حسین امیری خامکانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو" به این سوال که تصمیم مجلس و کمیسیون انرژی در خصوص گزارش ارائه شده توسط کمیسیون بهداشت مجلس به هیئت رئیسه که ادعای سرطانزا بودن بنزین پتروشیمیها را رد کرده است، گفت: متاسفانه من در خصوص جرئیات این گزارش اطلاعاتی ندارم و در حد همان چیزی که در رسانهها منتشر شده میدانم اما این که چرا گزارش خوانده نمیشود معلوم نیست.
وی افزود: البته اینکه گزارش برای هیئت رئیسه ارسال شده و هنوز قرائت نشده است به معنای کوتاهی در کار نیست. به هر حال گزارشات مدتی در نوبت میماند و بعد در دستور کار قرار میگیرد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: اراده کشور هم در مجلس و هم در دولت این است که یک بنزین یورو 4 در کشور به مصرف برسد. در حال حاضر نیز مدتی است که کشورمان به سمتی رفته است که پالایشگاههایی که تولید بنزین میکنند، محصول خود را با ارتقا و اصلاحات لازم به استاندارد یورو 4 برسانند.
وی ادامه داد: در خیلی از پالایشگاهها در حال حاضر بنزین یورو 4 تولید میشود و بعضی از پالایشگاهها نیز در حال ارتقای محصول خود به بنزین یورو 4 است.
امیریخامکانی تصریح کرد: طبق گزارشاتی که مسئولین وزارت نفت ارسال داشتهاند، پیشبینی ما این است که تا اواخر 94 و یا حداکثر اواسط 95 کل بنزین تولید داخل کشور یورو 4 بشود.
وی به مصرف بنزین کل کشور اشاره کرده و اظهار داشت: در حال حاضر 28 تا 30 میلیون لیتر از بنزینی که تولید میشود یورو 4 است و چیزی در حدود 8 تا 10 میلیون لیتر در روز کمبود داریم که یا باید در پتروشیمیها تولید شود و یا از طریق واردات تامین شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تصمیم دولت برای قطع تولید بنزین در پتروشیمیها گفت: دولت در آن زمان تصمیم گرفت بنزین ارزانتر و پاکتر را وارد کند و گفته شده بود که این بنزین یورو 4 خواهد بود. اما در صورتی که بر طبق این گزارش مشخص شود که کسی بنزین کمتر از یورو 4 وارد کرده است، حتما دستگاههای نظارتی و قضایی کشور باید ورود پیدا کرده تا جلوی واردات بنزین غیراستاندارد گرفته شود و با متخلفان نیز برخورد شود.
وی افزود: آنچه مشخص است دولت و مجلس ارادهشان بر این است که بنزینی با استاندارد یورو 4 و ارزانتر کمبود کشور را تامین کند. نباید اجازه بدهیم بنزینی با استاندارد کمتر از یورو 4 وارد شود.
امیریخامکانی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت نیاز به احیای خط تولید بنزین در پتروشیمیها باز هم باید متحمل هزینهای مجدد شویم، عنوان کرد: بر اساس گزارشاتی که در آن زمان مسئولین وزارت نفت به ما داده بودند، گفته شده بود که در صورت نیاز به احیای مجدد خط تولید بنزین در پتروشیمیها احتیاج به هزینه مجدد نیست، ظرفیت در جای خود باقی است و در صورتی که به مشکل برخورد کنیم به راحتی میتوانیم این خط تولید را احیا کنیم.