به گزارش خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"؛ در حالی مجادله بر سر کیفیت خودروهای تولید داخل این روزها بالا گرفته که هفته گذشته خودروسازان داخلی خبر از ورود 22 محصول جدید از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور که 10 نوع آن خودروهای تماما چینی میباشند، داده است. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان امر با چالشهای بسیاری همراه خواهد بود.
نگرانی از چینی شدن صنعت خودروی ایران و عدم وجود تنوع در سبد محصولات عرضه شده توسط خودروسازان ایرانی همواره یکی از علل اصلی نارضایتی مشتریان بوده است.
هفته گذشته تمام رسانههای خبری گفتند ساپيا قصد دارد با كمك شركاي خود در سال جاري 15 مدل خودرو جديد را روانه بازار كند و ايرانخودرو نيز با برنامهاي مشابه تا اواسط سال آينده 7 خودروي جديد را به بازار معرفي خواهد كرد.
مديربازاريابي و فروش گروه خودروسازي سايپا گفت: ما با كمك شركاي خود شامل سه شريك چيني، كياموتورز، گروه رنو ونيسان مدلهاي جديدي را به بازار عرضه خواهيم كرد. به گفته حسن فروزانمهر از گروه كياموتورز خودروي سراتو در دو مدل دندهاي و اتومات در آيندهاي نه چندان دور، به ترتيب با قيمت 69 ميليون و 900 هزار تومان و 89 ميليون و 900 هزار تومان وارد بازار خواهد شد.
اين خودرو كه خط توليد آن در سايپا راهاندازي و توليد آزمايشي آن نيز آغاز شده است، در مدل دندهاي داراي موتور 1600سيسي است و در مدل اتومات نيز با موتور 2000 سيسي به بازار عرضه خواهد شد. رنو كه محصولاتي از آن توسط هر دو خودروساز بزرگ كشور عرضه خواهد شد، در سايپا با شاسيبلند كليوس وهاچبك ساندرو حضور خواهد داشت. كليوس كه تاكنون نزديك به 700 دستگاه از آن توسط سايپا وارد كشور شده، موتوري 2500 سيسي دارد و دنده اتومات است. فروزانمهر در رابطه با اين خودرو شاسيبلند اظهار داشت: براي توليد اين خودرو در سال جاري برنامهاي نداريم؛ اما سال آينده توليد آن را بررسي خواهيم كرد.
به گفته فروزانمهر رنوساندرو كه خط توليد آن در سايپا راهاندازي شده است احتمالا قيمتي بين 50 تا 60 ميليون خواهد داشت و زمان شروع توليد آن نيز به نتايج مذاكرات هستهاي بستگي دارد. اما محصولات چيني براي ورود به بازار زمان كمتري از سايپا گرفتهاند. به گفته مدير بازاريابي و فروش سايپا، خودروي S300 با همكاري شركت زوته چين با قيمت 76 ميليون تومان وارد بازار شده است. اين سدان چيني كه نام ايراني آن «آريو» است، پس از آنكه داخلی سازی شود قيمتي كمتر از 60 ميليون تومان خواهد داشت. ديگر همكار چيني سايپا شركت برليانس است كه يك شاسي بلند به نام V5، يكهاچ بك به نام H320 و دو سدان با نامهايH200 و H330 را به محصولات سايپا اضافه خواهد كرد.
در حال حاضر قيمت شاسيبلند اين شركت چيني برابر با 99 ميليون و 500 هزار تومان تعيين شده است. چانگان هم يكي ديگر از شركاي سايپا است. توسط ایرانخودرو، خودروهاي اين شركت چندي قبل پيشفروش شدهاند و حالا براي ورود به بازار در انتظار شمارهگذاري هستند.
EADO با موتور 1600 سيسي و دنده اتومات يكي از خودروهاي چانگان است. CS35 نيز كه خودرويي شاسيبلند با قيمت 83 ميليون و 900 هزار تومان است ديگر محصول چيني در سبد محصولات سايپا خواهد بود. در كنار سايپا، ايرانخودرو نيز دو شريك چيني دارد كه به گفته مديربازاريابي و فروش اين شركت محصولات آنها تا اوايل سال آينده قيمتگذاري و وارد بازار خواهند شد.
اما سايپا در كنار تمام سواريهايي كه به آنها اشاره شد، وانت نيسان پادرا با موتور 2400سيسي را نيز بهزودي به بازار عرضه ميكند. نيسان پيكاپ ريچ نيز كه يك وانت دوكابين با قيمت 65 ميليون و 300 هزار تومان است، هماكنون وارد بازار شده است. شركت سايپا خود نيز مدلهايي جديد از خانواده ايكس100 و ايكس200 براي مشتريان بازار در نظر گرفته است. وانت پرايد با قيمت 17 ميليون و 200 هزار تومان از خانواده ايكس100 است و تيبا2 و ساينا هم از خانواده ايكس200 هستند. اما ايران خودرو در كنار سه محصول چيني كه وارد بازار خواهد كرد، دو مدل از رنو را نيز براي بازار در نظر دارد. رنو كليو و كپچر كه اولي هاچبکي شهری و دومي نيز یک کراس اوور سایز کوچک شهری محسوب میشود. به گفته بابايي قيمت اين دو خودرو هنوز از سوي ايرانخودرو مشخص نشده است. پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ نيز محصولاتي هستند كه پيش از اين زمزمههاي ورود آنها شنيده ميشد؛ اين در حالي است كه بهنظر ميرسد ورود اين خودروها به ايران به تداوم مذاکرات هسته ای بستگی دارد.
ايرانخودرو در كنار محصولات خارجي خود، دنا و يك وانت جديد را نيز به سبد محصولات خود اضافه كرده است. دنا در مدل دندهاي خود هماكنون در انتظار روشن شدن قيمتش است تا وارد بازار شود، مدل اتومات آن نيز احتمالا در نيمه دوم سال آينده وارد بازار خواهد شد. به گفته مدير بازاريابي و فروش ايرانخودرو، وانت جديد ايرانخودرو نيز اواخر امسال روانه بازار ميشود. بابايي همچنین در ادامه تاکید میکند که ايرانخودرو در يك همكاري مشترك با دانگفنگ چين، خودروهاي H30 و S30 را که هر دو از موتور پژو بهرهمند هستند توليد و اواسط سال آينده عرضه خواهد كرد. همچنین ايرانخودرو يك شاسيبلند چيني به نام هايما را نيز از شركت هايما موتورز به بازار ارائه ميكند.
چالش اول: کیفیت
بدون تردید، کیفیت یکی از اصلیترین موضوع انتقاد کارشناسان از صنعت خودرو بوده و حساسیت بر سر این موضوع تا جایی است که برخی از این کارشناسان ورود خودروهای چینی به خط تولید در کشورمان را خطری برای صنعت خودروسازی ایران میدانند. پیش از این نیز بارها و بارها این موضوع مورد اعتراض کارشناسان قرار گرفته است که همکاری با چینیها کمک خاصی به صنعت خودروسازی ایران نخواهد کرد، اما بهنظر میرسد تحریمهای بینالمللی منجر به حضور پررنگ این خودروسازان چینی و محصولاتشان در صنعت خودروی کشور شده است.
چالش دوم: جلب اعتماد مشتریان بیاعتماد به خودروهای چینی
مسلما وجود خودروهای بیکیفیت چینی در بازار امروز خودرو و نارضایتی مشتریان از این محصولات دامن محصولات تازه ورود بازار را نیز خواهد گرفت و جلب اعتماد این مشتریان ناراضی کار سادهای نخواهد بود. در تازهترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران در خصوص کیفیت خودروهای داخلی و خارجی نیز شاهد بودیم که خودروی ام وی ام 110 خودروی چینی محصول شرکت مدیران خودرو بیشترین نمره منفی را در این ماه از آن خود کرد و در صدر بیکیفیتترین خودروها قرار گرفت.
چالش سوم: قیمت
اما معضل جدیتر قیمت پیشبینی شده برای این خودروهاست. با نگاهي به جدول قيمتی منتشر شده اين محصولات ميتوان دريافت كه تعداد قابل توجهي از این خودروها از قیمت بالای 40 میلیون تومان برخوردار میباشند و تنها دو خودرو وانت پراید، تیبا 2 در رنج قیمتی 15 تا 30 میلیون تومان قرار دارند و یکی از این موارد جزو خودروهایی که با طرح جدید وانتی خود در بازار موجود میباشد و طبیعتا با توجه به بالا بودن قیمت این خودروها استقبال قابل توجهی از این خودروها نخواهد شد.
چالش چهارم: خدمات پس از فروش
نكته ديگري که این روزها دارندگان خودرهای وارداتی با آن مواجه هستند خدمات پس از فروش، کم بودن تعداد نمایندگیها به خصوص در شهرستانها و گران بودن قطعات استفاده شده در این خودورها است. با توجه به اهميتي كه خدمات پس از فروش براي مشتريان دارد و با توجه به محدود بودن عرضه این خودروها به بازارآ این نگرانی وجود خواهد داشت ک اگر عرضه این محصولات به بازار با نتیجه مطلوبی همراه نشد آیا خدمات پس از فروش اين تعداد محدود براي خريداران آنها فراهم خواهند شد؟
به گفته مکانیک هایی که دوره های آموزشی خدمات پس از فروش این خودروها رو رفتن اینه که، کارشناسان سایپا معتقد هستن، این خودروها همانند بقیه اقلام چینی یکبار مصرف هستن و قابل تعمیر نیستن!