به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از شیراز، همايش "ژاپن مدرن، شوراي امنيت و ايران" با حضور پروفسور شينيچي كيتااوكا رئيس دانشگاه بين المللي ژاپن و سفير ژاپن در جمهوري اسلامي ايران در تالار حكمت دانشگاه شيراز برگزار شد.
پروفسور كيتااوكا، رئيس دانشگاه بين المللي ژاپن در این همايش به بيان سخناني در خصوص ژاپن مدرن و تاريخ جهان ژاپن اظهار داشت: در دوره يِدو(Yedo) يعني اواسط قرن شانزدهم ميلادي ،ژاپن يك دوره صلح و آرامش و ثبات مطلق را طي كرد و در اين دوران 70-60 ساله جنگ و منازعه اي در اين كشور رخ نداد.
وی افزود : در اين زمان آموزش عالي توسعه يافت و درصد بالايي از مردم باسواد شدند كه در دنيا بي نظير بود.
نماينده سابق ژاپن در سازمان ملل متحد در ادامه به تشريح سياست هاي كلان كشورش پس از حمله اتمي امريكا به هيروشيما و ناكازاكي پرداخت و گفت : دولتمردان ژاپني تصميم گرفتند در اين دوران، قدرت اقتصادي خويش را افزايش دهند و همين سياست باعث شد كه ژاپن به غول اقتصادي جهان تبديل شود.
پروفسور كيتااوكا تصريح كرد : سياست ژاپن توسعه روابط ديپلماتيك و گسترش صلح و امنيت، دموكراسي ، حقوق بشر و حاكميت قانون در كشورهاي مختلف جهان است.
وی اظهار اميدواري كرد كشورش بتواند كرسي دائم شوراي امنيت را به دست آورد و به عنوان يك تسهيلگر براي فضاي آتي جهاني عمل كند.
دكتر ابراهيم عباسي ، مدير گروه علوم سياسي دانشگاه شيراز با ارائه مقاله تحت عنوان "روابط ابران و ژاپن، الگوها و همانند سازي ها" به تشريح سياست مدرن ايران و ژاپن پرداخت و اظهار داشت : سياست مدرن ايران و ژاپن از تشابه زيادي برخوردار است و آغاز اين سياست در هر دو كشور از نيمه دوم قرن نوزدهم است.
وی گفت: اگر در نيمه دوم اين قرن ژاپن در صدد الگوبرداري از ايران و نوسازي هاي عباس ميرزا بود؛ از ابتداي قرن بيستم تاكنون ايران است كه در پي اين همانند سازي است.
عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز در ادامه اين پرسش را مطرح كرد كه راز اين الگوبرداري در چيست و در پاسخ به اين پرسش بيان داشت : ژاپن سرزمين خورشيد است و آفتاب تابان شرق، ايران باستان و ژاپن كهن حرمت خورشيد را كه روشن كننده زمين و زمان بود، گرامي مي داشتند، بدين سان اسطوره ها و افسانه هاي مشترك در فرهنگ دو كشور پيوند دو كشور را ممكن كرده است.
عباسی تصريح كرد :اين دو فرهنگ، نمونه مهمي از اين اشتراك به شمار مي رود كه اصول هر دو جوانمردي است، هر دو نمونه سخت كوشي در راه وطنند، ايراني ها از قديم الايام به وطن دوستي و حفظ آئين و دين معروف بوده اند، پهلوان در ايران يعني كسي كه براي وطن و آئين مي جنگد و با مفهوم سامورائي بسيار نزديك است.
وی ادامه داد: اين تشابهات باعث شده، اگر صنعت و توليد ژاپن الهام بخش ايرانيها بوده؛ حافظ و سعدي و خيام و شعر و سينماي ايران نيز الهام بخش ژاپني ها بشود.
مدير گروه علوم سياسي دانشگاه شيراز در مقايسه فرهنگ پهلواني در ايران و سامورايي در ژاپن با بيان اينكه شيراز و اصفهان دو شهر ايرانند كه مسافران ژاپني از هر صنفي به آن عشق مي ورزند، بيان داشت : ماساهورا يوشيدا (Masaharu Yushida) نخستين سركرده ژاپن مدرن به ايران از اين دو شهر گذشته و از آنها به خوبي ياد كرده است.
عباسی انديشه و احساس موجود در سينماي ژاپن را عامل نزديكي به سينماي ايران برشمرد و خاطر نشان كرد: اين نزديكي تا جايي است كه كوراساواي فقيد، استاد بزرگ سينماي جهان، تم هاي سينمايي ايران را مي ستود.
وی حفظ سنت ها را ديگر شباهت ايران و ژاپن توصيف كرد و افزود: ژاپن توسعه خود را با حفظ آئين و ارزش هاي خود به دست آورده است، ايراني ها تجدد ژاپني را تجدد همراه با استقلال و حفظ سنت ها مي ديدند، ژاپن نمونه اي از تجدد بدون از دست دادن ارزش هاي ملي و فرهنگي است .
عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز ادامه داد : همزماني رويكرد ژاپني ها به تجدد را مي توان در تأسيس پلي تكنيك ژاپن همزمان با دارالفنون در ايران جست؛ هر چند تجدد ايراني پاياني تراژديك داشت و اميركبير به مسلخ رفت ، ولي ايراني ها تجدد ژاپني را بر تجدد استبداد روس تزاري ترجيح مي دهند.
عباسي با اشاره به نمونه ديگري از تجدد ژاپني كه براي ايراني ها مهم بود، سخت كوشي ژاپني هاست، افزود: اين الگوبرداري در زمان رژيم سابق نيز عليرغم تعهد به تجدد سطحي ادامه يافت. امروز نيز راز ژاپني ها در كسب تجدد همراه با حفظ ارزش هاي خود براي مسئولان ايران مهم است و تأكيد بر ژاپن اسلامي دارند.
وی در پايان سخنانش با اشاره به اينكه در حال حاضر ما شاهد كاهش نقش آفريني منطقه اي ژاپن در خاورميانه هستيم و اين نقش هر روز توسط چين و ساير كشورهاي غربي جايگزين مي شود؛ اظهار داشت: ژاپن ديپلماسي شرقي خود را كه به نظر ميرسد چند صبايي است از آن دور شده، باز يابد و روابط دو كشور بار ديگر در حوزه هاي ديگر احياء گردد.