کد خبر:۳۷۳۰۳۲
یادداشت/

تفکر دانشجو بوی تازگی، طراوت و صداقت انقلابی دارد

جوانی که از طرق مختلف با بدنه‌های محیط دانشگاه در ارتباط است، ناخود آگاه در می‌یابد که سطح علم و آگاهی اقشار مختلف این محیط از استادان تا دانشجویان، بوی تازگی، طراوت و البته صداقت انقلابی دارد و بر اساس معیار انتخاب عقلایی گزینه صحیح را انتخاب می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه‌های کشور "خبرگزاری دانشجو"- علی صالحی؛ انقلاب اسلامی ایران و تاریخ تحولات آن با نقش بی بدیل و تاثیرگذار دانشجویان گره خورده و نقاط عطف بسیاری با صحنه گردانی دانشجویان در عرصه‌های مختلف در حافظه تاریخی انقلاب ایران به چشم می‌خورد.

 

آغاز حضور تاثیرگذار دانشجویان در بدنه انقلاب اسلامی، شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و همزمان با ورود نیکسون، معاون اول، هایزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا بود. آنجایی که دانشجویان ثابت کردند که در راه نیل به اهدافشان خون می‌دهند؛ اما ذلت را نخواهند پذیرفت، بعدها نیکسون با سفارش دربار پهلوی از همین دانشگاه مدرک افتخاری گرفت، مدرک دکتری وی یاد و خاطره سه شهید دانشجو است که ۱۶آذر را در تقویم‌ها ماندگار کرده است.

 

مرحله بعدی حضور دانشجویان همپای جریان‌های انقلابی از ۱۵ خرداد ۴۲ و شروع همکاری دوشادوش دانشجویان و روحانیت مبارز و انقلابی بود، همان‌هایی که بعدها با امام در عراق و ترکیه و پاریس همراه شدند و پس از ورود امام خمینی (ره) در شکل گیری نهادهای نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی فعالیت کردند.

 

یکی از بزرگترین نقاط عطف و اوج حرکت‌های این جنبش آرمان‌گرا، ۱۳آبان ۵۷ در درگیری‌های خونین مقابل دانشگاه تهران در آستانه روزهای سرنوشت ساز انقلاب و ۱۳آبان ۵۸ بود که در نهایت، با تسخیر لانه جاسوسی شیطان بزرگ زمینه برای ماهیت بخشی به بدنه‌ اجتماعی تاثیرگذار دانشگاهی به شکل تمام و کمال فراهم شد. حرکتی که به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) انقلابی دوم و سرآغاز مسیر شکسته شدن هیمنه استکبار جهانی و مبدا رویارویی جوانان مطالبه‌گر ایرانی با مستکبرین عالم بود.

 

جنگ تحمیلی و دفاع مقدس صحنه حضور دانشجویان و نخبگانی نظیر احمد متوسلیان، محمد حسین علم الهدی، مصطفی چمران، مهدی رجب بیگی بود که عرصه دیگری برای بروز آموزه‌های عملی این دانشجویان بر مبنای یافته‌های علمی و دانشگاهی شان بود.

 

حضور در پایان دادن به غائله بزرگ و برانداز کوی دانشگاه در ۱۸تیرماه ۷۸ و نیز نقش آفرینی موثر در پایان یافتن هشت ماه دفاع مقدس در برابر طرح براندازی طراحی شده برای نظام جمهوری اسلامی در سال ۸۸ و بیان این نکته که دانشگاه پای محاکمه و مجازات قاطعانه فتنه انگیزان داخلی و خارجی ایستاده و خواهد ماند؛ گزینه‌های به روز شده ۱۶آذر سال ۳۲ هستند که پیشتازی، تحلیل و قدرت رهبری دانشجویان اسلام گرا را را به معرض نمایش می‌گذارد.

 

شاید تازه‌ترین جلوه این حرکت رو به جلو و به سمت اهداف آرمانی راهپیمایی ۱۳آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی امسال بود که پر رنگ‌تر از هرسال و همزمان با زمزمه‌های بزدلان داخلی و زیاده خواهان خارجی مبنی بر نیاز ملت ایران به برقراری رابطه با شیطان بزرگ، خط بطلانی بود بر همه تحلیل‌ها و اقدامات زمینه سازی که تا پیش از آن رخ داده بود.



از ماحصل آنچه که به اختصار از سابقه فعالیت‌های جنبش دانشجویی نصیب شده است، می‌توان دریافت که ویژگی‌های بارز این جریان سبب پویایی و بروز بحران و البته حفظ تاثیرگذاری آن طی سالیان دهه ۳۰ تا ۹۰ هجری شمسی بوده است.

 

اولین ویژگی حضور در صف مبارزه است، از آنجایی که دانشجوی متعهد وابستگی‌های مختلف را به همراه دارد صریح و صادقانه و بی هیچ چشمداشتی از خط آتش صقوق مبارزاتی حضور می‌یابد و همراه جریان و نبض فعالیت‌های حق‌طلبانه را در دست دارد.

 

تنظیم کنندگی حرکت‌ها و کنترل شتاب اقدامات از جمله نقش‌هایی است که دانشجویان به تبع جایگاه مورد اعتماد خود به لحاظ علمی و اعتباری به دوش می‌کشند و همواره از نبوغ، آزادگی، خوشفکری و البته جسارت خود در اجرا و انجام وظایف مربوط به این ویژگی بهره می برند.

 

همواره آغاز یک حرکت سخت اما مساله اساسی در خیزش‌های انقلابی و جنبش‌های اجتماعی و مدنی ادامه و تنظیم ضرب آهنگ حرکت اقشار درگیر با آن خیزش انقلابی است که در غالب حرکت‌های موفق این مهم بر عهده متفکران جوان جامعه است. چرا که آن‌ها به خوبی از بایدها و نبایدها، خطوط قرمز و البته زیر و بم رفتارها مطلع‌اند و برای اتخاذ تصمیم بهترین شیوه‌ها را انتخاب می‌کنند.

 

در کنار همه عوامل مدیریت عرصه رشد و پیشرفت علمی کشور و حفظ نرخ رشد آن و ثبات و یا بهبود شرایط آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه به نوع نگاه مدیران آینده این نظام و کشور انقلابی به این مقولات دارد.

 

پس باید در نظر گرفت اگر کشور از مقوله پیشرفت و توسعه مبتنی بر عدالت پیروی کند نیازمند مدیریت این مساله از سوی قشر اصلی مرتبط با آن در دانشگاه ها خواهد بود.

 

با این اوصاف اعتماد و اطمینان جامعه به خروجی دانشگاه اسلامی و سبقهی درخشان آن می‌شود تا فعالان عرصه‌های مختلفش بویژه در حوزه‌های دانشجویی نقش خط دهی و جهت دهی به افکار و اندیشه‌های عمومی حاکم بر جامعه‌ خارج از دانشگاه را داشته باشد.


جوانی که از طرق مختلف با بدنه‌های محیط دانشگاه در ارتباط است ناخود آگاه در می‌یابد که سطح علم و آگاهی اقشار مختلف این محیط از استادان تا دانشجویان بوی تازگی، طراوت و البته صداقت انقلابی دارد و بر اساس معیار انتخاب عقلایی گزینه صحیح را انتخاب می‌کند و بر مبنای آن راه سره از نا سره و درست از غلط مشخص می‌شود تا بر مبنای سفارشات امام راحل مان دانشگاه بشود مبدا همه تحولات و بر انحرافات انقلابی و عقب نشستن از آرمانخواهی و پیگیری ارزش‌ها در جامعه مانعی مستحکم و نفوذ ناپذیر باشد. 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار