به گزارش گروه اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، محمد جواد عطرچیان در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست دوجانبه مقامات ایران و ترکیه در خصوص حل مشکل کامیونها در مرز بازرگانی، گفت: در 20 سال گذشته از کامیونهای ترک مبلغ ناچیزی به عنوان مابهالتفاوت قیمت سوخت دریافت میشد و آنها از کشور ما تردد میکردند.
وی افزود: طرف ترکیهای در سال گذشته به ما اعلام کرد که نیازی به سوخت ندارد، بنابراین یا باک سوخت کامیونهای ترکیهای را پلمپ کنیم و یا اینکه سوخت یارانهای به کامیونهای ترکیهای بدهیم.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: قیمت یارانهای سوخت ایران 15 سنت یورو است و آنها به ما اعلام کردند باید به کامیونهای ترکیهای هم با همین قیمت سوخت فروخته شود. به همین جهت در یک سال گذشته مذاکرات زیادی بین دو طرف انجام شد، زیرا سهم تجارت ایران و ترکیه 15 میلیارد دلار است و قرار است که به 30 میلیارد دلار برسد.
عطرچیان با بیان اینکه بر اساس قانون، ما اجازه فروش سوخت یارانهای را به کشورهای خارجی نداریم، اظهار داشت: بنابراین راهی به جز پلمپ مخازن سوخت کامیونهای ترکیه نداشتیم به همین جهت از دهم آذر ماه 93 این کار در مرز دو کشور آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه از 15 روز قبل از اجلاس، از طریق وزارت امور خارجه و اتحادیه کامیونداران ترکیه به آنها اطلاعرسانی کردیم، گفت: در این اطلاعیه اعلام کردیم که باید سوخت مصرفی را به همراه داشته باشند و مخازن آنها قابلیت پلمپ شدن را هم داشته باشد اما اطلاعرسانی درستی از سوی ترکیه به ناوگان آن کشور انجام نشد و صف زیادی در مرز بازرگان ایجاد شد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: طرف ترکیهای هم به نوعی رفتار متقابل را در مقابل ایران پیش گرفت و از ورود ناوگان ایرانی بدون پلمپ مخازن سوخت جلوگیری کرد. به همین جهت روز گذشته نشستی را با طرف ترکیهای داشتیم، اما این مذاکرات نتیجهای نداشت.
عطرچیان افزود: طرف ترکیهای به ما اعلام کرد پیشنهاد ما برای پلمپ کامیونهای ترانزیتی بود و برای کامیونهای چند جانبه درخواست پلمپ نداده بودیم و آنها باید از سوخت یارانهای استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، ما اجازه فروش سوخت یارانهای را به کشورهای خارجی نداریم، بیان کرد: برای کاهش ایستایی کامیونها در پشت مرزها، یک هفته دیگر به کامیونهای ترکیه مهلت دادیم که تا شنبه هفته آینده تمهیداتی برای پلمپ مخازن سوخت خود انجام دهند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: برای همین منظور کامیونهایی که سوخت دارند، اما مخزن پلمپ ندارند، اجازه تردد به آنها داده شد تا در سری بعد با تجهیزات وارد کشور شوند. همچنین آنهایی که سوخت ندارند هم با اخذ ما به التفاوت، اجازه ورود به کشور پیدا میکنند ضمن آنکه به آنهایی که سوخت پلمپ هم ندارند، اجازه تردد میدهیم تا با پرداخت ما به التفاوت در دوره بعد امکانات پلمپ را فراهم کنند.
وی افزود: امیدواریم که طرف ترکیهای هم سخت گیری برای کامیونهای ایرانی نداشته باشد و با توجه به روابط تجاری و سیاسی که بین دو کشور وجود دارد، این مشکلات به زودی برطرف شود.
عطرچیان به پیشنهادات بستههای حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در نشست مشترکی که تا سه ماه آینده میان دو طرف برگزار میشود، بستههای مشترک حمل و نقلی را مورد بررسی قرار میدهیم.
وی با اشاره به اینکه قیمت گازوئیل در ایران 500 تومان و در ترکیه 6500 تومان است، گفت: ما منتظریم تا طرف ترکیهای شرایط جدید خود را اعلام کند و ما باز هم آماده مذاکره با آنها هستیم اما نمیتوانیم سوخت یارانهای را به آنها بدهیم.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به دریافت چند برابری عوارض از کامیونهای ایرانی، گفت: ما هم عوارض عبور کامیونهای ترکیهای را افزایش دادیم و در حال حاضر حدود 1500 کامیون در سمت ترکیه و 500 تا 700 کامیون در سمت ایران برای خروج از کشور در صف قرار دارند.
عطرچیان با بیان اینکه در حالت عادی 350 کامیون ترکیهای وارد کشور ما و حدود 300 کامیون ایرانی وارد ترکیه میشدند، گفت: به علاوه کامیونهای دیگر کشورها، روزانه حدود 800 تا 900 کامیون در مرز بازرگان تردد دارند.
وی با اشاره به اینکه طرف ترکیهای سالانه 65 هزار کامیون به ایران و ماورای ایران میفرستد، گفت: با مشکلاتی که در چند ماه گذشته در مرز دو کشور به وجود آمده، سهم ما 50 درصد و سهم ترکیه 15 درصد کاهش یافته است اما در مجموع شرایط ترانزیتی دو کشور یکسان است.