار این، مظلوم نشان دادن چهره امروز جابر حکایت از داستان دیگری است.
در گام بعدی فضای رسانهای کشور آنقدر بسته و ضعیف نشان داده میشود که با افشاگری یک ساواکی علیه رژیم ظالم پهلوی، تیتر یک تمام صفحههای اول روزنامهها به جابر اختصاص پیدا میکند؛ اما به نظر میرسد که موضع و دیدگاه جامعه امروز ایران نسبت به رژیم ستمکار پهلوی به حدی نفرت انگیز باشد که با یک افشاگری نیازی به بوق کرنا کردن نباشد، یعنی این مسئله چندان برای مردم اهمیتی نداشته باشد.
پس بزرگ نشان دادن این موضوع حکایت از آن دارد که قشر زیادی از مردم که قرار است مخاطب این روزنامهها باشند، دیدگاه نزدیکی به رژیم ظالم پهلوی دارند که این اخبار را دنبال میکنند ویا اینکه صحبت درمورد جنایات پهلوی در ایران تازگی دارد در حالی که این طور نیست.
شخصیتهای حاضر در این داستان، تیپیکال هستند؛ از حامد که نماینده قشر حزباللهی است تا مادرش که نماد یک انقلابی شکنجه دیده و البته همسر شهید است؛ زیبا که یک دختر استقلال طلب و شخصیت مثبت ماجراست و تنها کسی است که در این داستان از هیچ چیز خبر ندارد و ماجراجویانه به دنبال حقیقت میرود؛ پلیس این داستان که احتمالا کارگردان و یا نویسنده دوست داشتند آن را شخصیتی متفکر طراحی کنند، فری که فقط عبارات ثقل و منحصر بفرد بیان کند! عملا چهره ضیفی از پلیس در این سریال نشان داده شده است.
اما در این میان نحوه نمایش این شخصیتها در داستان، هر یک مسئلهایست قابل تامل و بررسی؛
حامد شخصیتی است که در این داستان به همسرش، مادرش و پلیس دروغ میگوید و گمان میکند همدستیاش با جابر به نفع کشور است پس حاضر میشود برای مسئلهای که خودش اجتهاد کرده و فکر میکند صحیح است، قانون و شرع را زیر پا بگذارد؛ این نماینده قشر حزباللهی در سریال "انقلاب زیبا" است!
از طرفی مادر حامد که نماینده قشر انقلابی داستان است، حرفهایش روی حامد تاثیری ندارد و این در حالی است که فکر میکند پسرش در صراط مستقیم است و به وی دروغ نمیگوید و به طور کلی، نمای یک خانواده شهید در انقلاب اسلامی این گونه طراحی میشود!
نقش اول این سریال اما گنگترین حال و هوا را دارد؛ "زیبا" که دختر ساواکی است و در خانوادهای بزرگ شده که احتمالا ارزشهای دینی برایشان اهمیت چندانی نداشته است، شخصیت مثبت ماجراست و مرتبا تاکید به استقلال طلبی و ماجراجوییاش دارد.
علی رغم اینکه این کنجکاوی بیش از حدش وی را به مسلخ مرگ کشاند و بازگشت اما هنوز دست بر نمیدارد حتی در برخورد با همسرش پاسخ سوالات را سربالا میدهد و ... که این خصوصیتها برای یک زن در چارچوب دین اسلام، کاملا متفاوت است و این زن با چنین ویژگیهایی در این سریال، نقش اول و البته مثبت داستان است!
در مجموع میشود گفت که سریال انقلاب زیبا به مرور نمیتواند مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد و داستان خود را برای بیننده جذاب تر از اینکه هست ابراز کند؛ اما ابزارها و تکنیکهای روز سینما تا حدی به کمک توفیقی(کارگردان) آمده و با افکتهای صوتی و تصویری متعددی که در هر قسمت سریال بارها مورد استفاده قرار میگیرد کمی شکل مخوف تر و جذاب تری به سریال بخشیده است؛ اما "انقلاب زیبا" به رغم اینکه میخواهد در چشم مخاطب زیبا جلوه کند ولی موفق نیست؛ حال آنکه شنیده شده که این مجموعه 25 قسمتی قرار است سری دومی هم داشته باشد و به نظر میرسد ادامه چنین روندی برای این سریال، نتیجهای جز سریال ستایش برای سعید سلطانی نداشته باشد.
این که ما بخواهیم از بچه حزب اللهی ها چهره ای الهی و وحیانی نشان بدهیم که هیچ گاه اشتباه نمی کنند درست نیست در ضمن در مورد شخصیت حامد ؛ نویسنده علامت سوال بزرگی را در ذهن مخاطب قرار میدهد که در قسمت آخر سریال مشهود است.
داستان نیز تعلیق بسیار قوی ای دارد که میتواند مخاطب را در طی کل داستان به پای تماشای سریال بنشاند.
این را هم بگویم که سریال نقاط ضعفی نیز داشت ولی نه مواردی که شما اشاره فرمودید.
ضمناً سریال هم 22 قسمت بود نه 25 قسمت!!! این نیز خود نشان میدهد که شما سریال را ندیده اید و متاسفانه ندیده و نشناخته قضاوت کرده اید که من واقعا از بچه های خبرگزاری دانشجو انتظار نداشتم!!!
ممنون. از وقتی که گذاشتید.
اگه دقت کردید در قسمت اخر حامد رو جوری نشون میدن که انگار یه فرد اطلاعاتی(از جمله ای که اخرش میگه:بالاخره یه بزرگتر همیشه هواسش بهمون هست)و از اول میدونسته که داره بازی میخوره ولی هیچ کاری نمیکنه
در کل در این مدت اخیر میشه گفت اکثر سریال ها رو دارن بهش اب میبندن.اینجوری که مخاطب جذب نمیشه
جسارتا نظرتون در رابطه با اینکه زیبا نقش مثبت فیلم بود رو اصلا قبول ندارم این قابل پذیرشه که زیبا جزء نقش اول های فیلم بود ولی به نظرم بهتر بود بود از تعبیر "محوری" به جای "مثبت" استفاده میکردید
و باز نقدتون در مورد نشون دادن چهره ی مظلوم جابر رو هم رد میکنم شاید به نظرم این شکل حدودا نادم از جابر که تا اواسط فیلم اینطور به نظر مخاطب میومد جزئی از فیلمنامه و تعمدی بود تا بعدها وهمونطور که در اواخر و به خصوص قسمت پایانی فیلم دیدیم چهره ی واقعی و پشت پرده ی خودشو نشون بده و من به شخصه در انتهای فیلم اون پلیدی که تو عمق وجود جابر نفوذ کرده و با گذشت زمان هم از بین نرفته رو حس کردم و درسی بود برای من که دوباره به این ضرب المثل معروف برسم که"توبه ی گرگ مرگه"
به نظرم یه جاهایی سختگیرانه از این فیلم انتقاد کردید ولی خب البته یه جاهایی هم نسبتا درست اشاره کردید مثل انتقادی که نسبت به این داشتید که همچین خبری تیتر یک روزنامه ها نمیشه که البته به نظرم تو فضای فیلم سازی این ایرادات قابل گذشته
ولی در مورد حامد با شما قشر حزب اللهی به این راحتی دست به همچنین خطاهای بزرگی نمیزنه
تعمدی و جز
ضمنا شما کلا قسمت آخر و ماجراهاش رو نگرفتید
اما سریال انقلاب زیبا توانست یک نکته را به نسل امروز خوب انتقال بدهد و آن شکنجه های ساواک است از نظر بنده سریال از مستند برای نسل امروز که تحمل تحقیق و بررسی ندارد تاثیر گزارتر است.
به نظرم خیلی سطحی بود مطلبتون وبیشتر قصدتون تخریب بود تا نقد!!از شما بیشتر انتظار داشتیم،بهتره یه بار دیگه فیلمو ببینید!!
برای خودمن علاقه یک جوان حزب اللهی به فردی با مشخصات زیبا که تعهدی هم به حجاب ندارد،جای سوال بود.
اما نقد شماهم کمی بی رحمانه بود.
انگار فرد منتقد اصلا سریال رو ندیده....زیبا کجاش دختر ساواکی بوده؟؟
در مورد شخصیت حامد با نظر آقای مجتبی موافقم که قطعا بچه حزب اللهی چهره و کردار وحیانی داره.
در ضمن من فکر میکنم آمار سلطنت طلب های خموش کم نباشن. بجای اینکه به یک سریال خرده بگیریم که چرا هرچه ضد ماست رو نشون میده باید هشیار بشیم که نکند خطری در راه است!!!!(شهرستانی هستم و در سفرهام به تهران کمتر رستورانی رفتم که ببینم حرفی از زمان شاه و طرفداری از اونا نباشه.)
ضمنا اینطور نقادی ها(سیاه نمایی ها) بیشتر اشاعه منفی هاست.تا این حد ریز بینی ما رو به هدف نمیرسونه.