به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، حمید صرامی با بیان اینکه نخستین تحقیقات شیوعشناسی اعتیاد در جمعیت دانشآموزی در سال 81 انجام شد، گفت: در آن مقطع سوءمصرف موادمخدر در دانشآموزان سوم راهنمایی تا چهارم دبیرستان رصد و مشخص شد شیوع مصرف در میان این دانشآموزان نیم درصد است.
وی افزود: تحقیقات شیوعشناسی دوم در سال 1390 و در میان دانشآموزان سوم راهنمایی و چهارم دبیرستان انجام و براساس آن مشخص شد که سوءمصرف مواد در دانشآموزان از نیم درصد به یک درصد رسیده است.
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نیازمند تحقیقات شیوعشناسی جدید هستیم، گفت: سومین تحقیقات شیوع شناسی پس از هماهنگی با مسوولان ارشد آموزش و پرورش و رسیدن به توافقات نهایی از اوایل آذرماه در 31 استان کشور با همکاری مرکز مطالعات وزارت آموزش و پرورش و دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر آغاز شده است.
صرامی اظهار کرد: پیشبینی میکنیم تا اوایل خردادماه بتوانیم دادهها را از سراسر کشور جمعآوری و نتایج را رسما در سال 94 اعلام کنیم.
به گفته وی، مواردی از جمله سوءمصرف سیگار و قلیان به عنوان دروازههای ورودی اعتیاد، مواد مخدر سبک چون تریاک، مخدر سنگین چون هروئین، مواد مخدر توهمزا چون حشیش و آمفتامینها چون شیشه در این پیمایش مورد بررسی قرار میگیرند.
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه موضوع نگرانکننده این است که بر اساس این تحقیقات، اطلاعات 50 درصد دانشآموزان به طور میانگین درباره اعتیاد اطلاعات پایینی بوده و این یک زنگ خطر است، اظهار کرد: باید همه ظرفیتهای مدرسه در این حوزه رشد پیدا کند.
صرامی با بیان اینکه البته امسال مطالبی درخصوص پیامدهای اعتیاد در کتب درسی دانشآموزان پایه هفتم و هشتم وارد شد، گفت: این میزان از اطلاعرسانی کافی نیست و باید از یک میلیون کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیشتر استفاده کرد تا متناسب با سن تقویمی و عقلی دانشآموزان مسائلی را در حوزه اعتیاد به آنها منتقل کنند.
وی ادامه داد: البته دامنه آموزش معلمان نیز باید گسترش یابد. همچنین باید از ظرفیت والدین دانشآموزان استفاده کنیم.