کد خبر:۳۶۵۲۴۰
زاهدی در مراسم سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی عنوان کرد:

تصویب طرح تشکیل نهادی زیر نظر رئیس جمهور برای وحدت تمام دستگاه‌های آموزش مهارتی/ لزوم توجه به بحث صلاحیت حرفه‌ای در استخدام‌ها

رئیس کمیسیون آموزش مجلس از تصویب طرح تشکیل نهادی زیر نظر رئیس جمهور برای وحدت تمام دستگاه‌های آموزش مهارتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مراسم ۲۲ امین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اهمیت آموزش مهارتی و حرفه‌ای در دنیا گفت: یک حقیقت و واقعیت در دنیا مطرح است و آن توجه به آموزش مهارتی و حرفه‌ای عمل نمودن است و باید بپذیریم که اگرچه تلاش سی ساله‌ای در این خصوص وجود داشته اما هنوز نتوانسته‌ایم به اهداف خود نزدیک شویم و فاصله بسیار زیاد است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: اینکه در حال حاضر چند برابر افرادی که تحصیلات ندارند ما فارغ التحصیلانی جویای کار داریم و این مشکلی است که در حال حاضر وجود دارد و آسیب‌شناسی آن بسیار مهم است.

وی افزود: باید قبول کنیم که در آموزش‌ها غفلت کرده‌ایم از آموزش حرفه‌ای و مهارتی چه در دانشگاه‌ها و چه حتی در آموزش و پرورش و اینکه کودکانمان از قبل از ورود به دبستان ارزش کار مهارتی را بدانند.

زاهدی در ادامه بیان داشت: ما باید در ابتدا یک بحث فرهنگی را در جامعه ترویج دهیم و آن زمانی اتفاق می‌افتد که صلاحیت حرفه‌ای در دولت و تمام دستگاه‌های ذیربط از آموزش عالی گرفته و تا آموزش و پرورش و وزارت کار مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما در رشته‌هایی نظیر پزشکی یا دندان پزشکی آموزش را به صورت حرفه‌ای در کنار مهارت داریم و فارغ التحصیلان این رشته‌ها اغلب بیکار نمی‌مانند و حتی اگر بیکاری نیز وجود داشته باشد دلیل آن عدم وجود جا برای کار نیست.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در ادامه اذعان داشت: وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی سازمان فنی حرفه‌ای را دارد که نسبتا موفق عمل کرده است و در آموزش و پرورش نیز ما هنرستان‌ها را داریم که در این راستا عمل می‌کنند اما هنوز به آنچه برنامه پنجم توسعه از ما خواسته که ۵۰ درصد آموزش‌ها به سمت مهارتی برود دست نیافتیم.

آموزش عالی حداقل در دوره لیسانس باید ۵۰ درصد مهارتی شود

زاهدی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش عالی ما حداقل لازم است در دوره لیسانس ۵۰ درصد مهارتی شود گفت: این موضوع یک تکلیف است و حتی در دوره‌های کار‌شناسی ارشد نیز این امر تا ۵۰ درصد باید محقق شود.

وی افزود: دانشگاه فنی حرفه‌ای ماموریتی خاص دارد و فارغ التحصیلان آن همگی وارد بازار کار می‌شوند و در واقع یک دانشگاه دولتی است اما تفاوت آن با دانشگاه علمی کاربردی این است که برخلاف دانشگاه فنی حرفه‌ای که یک دانشگاه ماموریت گرا است دانشگاه علمی کاربردی تعریف تقاضامحور دارد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در ادامه اظهار داشت: همه واحدهای دانشگاهی و آموزشی که در امر آموزش مهارتی فعالیت دارند اعم از دانشگاهی و آکادمیک یا فنی حرفه‌ای که متولی آن وزارت کار است و حتی آموزش و پرورش که هنرستان‌ها را در اختیار دارد در واقع در حال حاضر همچون جزایر منفصل از هم در امر مهارت فعالیت می‌کنند که لازم است یک جریان و یا یک نهاد یک سیاست گذاری واحدی را تعریف کند.

زاهدی در ادامه تاکید کرد: در همین راستا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طرحی را در کمیسیون به تصویب رسانده که نهادی زیر نظر رئیس جمهور ایجاد شود که همچون چتری همه دستگاه‌های آموزش مهارتی را متحد کند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس خاطر نشان کرد: اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است بحث صلاحیت حرفه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و در استخدام‌ها به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود که در این صورت دیگر شاهد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار نباشیم و از اقتصاد متکی بر نفت نیز رهایی یابیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار